معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:
زنجیره ایده تا فروش محصولات حوزه سلامت تدوین و طراحی شده است
.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: زنجیره ایده تا فروش محصولات حوزه سلامت متشکل از بخش های آموزش، نوآوری، تحقیق و توسعه، غذا و دارو و بازاریابی و فروش است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به نقل از وبدا، دکتر «یونس پناهی» با بیان این مطلب تصریح کرد: سال 1401 با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شد و معاونت تحقیقات و فناوری در این دوره و حتی پیش تر از آن تمام توان خود را در زمینه توسعه و ارتقای تحقیقات کاربردی و پاسخگو به نیاز جامعه از طریق برقراری ارتباط میان دانشگاه صنعت و جامعه به کار گرفته است.
وی به شناسایی مولفه های موثر بر تجاری سازی یافته های پژوهشی حوزه سلامت اشاره و تاکید کرد: جهت مرجع شدن در زمینه نوآوری و فناوری، زنجیره ایده تا فروش محصول طراحی شده است. در مرحله نخست، آموزش قرار دارد که هدف تشویق به مسئله محوری و ارائه راهکار برای موضوعات سلامت جامعه است. مهمترین اقدامی که برای این مسئله باید لحاظ شود به روز کردن برنامه تحصیلی مبتنی بر محصول محوری است.
به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مرحله بعدی زنجیره نوآوری است. توسعه گفتمان خلاقیت و ثروت آفرینی که از طریق ارتباط مراکز تحقیقاتی با مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری و شتابدهنده ها امکان پذیر می شود.
وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه مرحله دیگر زنجیره ایده تا محصول است، عنوان کرد: این امر تقویت زیرساخت ها جهت مداخلات بالینی را می طلبد. به روزرسانی استانداردها و نظارت بر اجرای دقیق مداخلات ICH، حرکت به سوی مطالعات بالینی چند مرکزی و کاهش تعارض منافع از جمله راهکارهایی است که این مسیر را هموار می سازد.
دکتر پناهی گام بعدی را افزایش بهره وری فرآیندهای سازمان غذا و دارو دانست و یادآور شد: به روز رسانی فرآیندها و تسریع آنها بخش بزرگی از زنجیره را تامین کند. زیرا در حال حاضر نیز فرآیندهای پیچیده سازمان غذا و دارو برای شرکت ها مسائلی را در پی داشته است بنابراین مشخص کردن مسیر شفاف با این سازممان به منظور توسعه صادرات محصولات و خدمات سلامت راهگشا خواهد بود.
معاون تجقیقات و فناوری وزارت بهداشت مرحله نهایی را بازاریابی و فروش دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین راه های کمک به شرکتهای دانش بنیان حمایت از تولیدات و عرضه محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی و خارجی است. یاری رساندن به این شرکتها جهت حضور در نمایشگاههای بینالمللی و آموزش نحوه صحیح ارائه و به نمایش گذاشتن محصولات شان و همچنین تسریع فرآیندهای بازاریابی در منطقه می تواند موثر باشد. رضایت مشتری خط پایان این زنجیره است که تحقیقات و فناوری سلامت را به سوی پاسخگویی اجتماعی هدایت می کند.
وی یادآور شد: فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علوم داده و پزشکی شخصی سازی شده بدون شک آینده صنعت و اقتصاد سلامت دنیا را در دست خواهد داشت و بنابراین شرکت های توانمند ایرانی نیز نباید از سرمایه گذاری در فناوری های نوین غفلت کنند. در این راه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ماموریت هایی را در حوزه درمان و محصولات نوین پزشکی بر اساس ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی واگذار کرده است.
پایان خبر
نظر دهید