مشاورعالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست فصلی دبیران و کارشناسان شوراهای انضباطی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه ۵ کشور
شوراهای انضباطی باید در کنار اجرای قوانین، با رویکرد هدایت و رعایت رأفت اسلامی، مسیر رشد اخلاقی و علمی دانشجویان را هموار کنند
نشست فصلی دبیران و کارشناسان شوراهای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست بر جایگاه دانشجویان به عنوان سرمایههای اجتماعی کشور تأکید کرد و گفت: دانشجویان سرمایهای ارزشمند برای دانشگاه و جامعه هستند و حفظ این سرمایهها، وظیفه اصلی مسوولان است و شوراهای انضباطی باید در کنار اجرای قوانین و آییننامهها، با رویکرد هدایت، ارشاد و رعایت رأفت اسلامی، مسیر رشد اخلاقی و علمی دانشجویان را هموار کنند.
دکتر «کوروش عزیزی» افزود: موفقیت شوراهای انضباطی زمانی حاصل میشود که برخوردها صرفاً تنبیهی نباشد، بلکه با پیشگیری فعال، شناسایی ریشه مسائل و حمایت از دانشجویان همراه باشد و چنین رویکردی نه تنها از بروز رفتارهای تنشزا جلوگیری میکند، بلکه موجب ارتقای فرهنگ سازمانی، سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان و تقویت اعتماد میان دانشجو و دانشگاه خواهد شد.
دبیر کمیته مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست بر اهمیت بازنگری و اصلاح آییننامههای انضباطی دانشگاهها متناسب با شرایط روز و تغییرات فرهنگی و اجتماعی نسل جدید تأکید کرد.
«حسین همتی» اظهار کرد: آییننامههای انضباطی موجود باید پاسخگوی نیازها و توقعات نسل جدید دانشجویان باشد و در عین حال، ضامن رعایت قوانین و حفظ نظم دانشگاهی بماند و استفاده از تنبیهات جایگزین به جای محرومیت از تحصیل میتواند اثرگذاری بیشتری در اصلاح رفتار دانشجویان داشته باشد و ضمن رعایت عدالت، فرصت جبران و رشد را نیز برای آنان فراهم کند.
وی افزود: تغییر رویکردها در راستای انعطافپذیری و توجه به نیازهای روز، باعث ارتقای اعتماد میان دانشجویان و مسوولان و تقویت فرهنگ پاسخگویی و مسوولیتپذیری در محیط دانشگاه میشود، همچنین پایبندی به قوانین و آییننامهها نقش مهمی در ارتقای اعتبار بینالمللی دانشگاهها و افزایش اعتماد جامعه علمی دارد.
پیشگیری فعال و توسعه رویکردهای هماهنگ با نسل جدید
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس شورای بدوی انضباطی دانشجویان نیز بر اهمیت حفظ دانشجویان به عنوان سرمایههای اجتماعی کشور تأکید کرد و گفت: دانشجویان نه تنها سرمایه انسانی دانشگاه، بلکه سرمایه اجتماعی جامعه هستند و حفاظت از این سرمایهها یکی از اولویتهای اصلی دانشگاه است. موفقیت در حفظ این سرمایهها به تقویت همبستگی میان دولت و ملت و ایجاد فضای همدلانه و پویا در جامعه کمک میکند.
دکتر «محمدرضا سمائی» با اشاره به تغییرات فرهنگی و اجتماعی نسل جدید افزود: رویکردهای دانشگاه در مواجهه با مسائل دانشجویی باید متناسب با نیازها، انتظارات و تحولات نسلی به روز شود. تنها با انطباق سیاستها و اقدامات با شرایط روز میتوان از بروز رفتارهای تنشزا پیشگیری کرد و محیطی سالم و حمایتگر برای رشد علمی، اخلاقی و اجتماعی دانشجویان فراهم کرد.
ورزش مستمر، ابزار کاهش رفتارهای تنشزا و ارتقای سلامت دانشجویان
مدیر تربیت بدنی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با محوریت نقش ورزش و فعالیت بدنی مستمر در کنترل هیجانات و کاهش رفتارهای تنشزا در قالب کارگاه ارائه کرد.
دکتر «محسن داوودی» با اشاره به راهاندازی باشگاه بدنسازی حرفهای خوابگاه شهید آیت الله دستغیب و تجهیز سایر باشگاهها، بر اهمیت ایجاد فضاهای ورزشی مناسب و حضور مربیان حرفهای در خوابگاههای دانشجویی تأکید کرد و گفت: باشگاههای استاندارد و مجهز، همراه با مربیان حرفهای، نه تنها سلامت جسمی و روانی دانشجویان را تقویت میکنند، بلکه نقش مؤثری در جذب و مشارکت فعال دانشجویان در فعالیتهای ورزشی دارند و میتوانند از بروز رفتارهای تنشزا و آسیبهای اجتماعی پیشگیری کنند.
وی همچنین پیشنهاداتی در راستای کاهش تخلفات و رفتارهای تنشزا ارائه داد تا سلامت روانی و رفتاری دانشجویان بیش از پیش تقویت شود.
در ادامه، دکتر «مرادی» عضو هیات علمی دانشگاه و مسوول اساتید مشاور، در کارگاه خود به نقش استاد مشاور در پیشگیری فعال و ریشهیابی مسائل دانشجویان پرداخت و گفت: اساتید مشاور با ایجاد ارتباط مستمر با دانشجویان از ابتدای ورود به دانشگاه، میتوانند به شناسایی مشکلات درسی، اخلاقی و رفتاری کمک کنند و با رویکرد پیشگیرانه و همدلانه از بروز تخلفات جلوگیری کنند.
وی افزود: هدف اصلی استاد مشاور، پیشگیری فعال، ارائه راهنمایی و هدایت دانشجویان به مسیر درست و کاهش رفتارهای پرخطر است و این رویکرد موجب تقویت سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان و کاهش تخلفات در محیط دانشگاه میشود.
در پایان نشست نیز دکتر «حسین راسخ» دبیر شورای انضباطی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از حضور دبیران و کارشناسان شوراهای انضباطی دانشگاههای کلانمنطقه ۵ شامل دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، فسا، جهرم، یاسوج، بندرعباس، بوشهر و گراش تقدیر کرد و اظهار داشت: نقش اساتید مشاور در شناسایی مسائل دانشجویان و هدایت آنان به مسیر درست، تأثیر قابل توجهی در ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان داشته است.
پایان خبر
نظر دهید