معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز: آمادگی تمامی مجموعه دانشگاه برای آغاز اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون/ معرفی سامانه خوداظهاری سنجش میزان فشارخون
.
معاون بهداشت و دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در
دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آمادگی تمامی مجموعه دانشگاه برای آغاز اجرای بسیج ملی
کنترل فشارخون در استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر
«عبدالرسول همتی» در نشست خبری با حضور دکتر «بهادر» رئیس دانشگاه و اصحاب رسانه،
با معرفی بسیج ملی کنترل فشارخون، گفت: بر اساس مطالعه پژوهشی که دو سال پیش در
کشور آغاز شد، 22 تا 27 درصد جمعیت بالای 30 سال کشور به فشارخون بالا مبتلا بودند
که این میزان در فارس، حدود 22 درصد برآورد شد و این به معنی این است که از هر
چهار فرد بالای 30 سال، یک نفر دچار بیماری پرفشاری خون است.
او این آمار را هشداردهنده خواند و افزود: در کنار این
آمار، مورد نگران کننده این است که بیش از نیمی از مبتلایان، از بیماری خود آگاهی
ندارند در صورت پیشرفت بیماری، دچار پیامدهای ناگواری می شوند، همچنین این مطالعه
نشان می دهد نیمی از بیماران مبتلا به فشارخون بالا نسبت به مصرف دارو، توجه کافی
ندارند.
دکتر همتی با بیان اینکه سرانه مصرف نمک برای هر ایرانی، هم
اکنون 12 گرم در روز برآورد شده، توصیه سازمان جهانی بهداشت را پنج گرم در روز
اعلام کرد و ادامه داد: مطالعات نشان می دهد که حذف نمک از سفره های غذایی، سه گرم
از مصرف روزانه را کاهش می دهد که این میزان در کاهش 30 درصد از موارد بروز
پرفشاری خون موثر است.
دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی
کنترل فشار خون بالا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آغاز این حرکت ملی
از روز گذشته در سراسر کشور و تداوم آن تا پانزدهم تیر، گفت: فاز نخست این پویش،
به مدت دو هفته، با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش آغاز می شود و چهار هفته بعد،
به غربالگری جمعیت هدف اختصاص دارد.
او در ادامه با معرفی سامانه
خوداظهاری برای این پویش ملی افزود: همه افراد می توانند با مراجعه به نشانی
اینترنتی www.salamat.gov.ir و ورود کدملی، اطلاعات خود را ثبت
کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم
پزشکی شیراز در ادامه با معرفی بیشتر روند اجرایی این پویش ملی در مجموعه زیر پوشش
دانشگاه و اینکه انتظار می رود 10 درصد مبتلایان جدید شناسایی شوند، گفت: پیش بینی
می شود 477هزار نفر از جمعیت بالای 30 سال در فارس، به فشارخون بالا مبتلا باشند
که تاکنون با اجرای طرح پزشک خانواده، 277هزار نفر شناسایی شده و تحت مراقبت قرار
گرفته اند و از مجموع 200 هزار نفر باقیمانده، یکصد هزار نفر هدف این طرح هستند که
هدف نهایی، شناسایی این افراد و تحت کنترل قرار دادن نیمی از آنان است.
فارس در جایگاه نخست شناسایی مبتلایان به فشارخون بالا در کشور
دکتر همتی فارس را در جایگاه
نخست شناسایی مبتلایان به فشارخون بالا در کشور عنوان کرد و گفت: مجموعه دانشگاه
علوم پزشکی شیراز با دارا بودن هزار خانه بهداشت، بیش از پانصد مرکز خدمات جامع
سلامت و پایگاه سلامت، بیش از هزار و صد پایگاه پزشک خانواده و دیگر مجموعه خود،
برای پشبرد اهداف این پویش ملی بسیج شده است.
او راه اندازی پایگاه های
سیار در کنار استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و غیردولتی، دانشجویان، بسیج
جامعه پزشکی، سازمان ورزش و جوانان و روحانیون را دیگر بخش های پیش بینی شده برای
مشارکت در بسیج ملی کنترل فشارخون عنوان کرد و ادامه داد: سازمان ها نیز ملزم شده
اند تا نسبت به حضور تیم های سلامت و سنجش فشارخون کارکنان، همکاری لازم را داشته
باشند.
دبیر ستاد اجرایی بسیج ملی
کنترل فشار خون بالا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از برنامه ریزی برای راستی
آزمایی اقدامات اجرایی این طرح خبر داد که به صورت روزانه رصد می شود تا فعالیت ها
در مسیر اهداف پویش باشد.
دکتر همتی در بخش دیگری از
صحبت های خود میزان فشارخون طبیعی را 120 روی 80 اعلام کرد و گفت: عدد 140 روی 90
به بالا، نشان دهنده ابتلا به فشارخون بالاست و این میزان برای مبتلایان به دیابت
و برخی بیماری، باید کمتر باشد؛ محدوده پیش فشارخون بالا نیز در فاصله 120 به روی
80 تا 140 به روی 90 است.
«فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم...»
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه نیز در این نشست خبری با
بیان شعار بسیج ملی کنترل فشارخون که «فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم...» انتخاب
شده است، گفت: این شعار علاوه بر جنبه شناسایی، مراقبت و پیگیری را نیز دربر می
گیرد.
دکتر «فریبا مرادی» از آغاز آموزش به تیم های دست اندرکار
این پویش در فاز نخست عملیاتی خبر داد و افزود: همچنین به نحوی برنامه ریزی شده تا
در آئین شب های قدر، راهپیمایی روز جهانی قدس، نماز عید سعید فطر نیز اطلاع رسانی
عمومی برای حضور مردم در این پویش ملی صورت گیرد.
او گروه هدف این پویش ملی را افراد بالای 30 سال، مادران
بادار و مبتلایان به بیماری های کلیوی عنوان کرد.
به گفته رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های
غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه خانه های
بهداشت، پایگاه های پزشک خانواده، پایگاه های اورژانس، درمانگاه های دولتی و خصوصی
دارای پزشک خانواده، از جمله مراکز پیش بینی شده برای مشارکت در این طرح هستند.
دکتر مرادی ضمن اشاره به راه اندازی ایستگاه های سنجش
فشارخون در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان، گفت: 112 ایستگاه موقت در مرحله
غربالگری طرح، در کارخانه ها، ادارات، مساجد، مدارس و دیگر مراکز پرتردد شهرها
مستقر می شوند تا زمینه دسترسی آسان جمعیت هدف فراهم شود.
در حاشیه برگزاری این نشست مطبوعاتی، خبرنگاران شرکت کننده
از نظر میزان فشارخون، غربالگری شدند./101
پایان خبر
نظر دهید