جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1400/11/23
  • - تعداد بازدید: 40
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

اهمیت استفاده از وسایل حفاظت فردی در حفظ سلامت افراد در حوادث ترافیکی

.

با افزایش روز‌افزون خودروها و تردد در شهرها و جاده ­ها بر
تعداد و شدت تصادفات ترافیکى به میزان قابل توجهی افزوده شده و ضایعات جانى و مالى
ناشى از این تصادفات، بار سنگینى بر جامعه بشرى تحمیل می­ کند.
حوادث ترافیکی نخستین علت مرگ‌ های ناشی از حوادث
است.
حوادث ترافیکی، خسارت های مالی
قابل توجهی را برای قربانیان، خانواده آنها و جامعه به همراه دارد. این هزینه ها شامل
هزینه های درمان و بازتوانی، به هدر رفتن توانمندی های خلاق و سازنده جامعه (غیبت
فرد آسیب دیده در شغلش) و صرف کردن زمان و انرژی برای مراقبت از فرد مصدوم است.

 


مهمترین
عوامل خطر حوادث ترافیکی



سرعت
بالا، نپوشیدن کلاه ایمنی در راکبان موتور سیکلت و دوچرخه، نبستن کمربند ایمنی،
استفاده نکردن از صندلی مخصوص کودک در خودرو، رانندگی بعد از مصرف الکل، مواد روان
گردان و داروهای خواب آور، رانندگی با خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه
حین رانندگی و
دیده نشدن وسایل نقلیه و عابران
پیاده به دلیل عدم آشکارسازی
را می
توان مهم ترین علت های حوادث ترافیکی دانست.



سرعت و حوادث ترافیکی



سرعت ‌بالای وسایل نقلیه به ‌صورت مستقیم بر خطر وقوع
حادثه ترافیکی و شدت مصدومیت ‌های ناشی از آن اثرگذار است.
احتمال مرگ برای عابران پیاده در
برخورد وسایل نقلیه دارای سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، چهار و نیم برابر زمانی است که
سرعت خودرو 50 کیلومتر بر ساعت باشد.



احتمال مرگ برای سرنشینان وسایل نقلیه در شرایط تصادف با
وسایل نقلیه با سرعت 65 کیلومتر بر ساعت برابر 85 درصد است. این احتمال مرگ برای
وسایل نقلیه با تجهیزات ایمنی حفاظت از سرنشنیان کاهش می ‌یابد.



کمربند ایمنی و حوادث ترافیکی



نبستن کمربند ایمنی یکی از عوامل خطر بروز مصدومیت‌های
شدید و کشنده ناشی از وقوع حوادث ترافیکی است. استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیب‌
های شدید در بین رانندگان و سرنشینان جلوی وسایل نقلیه را بین 45 تا 50 درصد و
برای سرنشینان عقب تا 25 درصد کاهش می‌ دهد.



کاربران وسایل نقلیه دوچرخ و سه چرخ، جزو کاربران آسیب
پذیر راه ها محسوب شده و آسیب دیدگی این گروه از کاربران به طور معمول شدید بوده و
در اغلب اوقات منجر به مرگ می ‌شود. آسیب به ناحیه سر نخستین علت منجر به مرگ برای
موتورسواران و استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه دو چرخ و سه ‌چرخ است.



کلاه ایمنی و حوادث ترافیکی



استفاده صحیح از کلاه ایمنی می ‌تواند 42 درصد کشندگی
ناشی از حوادث ترافیکی و 69 درصد آسیب ‌های وارده به سر را کاهش دهد. قانون
استفاده از کلاه ایمنی نه ‌تنها برای موتورسواران، بلکه برای سرنشینان موتورسیکلت
باید اجرا شود. طراحی استاندارد کلاه ایمنی و استفاده صحیح از آن در زمان استفاده
از موتورسیکلت اهمیت بسیاری دارد.



طبق آمار اعلام شده از نتایج هشتمین پیمایش کشوری بررسی عوامل
خطر بیماری های غیرواگیر (
steps2020) درصد استفاده از کمربند ایمنی (نشستن در صندلی های جلو به عنوان راننده یا
مسافر-مسافرت درون شهری)
در کشور 59 درصد و در استان فارس 66 درصد بوده، این
درصد برای سرنشینان عقب خودرو در کشور 37 درصد و در استان فارس 43 درصد است.



در خصوص استفاده از کمربند ایمنی (نشستن در
صندلی های جلو به عنوان راننده یا مسافر-مسافرت برون شهری) در کشور 59 درصد و در
استان 65 درصد و برای سرنشینان عقب خودرو در کشور 40 درصد و در استان 42 درصد
اعلام شده است.



بنابراین توصیه می شود کمربند ایمنی برای
سرنشینان جلو و عقب ماشین، در مسافت ‌های کوتاه درون شهری و در مسافرت‌های بلند
جاده‌ای استفاده شود./ا.کشاورزی



«محسن ایزدی» کارشناس گروه
پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
شیراز

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا,بدانیم و اقدام کنیم
  • کد خبری : 55200
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب