همزمان با دومین روز از هفته دولت در گفت و گو با رییس مرکز پایش مراقبت های درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (MCMC) عنوان شد:
پاسخگویی مرکز پایش مراقبت های درمانی (MCMC) به بیش از ۵۷ هزار و ۶۵۰ تماس تلفنی درمانی با شماره ۱۸۱۹ در یک سال گذشته
همزمان با دومین روز از آغاز هفته دولت، رییس مرکز پایش مراقبت های درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (MCMC) با اشاره به پاسخگویی این مرکز به بیش از ۵۷ هزار و ۶۵۰ تماس تلفنی درمانی، گزارشی از اقدامات انجام شده را ارایه کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «زهرا معتمدی» گفت: از افتخارات مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در امر خدمت، ابتکار راه اندازی مرکزی برای سرعت بخشیدن به خدمات درمانی و نظارت بر کیفیت این خدمات است که در سال های گذشته نقش موثری در ارتقای فرآیندهای خدمت رسانی مجموعه سلامت فارس ایفا کرده است.
رییس مرکز MCMC در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: این مرکز تمامی تلاش خود را به کار بسته تا با برقراری یک شبکه خدمات درمانی در میان مراکز درمانی دانشگاه، بیماران در کمترین زمان ممکن، بهترین خدمات را دریافت کنند.
ایجاد امکان ارائه خدمات درمانی پیشرفته تر به بیماران با پیگیری مرکز MCMC
این مقام مسوول در معاونت درمان دانشگاه نخستین خدمت این مرکز را «اعزام بیماران» به دلایلی نظیر ارائه خدمات پیشرفته تر برشمرد و توضیح داد: بر اساس اصل سطح بندی خدمات، تمامی مراکز درمانی از امکانات مشابهی برخوردار نیستند و از سویی دیگر لازم است زمینه دسترسی تمامی بیماران به خدمات، به میزان یکسان فراهم شود.
او با اشاره به اینکه در این زمینه اصل مهمی که مورد توجه قرار گرفته، اعزام بیمار بر حسب شرایط بیمار و دلایل علمی و پزشکی است، افزود: در یک سال گذشته فرایند بیش از 26 هزار پذیرش و اعزام بیمار در این مرکز انجام شده است.
پیگیری روند سلامت مادران باردار پرخطر
دکتر معتمدی پیگیری «مراقبت از مادران باردار پرخطر» در مراکز درمانی و بیمارستان های استان فارس را از دیگر خدمات این مرکز عنوان کرد و گفت: آمارهای موجود در نجات جان مادران و نوزادان به دلیل مراقبت و پیگیری های انجام شده، نشان دهنده اهمیت این خدمت در سلامت و نجات جان آنان است که به میزان قابل توجهی آمار مرگ و میر این گروه را کاهش داده است.
او با قدردانی از تلاش های شبانه روزی کارشناسان این مراکز افزود: در یک سال گذشته روند درمان ۲۱ هزار و ۸۶۵ مادر باردار پُرخطر در این مرکز در دو حوزه بهداشت و درمان مورد پیگیری قرار گرفته شده است.
رییس مرکز MCMC دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه این مرکز، به صورت شبانه روزی، پاسخگوی تماس های مردمی با شماره 1819، به عنوان مرکز پاسخگویی به انتقادات، مشکلات و پیشنهادات مردم در زمینه خدمات درمانی است، اعلام کرد: در یک سال گذشته این مرکز پاسخگوی بیش از ۵۷ هزار و ۶۵۰ تماس تلفنی مردمی بوده است.
پایش سلامت 1576 کودک در معرض خطر طی یک سال گذشته
دکتر معتمدی افزود: پیگیری روند درمان کودکان یک تا 59 ماهه در معرض خطر از دیگر خدمات این مرکز است که در یک سال گذشته روند درمان هزار و 576 کودک نیز مورد پیگیری قرار گرفته شده است.
او عنوان کرد: یکی دیگر از مسایل مراکز درمانی، احتمال وقوع اتفاقاتی است که در اصطلاح پزشکی، نباید رخ دهد و در شیوه نامه های بین المللی و وزارت بهداشت، 28 واقعه در این زمینه تعریف شده است که در این مرکز با پایش مسایل، این وقایع در صورت بروز، پیگیری شده و با گزارش گیری، زمینه بررسی علت وقوع برای پیشگیری از تکرار، فراهم می شود تا شاهد اصلاح فرآیندها باشیم.
دکتر معتمدی ادامه داد: همچنین به صورت روزانه، گزارشی از وضعیت خدمات مراکز درمانی استان دریافت و برای تحلیل و بررسی به رئیس و مسوولان دانشگاه ارائه می شود که اینگونه گزارش ها تاکنون موجب شناسایی و حل به موقع بسیاری از چالش ها شده است.
رییس مرکز MCMC در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: تهیه گزارشی از میزان و کارایی تجهیزات پزشکی، تامین دارو و دیگر خدمات مرتبط با فرآیندهای ارائه خدمت در مراکز درمانی برای ارائه به کارشناسان ستادی هر معاونت و پیگیری برای رفع آن چالش را می توان از دیگر فعالیت های این مرکز برشمرد.
او اضافه کرد: ورود اطلاعات بیماری های واگیر، از دیگر مسوولیت های این مرکز است که زمینه شناسایی حجم اپیدمی بیماری و برنامه ریزی مناسب را فراهم می سازد.
اعلام آماده باش به بیمارستان ها در صورت وقوع بحران، ارتباط گیری با مرکز EOC دانشگاه و ارائه گزارش های تحلیلی، راه اندازی سامانه تروما با هدف پیگیری روند درمان بیماران ترومایی (مصدومان حوادث ترافیکی) و سامانه پیشگیری از رفتار خود آسیب رسان، از دیگر خدمات مرکز MCMC دانشگاه بود که دکتر معتمدی به آن اشاره کرد.
پایان خبر
نظر دهید