جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/03/12
  • - تعداد بازدید: 429
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رییس اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد:

اهمیت همراهی مردم در توسعه نظارت ها بر مراکز درمانی

رییس اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به روند افزایش نظارت های بیمارستانی در سطح استان، این اقدام را تلاشی در راستای حمایت از بیماران و کاهش آلام آنان دانست.

دکتر «راضیه السادات موسوی رکن آبادی» در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز محدوده نظارتی این اداره را شامل بیمارستان های دولتی و غیردولتی، مراکز جراحی محدود و مراکز درمان ناباروری شیراز و شهرستان استان عنوان کرد و گفت: نظارت بر اجرای فرایندهای اعتباربخشی و آموزش مبانی اعتباربخشی و مدیریت سامانه اعتباربخشی و مشارکت در ارزیابی های جامع و ادواری کشوری و استانی بیمارستان های استان فارس، از اولویت های اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه محسوب می شود.

این مقام مسوول در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه برنامه اعتباربخشی به دو شیوه جامع و ادواری اجرا می شود، افزود: اعتباربخشی جامع، به صورت کشوری و هر دو سال یک بار، از سوی ارزیابان منتخب وزارت بهداشت، انجام می شود که در این فرآیند، ارزیابان از سوی وزارت بهداشت انتخاب می شوند و درجه اعتباربخشی بیمارستان ها، مبنای پرداختی های بیمه به بیمارستان در ازای خدمات ارایه شده و هتلینگ است.

دکتر موسوی بالاترین درجه اعتباربخشی را درجه یک عنوان کرد که بیمارستان ها می توانند با داشتن شاخص های اعتباربخشی کسب کنند.

رییس اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اعتباربخشی ادواری نیز به صورت یک سال در میان اجرا می شود، افزود: این اعتباربخشی با حضور ارزیابان دانشگاهی به روش های مختلف، به صورت سرزده و بر اساس سنجه های کتاب اعتباربخشی و نظارت بیمارستانی برای دستیابی به شاخص های کشوری انجام می شود.

او اظهار کرد: نظارت بر بیمارستان های شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به صورت فصلی، با حضور کارشناسان نظارت بر درمان شبکه های بهداشت و درمان انجام می شود که نتایج آن برای بررسی به دانشگاه ارسال می شود.

نظارت علمی و تخصصی با همکاری اعضای هیات علمی بر مراکز درمانی

این مقام مسوول در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نظارت بر بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود و مراکز درمان ناباروری با حضور اساتید هیات علمی را نیز یکی دیگر از فرآیندهای نظارتی برشمرد که در آن، اقدامات از نظر علمی و به صورت تخصصی مورد پایش قرار می گیرد.

دکتر موسوی، یکی دیگر از بازدیدهای نظارتی را نظارت عالیه عنوان کرد که به صورت تیمی و متشکل از روسای ادارات معاونت درمان دانشگاه انجام و به صورت همه جانبه، مراکز درمانی بستری مورد پایش قرار می گیرند.

چگونه مردم شکایت های خود را ثبت کنند؟

او همچنین نظارت های مردمی را نیز مهم و پراهمیت دانست و افزود: مردم می توانند از طریق سامانه 1819 و 190، مشکلات و شکایات خود در حوزه بیمارستانی و مراکز درمانی بستری مطرح کنند و اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه نیز در کوتاه ترین زمان ممکن، موارد را پیگیری و رسیدگی می کند و اقدامات و بازخورد آن به شاکی اطلاع داده می شود.

رییس اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه با بیان اینکه تلاش مجموعه، تسریع در پیگیری و رسیدگی به شکایات مردمی است، اظهار کرد: وظیفه ما پاسخگویی، کاهش آلام بیماران و افزایش سطح رضایتمندی بیماران و همراهان است، مردم دردمند هستند و برای درمان به مراکز درمانی مراجعه می کنند و ما نیز باید پیگیر مشکلات سلامت آنان در بیمارستان ها و مراکز درمانی باشیم.

فرآیند رسیدگی به پرونده های مردمی

دکتر موسوی بیان کرد: برخی از شکایات مردمی نیازمند بررسی پرونده و فرایند درمانی بیماران است و ممکن است مدت زمان فرایند پیگیری آن بیشتر طول می کشد، البته در بیشتر موارد طی مدت کمتر از 10 روز پاسخگوی شکایات مردم هستیم و پرونده های ساده تر نیز کمتر از چند ساعت مورد بررسی قرار می گیرد.

این مقام مسوول در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برخی از شکایات نیز به صورت حضوری در میز خدمت انجام و پس از ثبت در دبیرخانه پیگیری می شود، البته مشکلات مربوط به بیمارانی که نمی توانند به صورت حضوری شکایت خود را ثبت کنند، به صورت تلفنی ثبت و پیگیری می شود.

او اضافه کرد: یکی دیگر از وظایف اولویت دار اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه، نظارت بر رعایت اصول اخلاق حرفه ای و سلامت معنوی در بیمارستان ها و مراکز درمانی است که با تشکیل کمیته های اخلاق بیمارستانی، اخلاق حرفه ای در سطح بیمارستان ها بر اساس قوانین و دستورالعمل ها پایش و نظارت می شود و سلامت معنوی کارکنان و بیماران نیز از دیگر موضوعات مورد تاکید این اداره است.

ایمنی بیمار، از دیگر محورهای پایش اداره نظارت و اعتباربخشی

دکتر موسوی افزود: ایمنی بیمار نیز یکی دیگر از محورهای مورد پایش اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه است که با حضور کارشناسان آموزش دیده مراکز انجام می شود و در این مهم، بیشترین ایمنی برای بیمار فراهم می شود تا در حد ممکن از رخدادهایی که سلامت بیمار را تهدید می کند، جلوگیری شود.

رییس اداره نظارت و اعتباربخشی امور بیمارستان های معاونت درمان دانشگاه همچنین نظارت بر بهداشت محیط مراکز درمانی بستری با کمک کارشناسان بهداشت محیط بیمارستان ها و نیز کارشناسان ستادی برای کنترل و نظارت در اتاق عمل، بخش های بستری و دیالیز و نیز نظارت های بهداشت محیط در حوزه پسماند و فاضلاب را از دیگر محورهای خدمات این اداره برشمرد.

پایان خبر

 

 

 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 103012
کلیدواژه
حبیب ا... یخاری
خبرنگار

حبیب ا... یخاری

تنظیمات قالب