جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1398/05/02
  • - تعداد بازدید: 23
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

ضرورت آگاهی پدر و مادرها از موارد اختلال رشد در کودک و نوجوانان

.

آگاهی والدین از اختلالات شایع روانپزشکی، موجب انتخاب شیوه
های مناسبی می شود که کودک و نوجوان کمترین صدمه و آسیب را ببینند .

 


سلامتی بیانگر توانایی شناختی و عاطفی یک فرد برای برخوردار از
یک زندگی بارور است و توجه به سلامت روان افراد در همه گروه های سنی به ویژه کودک
و نوجوان حائز اهمیت است.



تایید وجود اختلالات روانپزشکی در جامعه بر اساس تحقیقات موجب
شده تا بر ضرورت ایجاد بسترهایی برای افزایش آگاهی افراد جامعه از اختلالات
روانپزشکی و پیگیری و درمان تاکید شود.



دوران کودکی و نوجوانی از حساس ترین سال های زندگی افراد است
که آگاهی والدین از اختلالات شایع روانپزشکی در این دوران، موجب انتخاب شیوه های
مناسبی می شود که کودک و نوجوان کمترین صدمه و آسیب را ببینند.



یکی از اختلالات شایع این دوران بیش فعالی و کم توجهی است، احساس
بی قراری، پر حرفی، بازیگوشی بیش از حد اندازه و کمبود توجه، مشکل در انجام تکالیف
درسی، قطع مداوم صحبت دیگران و گوش نسپردن به صحبت دیگران، از نشانه های این نوع
اختلال است.



اختلال «سلوک» از دیگر اختلالات شایع است که با پرخاشگری، نقض
حقوق دیگران مشخص می شود؛ این نوع اختلال با بسیاری از اختلالات روانی از جمله بیش
فعالی، افسردگی، اختلالات یادگیری و چندین عامل اجتماعی دیگر، نظیر سطح پایین
شرایط اقتصادی و اجتماعی، رفتار خشن و تنبیهی والدین، ناهماهنگی خانوادگی و فقدان سرپرستی
مناسب والدین مرتبط است.



همچنین بروز سه نوع رفتار خاص قبل از 13 سالگی، مانند قلدری،
تهدید یا ارعاب و بیرون ماندن از خانه با وجود مخالفت پدر و مادرها برای تشخیص
ضروری است؛ در این افراد تخریب کردن اموال دیگران، بی رحمی نسبت به حیوانات و
انسان ها نیز دیده می شود.



برای تشخیص باید سه مورد یا بیشتر از این نشانه ها به مدت 12
ماه دیده شود، بروز این اختلال در بین پسرها شایع تر از دختران است که عوامل زیستی،
روانی و اجتماعی در پیدایش آن سهیم هستند.



اختلال در یادگیری از دیگر اختلالات شایع است، زمانی این نوع
اختلال تشخیص داده می شود که کودک از هوش کلی خوبی برخوردار است، اما در یک زمینه
خاص مانند خواندن، نوشتن یا ریاضیات دچار ضعف باشد.



تشخیص اختلال یادگیری در خواندن طبق معمول تا سن هفت سالگی است،
این دسته از اختلالات بیشتر به صورت عملکرد تحصیلی ضعیف بروز می کند و پیشرفت در
موارد خواندن، نوشتن یا ریاضیات، زیر حد مورد انتظار و بر حسب سن، تحصیلات و سطح
هوش پایین تر از انتظار است؛ باید توجه داشت کودکان مبتلا به معلولیت ذهنی در همه
دروس نسبت به کودکان هم سن و سال ضعیف تر هستند، اما کودکان مبتلا به اختلال
یادگیری در خواندن، نوشتن و ریاضیات با دیگران متفاوت هستند.



آگاهی پدر و مادرها نسبت به این اختلالات و شناخت نشانه ها و
مراجعه به موقع به مراکز خدمات جامع سلامت و پزشک برای مراقبت های کودکان و حمایت
درست و مداخله مناسب، ضامن درمان به موقع و پیشگیری از ایجاد عوارض پایدار در
فرزندان با کمترین عوارض در کودکان است./105



«ندا محمدی» کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب



پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا,بدانیم و اقدام کنیم
  • کد خبری : 8231
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب