پیام معاون غذا و داروی دانشگاه به مناسبت روز داروسازی
.
معاون
غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با ارسال پیامی، پنجم شهریور، زادروز حکیم محمدبن زکریای رازی و روز داروسازی را به جامعه داروسازان تبریک گفت.
به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در متن پیام دکتر «محمدجواد خشنود» آمده
است:
جابی
بسی افتخار است که ایرانیان جزء اولین کسانی بودند که داروها را شناختند و ایران
خاستگاه اندیشمندان بزرگی همچون زکریای رازی و ابن سینا است که در علم داروسازی
شهرت جهانی یافتند. بی شک آنچه این دو شخصیت را برجسته می کند، علم و دانش به
همراه اخلاق و سلوک متعالی آنها بوده است. اخلاق حرفه ای از اجزای علم طب است و
عالمان این حرفه مقدس علاوه بر پرداختن به مسایل پزشکی و دارویی توصیه های اخلاقی
نیز داشته اند. پنجم شهریور، زادروز زکریای رازی و یادآور سختکوشی های آن دانشمند است
و به همین مناسبت روز داروسازی نام گرفته است.
نگاهی
اجمالی به وضعیت داروسازی در ایران نشان می دهد که داروسازان ایران در صدر رتبه
های پژوهشی کشور و دنیا قرار گرفته اند؛ امروزه خوشبختانه بیش از 97 درصد داروهای
موردنیاز کشور در داخل کشور تولید می شود و امید است با همت بالای داروسازان جوان
و استفاده از تجربیات پیشکسوتان این حرفه در آینده نزدیک این مقدار به صد در صد
برسد.
امیدمان
به داروسازان جوانی است که با یاری گرفتن از بزرگان علم داروسازی، مرزهای دانش را
در نوردیده اند و به فرمولاسیون داروهای نوین دست یافته اند و در واقع به آنچه دست نیافتی تصور می شد، رسیده اند. افزایش
آگاهی عمومی و مراجعه بیشتر مردم به داروسازان به منظور یافتن پاسخ مشکلات بهداشتی
خود، نقش داروسازان را برای ارائه خدمات مراقبت های اولیه روز به روز بیشتر می کند
و روند تغییر خدمات در داروخانه با سرعت خوبی به سمت مدیریت مراقبت از بیمار می
رود و در این میان احساس مسوولیت داروساز به معنی انجام کار با علاقه، دلسوزانه،
درست و به موقع ستودنی است.
داروسازان
کشور نه تنها در عرصه تولید و پژوهش، بلکه در ارائه خدمات دارویی به خصوص خدمت به
بیماران بستری و مصرف منطقی دارو نیز پیشگام هستند.
اینجانب
ضمن تبریک روز داروسازی به تمامی داروسازان و دانشجویان داروسازی کشور و سایر
عزیزانی که به نحوی در پژوهش، ارائه خدمات
بالینی و چرخه تولید تا توزیع دارو گام های استواری برمی دارند استواری اندیشه و
توفیق بیشتر در ارائه خدمات مسوولانه به مردم عزیز را از خداوند متعال خواستارم.
دکتر محمدجواد خشنود
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی
شیراز
نظر دهید