خبر امروز/ 4 اسفند
.
هم اندیشی مدیران حوزه بهداشت و درمان اقلید در خصوص کرونا
ویروس
مدیران حوزه بهداشت و درمان اقلید راهکارهای پیشگیری،
مقابله و نحوه برخورد با موارد مشکوک بیماری کرونا ویروس را بررسی کردند.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اقلید، رئیس شبکه
بهداشت اقلید گفت: با آموزش به موقع، اطلاع رسانی دقیق و همگانی و شفاف سازی وضعیت
موجود برای مردم شهرستان می توانیم خطرات ناشی از احتمال ابتلا به بیماری کرونا را
به کمترین حد برسانیم.
دکتر «جعفر وکیلی» افزود: در حال حاضر اخبار کذب موجود در
فضای مجازی باعث سردرگمی و ایجاد استرس بین مردم شده که در این زمینه باید از قدرت
فضای مجازی برای برطرف کردن این اخبار کذب به نحو مطلوب بهره گیری شود؛ باید از
مردم خواسته شود به شایعه های فضای مجازی که از منابع غیر رسمی انتشار داده می شود،
توجه نکنند و اخبار و اطلاعات را از منابع درست و معتبر دریافت کنند.
رئیس بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اقلید نیز در خصوص اقدامات
انجام شده برای آمادگی این بیمارستان گفت: یکی از بخش های بیمارستان را به عنوان
بخش ایزوله در نظر گرفته ایم که اگر بیمار مشکوک با علائم بیماری نیاز به بستری و
مراقبت های پزشکی به بیمارستان مراجعه کند، در این بخش به صورت ایزوله تحت مراقبت
قرار گیرد.
دکتر «عبدالشهید مغانی نسب» افزود: با توجه به شلوغی بخش
اورژانس بیمارستان و جلوگیری از سرایت بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی، مقرر شد
تریاژ بیمارستان به ورودی اورژانس انتقال داده شود و بیمارانی که با مشکلات تفسی و
علائم مشکوک مراجعه می کنند از سوی تریاژ به بخش اورژانس ارجاع شوند و بیمارانی که
برای سایر موارد به تریاژ مراجعه کنند به قسمت درمانگاه تخصصی ارجاع می شوند.
رئیس مرکز بهداشت اقلید در این نشست گفت: تهیه و پخش تراکت
آموزشی در ادارات پر رفت و آمد و آموزش به تمامی کارکنان ادارات شهرستان اقلید در
خصوص نحوه پیشگیری و مراقبت های فردی می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر
باشد.
مهندس «کاوه قدرتی» افزود: ویروس کرونا، یک ویروس با پوشش
لیپیدی است که در صورت شستن مداوم دست با آب گرم و صابون پوشش لیپیدی به راحتی با
صابون از بین می رود و باعث از بین رفتن ویروس می شود.
این نشست در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان اقلید
برگزار شد./102
آباده در کارگاه تخصصی معرفی بیماری کرونا و روش های پیشگیری از آن
با
هدف آشنایی با آخرین یافته های علمی در خصوص بیماری کرونا، کارگاه تخصصی با حضور
پزشکان و کارشناسان بیماری های واگیر شهرستان آباده برگزار شد.
به
گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان آباده، دکتر «کامران مهدوی» رئیس
شبکه بهداشت و درمان شهرستان آباده گفت: با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیری از شیوع
بیماری کرونا، پزشکان و کارشناسان بیماری های واگیر شهرستان با حضور در کارگاه
تخصصی این بیماری، با آخرین یافته های علمی در خصوص بیماری کرونا آشنا شدند.
فوق
تخصص داخلی و غدد آباده در این کارگاه آموزشی با بیان ساختار بیماری و ویروس کرونا
و روش های انتقال این بیماری گفت: ابتلا به بیماری کرونا با رعایت روش های ساده
بهداشت فردی قابل پیشگیری و کنترل است.
دکتر
«خلیل احمدی» بیشترین خطر این بیماری را متوجه سالمندان و افراد دارای بیماری های
ریوی مزمن دانست و افزود: میزان مرگ و میر مبتلایان به بیماری کرونا حدود دو درصد
است و نباید نگرانی عمومی در جامعه ایجاد شود.
او
در پایان مهم ترین راه های پیشگیری و کنترل این بیماری را رعایت بهداشت فردی، دست
ندادن و نداشتن تماس مستقیم با بدن دیگران و شست و شوی مکرر دست ها با آب و صابون
بیان کرد./102
ویروس کرونا قیروکارزین مطرح شد: تغذیه صحیح، استراحت و مایع درمانی بهترین راه
پیشگیری از ویروس کرونا
نشست پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور سرپرست و کارشناسان
شبکه بهداشت و درمان شهرستان قیروکارزین و رئیس بیمارستان امام محمد باقر(ع) این
شهرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قیروکارزین، رئیس
بیمارستان امام محمد باقر(ع) قیروکارزین در این نشست گفت: تغذیه صحیح، استراحت
کافی و مایع درمانی بهترین روش در مقابله با ویروس کرونا ست.
دکتر «سید اسدالله خرم روز» افزود: میزان مرگ و میر ناشی از ویروس
کرونا بسیار کمتر از ویروس آنفلوانزا H1N1 است، اما سرعت بالای انتشار آن باعث ایجاد ترس و
وحشت در بین مردم شده است.
او اضافه کرد: میزان مرگ و میر در بیماری ناشی از ویروس کرونا، دو
درصد و نسبت به سایر بیماری های ناشی از آنفلوانزا بسیار کمتر است.
رئیس بیمارستان امام محمد باقر(ع) قیروکارزین ادامه داد: غذاهایی که دارای
پروتئین و ویتامین C هستند از جمله تخم مرغ، ماست، لبنیات، گوشت قرمز آب پز، آب هویج،
هویج، گردو و آب میوه تازه در پیشگیری و درمان این بیماری بسیار موثر هستند.
خرم روز بهترین راه پیشگیری را استفاده نکردن از وسایل مشترک، حضور نداشتن
در اجتماعات به ویژه جشن ها و مراسم ها برشمرد و گفت: اوج این بیماری در فصل
سرماست و با گرم شدن هوا امکان رشد خود را از دست داده و از بین می رود./102
و مراقبت ادغام یافته برای افراد بالای 30 سال در روستای «کنار مالک» فراشبند
در
راستای پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی، برنامه خطرسنجی و مراقبت ادغام یافته
فشار خون و دیابت در روستای «کنار مالک» فراشبند اجرا شد.
به
گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با
بیماری های غیر واگیر شبکه، انجام برنامه خطرسنجی و پیشگیری از سکته های قلبی و
مغزی با خطرسنجی و مراقبت ادغام یافته فشار خون و دیابت برای افراد بالای 30 سال را مهم عنوان کرد و گفت: سکته
های قلبی و عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع بشری است و در کشور ما
نیز بیماری های قلبی و عروقی و در رأس آن سکته های قلبی و مغزی، شایع ترین علت
مرگ و میر هستند.
«صادق
عالیشوندی» با تاکید بر نقش عوامل خطر ژنتیکی و محیطی در بروز سکته های قلبی و
مغزی افزود: خطرسنجی یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان احتمال بروز سکته های
قلبی مغزی در 10 سال آینده است و به فرد کمک می کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا
به بیماری قلبی، آنها را کاهش دهد.
او
اضافه کرد: برخی از این عوامل خطر مانند سن و جنس غیرقابل تغییر هستند اما سایر عوامل
با در پیش گرفتن شیوه های مناسب تغذیه و فعالیت های ورزشی و در صورت لزوم با مصرف
داروهای کاهنده فشار و چربی خون قابل پیشگیری است.
عالیشوندی
ادامه داد: در اجرای این برنامه، بر اساس نتایج تن سنجی و آزمایش ها، میزان خطر
بروز سکته های قلبی و مغزی کشنده یا غیر کشنده، با استفاده از چارت ارزیابی میزان
خطر قلبی عروقی محاسبه می شود و پس از ارزیابی، افراد در چهار گروه کم خطر، دارای
خطر متوسط، دارای خطر زیاد و دارای خطر خیلی زیاد از نظر میزان خطر 10 ساله ابتلا
به سکته های قلبی و مغزی طبقه بندی می شوند که بر اساس آن خدمات، آموزش ها و
مشاوره های لازم به آنان ارایه می شود.
در
این برنامه، تمامی افراد بالای 30 سال که در برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون به
عنوان پیش فشار خون شناسایی شدند، ابتدا سابقه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی،
سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت در فرد و بستگان درجه یک بررسی و سپس
فشار خون، دور کمر، قند خون و کلسترول آنها اندازه گیری شد./102
اضطراری بحران با موضوع کرونا در بیمارستان حضرت قائم(عج) فیروزآباد
نشست کمیته اضطراری بحران با موضوع ویروس
کرونا در بیمارستان حضرت قائم(عج) فیروزآباد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی
بیمارستان حضرت قائم(عج) فیروزآباد، رییس بیمارستان گفت: در این نشست در خصوص
تمهیدات لازم برای بروز بحران در زمینه شیوع و مراجعه بیماران مبتلا و مشکوک به
کرونا گفتگو شد، این تمهیدات شامل در نظر گرفتن اتاق پذیرش بیماران و ایزولاسیون
آنها، برنامه های پیشگیرانه مربوط به بیمار و تمهیدات لازم در زمینه آموزش های
مربوط به این بیماری است.
دکتر «سجاد احمدی
جورقی» افزود: مردم به شایعه های بی اساس درباره ورود بیماری کرونا و بستری شدن فرد
یا افراد مبتلا به این بیماری در بیمارستان توجه نکنند و برای پیشگیری از این
بیماری تنها به توصیه های بهداشتی عمل کنند.
او اضافه کرد: رعایت
آداب بهداشتی در پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری های تنفسی، پوشاندن دهان و
بینی با دستمال و دفع بهداشتی دستمال ها از جمله راه های پیشگیری از بیماری است.
در این نشست «فاطمه
عظیمی» مسوول آموزش بیمارستان نیز با ارایه فایل های آمورشی در خصوص بیماری کرونا،
بر اطلاع رسانی دقیق و مناسب برای کارکنان بخش ها و مراجعان بیمارستان تاکید کرد.
این نشست با حضور مدیر
پرستاری و مسوولان بخش های درمانی بیمارستان حضرت قائم(عج) فیروزآباد برگزار شد./102
آزاد ارسنجان با بیماری های شایع در مردان
دوره
آموزشی آشنایی با موارد خطر در سلامت مردان برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد
ارسنجان برگزار شد.
به گزارش
روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان ارسنجان، سرپرست شبکه گفت: با هدف آگاه سازی
مردان با عوامل تهدیدکننده سلامت آنان، یک دوره آموزشی با حضور کارکنان دانشگاه
آزاد اسلامی واحد ارسنجان برگزار شد.
دکتر «اسمعیل
اسکندری» افزود: در هفته سلامت مردان، مطالب آموزشی با محتوای بیماری های شایع در
مردان و روش های خودمراقبتی فردی و اجتماعی به گروه های سنی و کارکنان
ادارات آموزش داده می شود.
پزشک
خانواده مرکز سلامت شهری ارسنجان نیز در این کارگاه آموزشی به بیماری های شایع در
مردان و بروز برخی از سرطان ها در آنان اشاره کرد و گفت: مردان در همه گروه های سنی از کودکی
تا میانسالی و سالمندی بیش از زنان در معرض فاکتورهای پر خطر قرار دارند و میزان
مرگ و میر مردان نسبت به زنان بیشتر است.
دکتر «اکبر زارع» افزود: در حال حاضر عوامل خطر محیطی و شغلی،
سبک زندگی نادرست، مصرف سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر تهدیدی بزرگ برای سلامتی
مردان محسوب می شود و بیشتر مردان به این عوامل کمتر توجه می کنند و سلامت جسمی و
روحی خود را به خطر می اندازند.
او اضافه کرد: در حال حاضر حوادث عمدی و غیر عمدی، حوادث هنگام
رانندگی، بیماری های روانی و اختلالات رفتاری، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری
های دستگاه تنفسی، گوارشی، ادراری و تناسلی، بیماری های استخوانی و عضلانی و سرطان ها بیشترین عامل مرگ و میر مردان را به
خود اختصاص می دهند که هر کدام بر میزان کیفیت زندگی مردان تاثیرگذار است؛ در این
بین برخی از سرطان ها بیش از هر عامل دیگری زندگی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.
این پزشک
خانواده
ادامه داد: سرطان های گوارشی مانند معده و روده از مهمترین و شایع ترین سرطان ها
در ایران و جهان محسوب می شوند؛ اکنون سرطان روده پس از معده، شایع ترین سرطان در
میان مردان ایرانی است و تغذیه ناسالم، مصرف گوشت قرمز و استرس نقش بسیار مهمی در
ایجاد سرطان های گوارشی دارند؛ بیش از پنجاه درصد سرطان های گوارشی با تغییر سبک
زندگی، رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف غذاهای پر چرب، انجام ورزش های منظم و متناوب و
پرهیز از استعمال سیگار، قابل پیشگیری و کنترل هستند.
دکتر زارع از عفونت،
التهاب، بزرگی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات، به عنوان سه بیماری مهم پروستات
مردان نام برد و
سرطان پروستات را از شایع ترین سرطان ها در میان مردان توصیف کرد که در مراحل
اولیه هیچ علامتی ندارد ولی بزرگی پروستات پس از 55 سالگی همراه با نشانه های
ادراری است که برای مداوای آن، درمان های دارویی و جراحی وجود دارد و گاهی این نشانه
ها تبدیل به کانون سرطان می شوند.
او سرطان مثانه را یکی دیگر از سرطان های شایع در میان مردان
برشمرد و اضافه کرد: این بیماری پس از سرطان های گوارشی، پوست، پروستات، چهار
برابر در میان مردان شایع تر است.
این پزشک
خانواده
سرطان مثانه را کشنده ترین سرطان دستگاه ادراری عنوان کرد که بیشتر در سنین بالای
60 سال بروز می کند و به علت تشخیص دیرهنگام، آمار مرگ و میر آن زیاد است.
دکتر
زارع از حاضران در این دوره آموزشی خواست ضمن رعایت نکات مهم در رژیم غذایی خود و افزایش
تحرک بدنی، برای بررسی فاکتورهای خطر در سلامتی خود به پزشکان خانواده مراجعه کنند.
این
دوره آموزشی، به همت کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت ارسنجان
برگزار شد./102
درمانی شهید مطهری مرودشت
کمیته بحران پیشگیری از کروناویروس با حضور سرپرست، مدیر و مسوولان
مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مرودشت تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مرودشت،
سرپرست این مرکز گفت: پیرو نشست های متعدد قبلی، تمهیدات لازم برای مقابله با این
ویروس در نظر گرفته شده است.
دکتر «هاشم شریفیان» اظهار کرد: تدابیر لازم برای تامین
تجهیزات، داروهای موردنیاز و وسایل حفاظت فردی برای کارکنان و پزشکان صورت گرفته
است.
او ادامه داد: فرایند تعیین تکلیف بیماران مشکوک به کرونا
طبق دستورالعمل های ابلاغ شده از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صورت می
گیرد.
شریفیان با تاکید بر اینکه هیچگونه مورد مشکوک به کرونا در
بیمارستان بستری نیست، از کارکنان خواست ضمن حفظ آرامش خود همچون گذشته به ارائه
خدمات به بیماران ادامه دهند./101
پایان خبر
نظر دهید