شیراز؛ میزبان سومین مدرسه تابستانی کشوری یادگیری الکترونیکی
.
توسعه
آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی از مقوله هایی است که در سال های گذشته با گسترش
و تاثیرگذاری روزافزون بر فرایندهای تدریس و یادگیری مورد توجه قرار گرفته است.
به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی
شیراز در آیین آغاز به کار سومین مدرسه تابستانی کشوری یادگیری الکترونیکی گفت: موضوع
تکنولوژی آموزشی از زمان شروع آموزش ها و پخش فیلم های آموزشی در مدارس آغاز شده و
در سال های پس از آن، علاوه بر آموزش دیداری و شنیداری بر موضوع ارتباطات نیز
تاکید شد.
دکتر
«مصباح شمس» افزود: بر اساس آخرین تعریفی که در سال 2008 میلادی ارایه شد، باید
موضوعات اخلاقی در آموزش در نظر گرفته شود و به دو موضوع تسهیل یادگیری و بهبود
عملکرد نیز توجه شود تا تکنولوژی آموزشی منجر به مهارت افزایی و تغییر نگرش شود و
عملکرد را بهتر کند.
او
اضافه کرد: به کمک وسایل فناورانه، در آموزش تحولات زیادی ایجاد شده است که بخشی
از آن آموزش مجازی است و این نوع آموزش اهمیت فراوانی دارد و با پیشرفت تکنولوژی،
دگرگونی هایی نیز در بستر آموزش ایجاد شده که باید از این بستر به بهترین شکل
استفاده شود.
معاون
آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به محیط های آموزشی آنها را شامل چهار
دسته خانواده، مدرسه و دانشگاه، جامعه و فضای مجازی و آموزش مجازی برشمرد و ادامه
داد: آموزش مجازی یکی از محیط های تاثیرگذار است و محدودیت های زمانی و مکانی را
کمتر و دسترسی به آموزش دانشگاهی را بیشتر کرده است؛ زمانی که بخواهیم آموزش را به
دفعات تکرار کنیم از آموزش مجازی استفاده می شود.
دکتر
شمس با تاکید بر اهمیت استفاده از آموزش مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت:
با توجه به پیشرفت تکنولوژی، موضوع آموزش نیز پیشرفت چشمگیری داشته است و معاونت
آموزش وزارت بهداشت بسته های تحولی در زمینه آموزش را به دانشگاه ها ارایه کرده که
یکی از این بسته های تحولی، بسته توسعه آموزش مجازی است؛ در همین راستا ماموریت
هایی به دانشگاه ها محول شده و دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه علوم پزشکی شیراز
ماموریت های ملی دارند و به همین دلیل برنامه هایی مانند مدرسه های تابستانی با
هدف انتقال تجربیات بین دانشگاه های مختلف کشور، برگزار می شود.
او با
بیان توسعه روزافزون تکنولوژی فناوری اطلاعات، یکی از برنامه های دانشگاه علوم
پزشکی شیراز تقویت و توسعه آموزش مجازی دانست و افزود: کارهای ارزشمندی در دانشگاه
علوم پزشکی شیراز انجام شده و برنامه های بسیاری از شیراز به سایر دانشگاه های
کشور ارسال شده است.
معاون
آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار امیدواری کرد برگزاری برنامه هایی مانند
سومین مدرسه تابستانی کشوری یادگیری الکترونیکی اثربخشی لازم را در زمینه ارایه
آموزش های مفید و انتقال تجربیات بین دانشگاه های کشور، داشته باشد.
آموزش
مجازی؛ زیرساخت اصلی توسعه آموزش
رییس
دانشکده مجازی و قطب علمی آموزش الکترونیکی پیشرفته دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:
در سند تحول و توسعه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی بر توسعه آموزش های مجازی به
عنوان یکی از زیرساخت های اصلی توسعه آموزش در دانشگاه ها تاکید شده است.
دکتر
«مجیدرضا فرخی» افزود: دانشکده مجازی و قطب علمی آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم
پزشکی شیراز در سال های 96 و 97 اقدام به برگزاری دو مدرسه تابستانی یادگیری
الکترونیکی کرد و تجربه موفق برگزاری این دو مدرسه تابستانی باعث شد تا امسال
سومین مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی برگزار شود.
او هدف
از برگزاری این مدرسه تابستانی را آموزش و توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی در
زمینه آموزش های مجازی و یادگیری الکترونیکی و شناسایی استعدادهای برتر دانشجویان
در حیطه آموزش های مجازی و یادگیری الکترونیکی عنوان کرد.
رییس مدرسه
تابستانی یادگیری الکترونیکی اضافه کرد: در این دوره آموزشی چهار روزه، 41 شرکت
کننده در مقاطع مختلف تحصیلی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و دکتری
تخصصی از 18 شهر و 12 دانشگاه کشور حضور دارند و مطالبی با عناوین آشنایی با
مقدمات و مفاهیم یادگیری الکترونیکی، آشنایی با کاربرد انواع ابزارهای تعاملی
مبتنی بر وب، آشنایی با اصول چندرسانه ای در یادگیری الکترونیکی، بازی سازی آموزشی
در یادگیری الکترونیکی، آشنایی با Mobile
Learning در آموزش علوم
پزشکی، طراحی آموزشی و یک دوره آموزشی به شیوه ترکیبی حضوری و غیرحضوری، روندهای
نوین یادگیری الکترونیکی، کار با سیستم مدیریت یادگیری LMS، تولید محتوای
الکترونیکی با نرم افزارهای Ispring، Studio و Camtasia و ساخت آزمون
های متنوع الکترونیکی در انواع نرم افزارها را فرا می گیرند.
او
افزود: فعالیت های دانشکده مجازی از سال 85 در زمینه آموزش الکترونیک در حوزه آموزش
مداوم آغاز شد و در سال 88 به عنوان یکی از قطب های علمی کشوری شناخته شدیم و در
سال 95 به صورت رسمی به بهره برداری رسید.
رییس
دانشکده مجازی و رییس مدرسه تابستانی یادگیری الکترونیکی با اشاره به ارزیابی قطب
های علمی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قطب آموزش الکترونیک دانشگاه
علوم پزشکی شیراز در حوزه آموزش توانسته در ارزشیابی های وزارت بهداشت سرآمد سایر
قطب های کشوری باشد و رتبه بالایی را به دست آورده است.
دکتر
فرخی اضافه کرد: از جمله کارهایی که در حوزه آموزش مجازی در دانشکده مجازی و قطب
علمی آموزش الکترونیکی انجام می شود، فعالیت های پژوهشی، ارایه مقالات مختلف، چاپ
ژورنال ها و کتاب های مختلف، تالیف و ترجمه کتاب است که در سطح کشوری استفاده شده
است و امیدواریم با همت اعضای هیات علمی دانشکده در آینده نزدیک، یک درسنامه و
مرجع در حوزه آموزش الکترونیکی تهیه شود و در سطح کشوری مورد استفاده قرار گیرد.
سومین
مدرسه تابستانی کشوری یادگیری الکترونیکی، سیزدهم مرداد در سالن ابوریحان بیرونی،
مجتمع فرهنگی رفاهی ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آغاز شده و تا شانزدهم مرداد
ادامه دارد./102
پایان
خبر
نظر دهید