سرمایه گذاری برای تولید
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سرمایه گذاری برای تولید
  • //
  • - تعداد بازدید: 41
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه

خبر امروز/ 20 آذر

.

تاکید
بر مصرف نکردن نمک تصفیه نشده و فاقد یُد در فیروزآباد



کارشناس
واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد بر پرهیز از مصرف نمک تصفیه نشده
به دلیل خطرات بالقوه، به ویژه در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و
کبدی دارند، تاکید کرد.



به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «سولماز پارسا» با اشاره به اجرای
بسیج ملی تغذیه با موضوع اهمیت مصرف نمک یُددار، گفت: نمک یددار تصفیه شده، نمکی
است که ناخالصی های نامحلول آن مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی های محلول آن
همچون آهک، شن و ماسه، در کارخانه از آن جدا شده است.

 


او اضافه
کرد: مصرف نمک تصفیه نشده در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی
دارند، خطرناک است؛ مصرف مداوم این نوع نمک ها در افراد سالم نیز می تواند، منجر
به بروز ناراحتی های گوارشی، کلیوی، کبدی و کاهش جذب آهن در بدن شود
.



این
کارشناس تغذیه افزود: نمک خوراکی حاصل ترکیب دو عنصر سدیم و کلر است و اثرات نمک
بر فشارخون به علت وجود عنصر سدیم در این ترکیب است؛ نمک، چه به صورت استخراج شده
از معادن سنگ نمک و چه استخراج شده از آب دریا، دارای ناخالصی های فراوانی است؛
بیشترین ناخالصی نمک، سولفات کلسیم یا گچ است که به دلیل رنگ سفید آن، قابل تشخیص
از نمک نیست؛ البته اگر نمک حاوی گچ را در آب حل کنیم، گچ آن به صورت حل نشده باقی
می ماند؛ ناخالصی دیگری که مانند گچ در آب نامحلول است اما قابل تشخیص است و گل و
لای همراه آن است که باعث تیرگی رنگ نمک می شود.



پارسا
ادامه داد: ناخالصی های نامحلول، حدود پنج درصد سنگ نمک را تشکیل می دهند؛ از
ناخالصی های دیگر نمک که مقدارشان ناچیز اما عوارض نامطلوبشان بسیار شدید است،
باید به فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک اشاره کرد که به تدریج در
بدن جمع شده و موجب بروز مسمومیت هایی شدید و کشنده می شوند؛ بر این اساس، ضرورت
دارد که این ناخالصی ها در فرآیند تصفیه از نمک جدا شوند تا نمک نهایی از لحاظ
وجود ناخالصی به حد استاندارد و مطلوب برسد.



او
گفت: نمک دریا یک نوع نمک تصفیه نشده و حاوی ناخالصی های گوناگون از جمله خاک، آهک
و فلزات سنگینی همچون سرب یا آرسنیک است که چند سالی است بدون مجوز وزارت بهداشت،
با عنوان نمک دریای خوراکی، در سطح شهرها و روستاها به فروش می رسد و روی بسته
بندی هیچ کدام از آنها نیز عنوان نمک خوراکی، ذکر نشده است.



این
کاشناس بهبود تغذیه با تاکید بر اینکه نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده
باشد، اضافه کرد: نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی(بیش از 6 ماه) موجب از
دست رفتن بخشی از ید آن می شود و برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و
رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگی و تیره نگهداری کرد
و برای اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کنیم تا یُد
آن در بیشترین مقدار حفظ شود.



پارسا
تاکید کرد: لازم است از خرید هر نوع نمک با عنوان «صادراتی _صنعتی» خودداری کنیم؛
همواره به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک یددار تصفیه شده
توجه کنیم؛ دقت کنیم که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته بندی نمک درج شده
باشد.



بسیج
ملی تغذیه با موضوع اهمیت مصرف نمک یُددار، از هفدهم تا بیست و نهم آذر در سراسر
کشور در حال اجراست./102



 

برگزاری
کارگاه آموزشی مهارت های ارتباطی به صورت آنلاین در دانشکده پرستاری


معاون
آموزشی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س) شیراز، از برگزاری نخستین
کارگاه آموزشی به شکل مجازی در دو بخش مهارت ارتباطات عمومی و ارتباط با بیمار، به
همت گروه روان پرستاری در این دانشکده، خبر داد.



به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «فاطمه ویزشفر» افزود: این
کارگاه آموزشی با حضور 55 دانشجوی کارشناسی پرستاری ورودی سال 97، برگزار شد.



دکتر
«مریم شایگان» عضو هیات علمی دانشگاه و مدرس این دوره نیز با بیان اینکه در این
کارگاه، دانشجویان با نحوه ارتباط و اهمیت آن در پرستاری و آداب تعلیم و ارتباط با
استاد، آشنا شدند، گفت: بر اساس نظرسنجی انجام شده، 89 درصد از دانشجویان شرکت
کننده از نحوه آموزش مجازی برگزار شده، رضایت داشتند./102



 

برگزاری
نشست بصیرتی سیاسی در دانشکده پرستاری لامرد


دانشجویان
دانشکده پرستاری لامرد در نشست بصیرتی سیاسی که به همت واحد فرهنگی دانشجویی و
بسیج دانشجویی این دانشکده برگزار شد، شرکت کردند.



به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فرمانده سپاه ناحیه لامرد در این
نشست گفت: برگزاری گفتمان های سیاسی و توجه دانشگاه ها به تربیت نیروی انسانی فهیم
و بصیر، از مهمترین رسالت های بسیج و دانشگاه هاست؛ ساخت بی آگاهی نسبت به جزئیات
سیاسی و اعتقادی که تا کنون امت ها با آن رو به رو بوده اند و گاه به نابودی و
انحطاط آنان نیز منجر می شود، رفتارها و تصمیم گیری ها موضع گیری های بدون بصیرت
بوده است
.

 


سرهنگ
«حسین صفری» افزود: مطلوب بودن با توجه به شرایط زمانی و مکانی دانشگاه ها تعریف
می شود، هم اینک دانشگاه مطلوب دانشگاهی است که ضمن حفظ استانداردهای آموزشی و
گسترش فعالیت های پژوهشی، کارآفرین هم باشد و بتواند دانش آموختگانی چند وجهی
تربیت کند
.



همچنین
سرهنگ «حسن عبدالله زاده»؛ فرمانده سپاه ناحیه لامرد به همراه نماینده بسیج
دانشجویی شهرستان از دانشکده پرستاری لامرد بازدید کرد.



سرهنگ
عبدالله زاده گفت: بسیج دانشجویی همیار و همگام با دانشگاه هاست و بدون هیچ
چشمداشتی در امور فرهنگی برای کمک به دانشجویان فعالیت می کند؛ باید نقش بیرونی و
نمود دانشگاه ها در سطح شهرستان بیشتر شود.



او
خواستار برنامه ریزی و تعامل گروهی در اردوهای جهادی برای کمک به مناطق محروم، راه
اندازی بسیج جامعه پزشکی در شهرستان و تعامل بیشتر اساتید واحدهای آموزشی در سطح
شهرستان برای پیشبرد علم و تجهیزات کمک آموزشی شد./101



 

هشدار:
افراد غیر سیگاری مراقب دود دسته دوم باشند/ 90 درصد نیکوتین دود شده به سطوح
وسایل خانه می چسبد


اعتیاد
از مهمترین مشکلات بهداشتی و اجتماعی قرن حاضر است که نه تنها منجر به آسیب های
شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد می شود، بلکه در آسیب های اجتماعی نظیر طلاق،
بزهکاری و بیکاری نیز موثر است.



به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت
شهدای انقلاب، نشانه های اختلال در مصرف مواد را ناتوانی فرد برای کنترل رفتار
مصرف مواد، افت کارکرد اجتماعی، تداوم مصرف با وجود مواجهه با مشکلات جسمی و روان
شناختی نام برد و افزود: وابستگی جسمی به صورت تحمل، نیاز به مصرف مقادیر بیشتر
مواد برای رسیدن به اثرات قبلی و محرومیت تجربه حالت های خماری در صورت کاهش یا
قطع مصرف، از دیگر علایمی است که بروز می کند.

 


«ندا
محمدی» ادامه داد: مصرف دخانیات، عامل بروز یا تشدید بسیاری از بیماری ها از جمله
انواع سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، دیابت، کاتاراکت، ضایعات شنوایی
و فساد دندان ها می شود، همچنین فاصله زمانی 15 تا 20 سال بین شروع مصرف سیگار و
ابتلا به این بیماری ها، موجب کاهش حساسیت افراد نسبت به خطرات این ماده مهلک شده
است.



او
با بیان اینکه در حال حاضر در جهان 6 میلیون نفر در سال، جان خود را بر اثر ابتلا
به بیماری های ناشی از مصرف دخانیات از دست می دهند، گفت: یک درصد از این آمار، به
دلیل مواجهه با دود دست دوم یا دود محیطی است.

 


این
کارشناس سلامت روان، دود دست دوم را استنشاق غیر ارادی دود سیگار یا دیگر مواد
دخانی توسط افراد غیر مصرف کننده دانست و گفت: بر اساس تحقیقات، حدود 90 درصد
نیکوتین تنباکوی دود شده به دیواره سطوح وسایل خانه، مانند فرش، مبلمان، لباس و
حتی پوست و موی افراد می چسبد که این ذرات تحت عنوان دود دست سوم، می تواند باعث
مسمومیت در سیستم عصبی کودکان شود.



او،
با تاکید بر لزوم شناسایی و ارائه خدمات پیشگیرانه در زمینه مصرف دخانیات و تاثیر
آن بر سلامتی فرد مصرف کننده و اطرافیان، افزود: در برنامه ارزیابی اختلالات مصرف
دارو، الکل و مواد، برنامه کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد، دارای اهمیت ویژه ای بوده
و محوریت آن کاهش آسیب های سلامت اجتماعی ناشی از مصرف مواد، بدون آنکه لزوما بر
قطع مصرف مواد باشد، تمرکز دارد.



جلسه
آموزشی "سوء مصرف مواد" به همت واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای
انقلاب، برای بیش از یک صد نفر از مراقبان سلامت تحت پوشش برگزار شد.



 

کارکنان مرکز بهداشت شهدای انقلاب به
پویش «من هم آزمایش اچ آی وی می دهم» پیوستند


رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب، از
پیوستن کارکنان این مجموعه به پویش «من هم آزمایش اچ آی وی می دهم» خبر داد.



به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر«حمید رضا قاسم پور» با اعلام
این خبر گفت: افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری ایدز، از مهمترین اهداف برنامه
کنترل این بیماری در دنیا به شمار می رود و همراهی آنان برای جلوگیری از انتشار این
بیماری، بسیار ضروری است.

 


او با بیان اینکه بیماری ایدز بیشتر
از آنکه یک بیماری عفونی باشد، یک آسیب اجتماعی با ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی
است، افزود: پیشگیری، کنترل، کاهش موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری ایدز، از جمله
مهمترین اهداف وزارت بهداشت محسوب می شود.



کارشناس واحد مبارزه با بیماری های واگیر
مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت
:
افراد دارای رفتار پرخطر مشکوک، ممکن است مبتلا به ویروس اچ آی وی شوند، بنابراین
تشخیص به موقع این عفونت در مراحل اولیه، سبب تشخیص سریع و درمان‌های موثرشده و
همواره قطع زنجیره انتقال را به دنبال دارد.

 


«سید
علی اصغر هاشمی» با اشاره به اینکه برخی افراد نسبت به آزمایش اچ ای وی مقاومت
نشان داده و از انجام آن خودداری می کنند، افزود: در راستای تشویق عموم به انجام
این آزمایش، کارکنان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، آزمایش اچ ای دادند تا دیگران نیز
به انجام این آزمایش تشویق شوند.



او یادآور شد: در حال حاضر در تمامی مراکز جامع خدمات سلامت
تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای انقلاب، خدمات پیشگیری، مراقبت، و آزمایش اچ ای وی
برای افراد در معرض آسیب به صورت محرمانه و رایگان ارائه می شود.



در این پویش تعداد 95 نفر از کارکنان حوزه ستادی مرکز بهداشت
شهدای انقلاب، با انجام آزمایش اچ آی وی به پویش « من برای آگاهی از سلامتی خود،
آزمایش ایدز می‌دهم» پیوستند./105

 

به همت دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه
آزاد کیش انجام شد: برپایی بازارچه خیریه غذا به نفع بیماران مبتلا به سرطان



به مناسبت روز دانشجو، بازارچه خیریه غذا به نفع بیماران
مبتلا به سرطان، به همت دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد کیش در بیمارستان
آنکولوژی امیر برپا شد.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مددکار
بیمارستان آنکولوژی امیر، گفت: دانشجویان زیادی با هدف حمایت از بیماران مبتلا به
سرطان به این بیمارستان مراجعه می کنند تا از طریق اجرای برنامه های فرهنگی،
آموزشی و حمایتی از آلام بیماران بکاهند.



«روح اله پناهی»، اقدام خداپسندانه دانشجویان را با ارزش
دانست و افزود: کودکان مبتلا به سرطان در مدت زمان بستری در این بیمارستان، توسط
گروه های داوطلب که بخش قابل توجهی از آن را دانشجویان تشکیل می دهند، مشغول به
فعالیت هایی از جمله نقاشی، کلاژسازی، فعالیت های فکری و آموزشی می شوند.



او ادامه داد: این دانشجویان با برگزاری جشن های شاد برای
بیماران، اهدای هدایا و تامین نیازمندی های بیماران بی بضاعت، گام بزرگی در جهت
حمایت از بیماران مبتلا به سرطان بر می دارند.



پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 3482
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب