جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/04/23
  • - تعداد بازدید: 363
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری «سلیاک» ویژه کارشناسان غیر واگیر شبکه های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد

کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری «سلیاک» ویژه کارشناسان غیر واگیر شبکه های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت با اشاره به اینکه بیماری «سلیاک» نوعی پاسخ ایمنی بدن به خوردن «گلوتن»، پروتئین موجود در گندم، جو و دانه های دیگر است، افزود: هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک غذای حاوی پروتئین گلوتن می‌خورد، بدن او به این پروتئین واکنش بیش از اندازه نشان ‌داده و به پرز‌های روده آسیب می‌رساند و روده کوچک نمی‌تواند مواد مغذی موجود در غذا‌ها را به درستی جذب ‌کند و منجر به سوء ‌جذب می شود.

دکتر «فریبا مرادی» ادامه داد: نشانه های این بیماری شامل درد شکمی، نفخ، اسهال، کاهش وزن بدن، کم خونی، احساس ضعف، خستگی، التهابات پوستی، تهوع و استفراغ، دردهای استخوانی و مفصلی، سطح پایین ویتامین ها به خصوص آهن، کلسیم و فولات، استئوپروز و مشکلات دندانی است.

دکتر مرادی افزود: سوء جذب در کودکان، می‌تواند علاوه بر نشانه هایی که در بزرگسالان ایجاد می‌کند، بر روی رشد کودک نیز تاثیر‌گذار بوده و کم وزنی و کوتاه قدی را به همراه داشته باشد.

او با بیان اینکه این بیماری در کودکی قابل تشخیص است، گفت: بیشتر افراد مبتلا به بیماری سلیاک، هرگز از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند، زیرا آسیب به روده بسیار آهسته است و نشانه هایش آنقدر متفاوت هستند که می‌تواند سال ها بعد در فرد مبتلا تشخیص داده‌ شود.

این مقام مسوول در دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر، هیچ دارویی برای درمان سلیاک وجود‌ ندارد، بیان داشت: یک رژیم غذایی بدون گلوتن، تنها راه کنترل بیماری سلیاک است.

او اظهار داشت: در دنیا نزدیک به یک درصد یعنی از هر صد نفر یک نفر مبتلا به بیماری سلیاک است، اما با توجه به طیف علائم، بسیاری از افراد از بیماری خود آگاهی ندارند و این موضوع لزوم غربالگری و تشخیص به موقع در بیماران در راستای کاهش عوارض بیماری به ویژه در کودکان را نشان می دهد.

دکتر «سیدمحمد مظلومی» مدیر نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی، آشامیدنی، آریشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «سیاوش باباجعفری» رئیس دانشکده تغذیه شیراز، دکتر «سلمه بهمن پور» عضو هیات علمی دانشکده تغذیه، مهندس «مهدی جهانگیری» رابط و نماینده بیماران سلیاک فارس، دکتر «محبوبه فضائلی» عضو هیات علمی بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز و مدیر عامل کارخانه تولید محصولات بدون گلوتن فارس (موگه)، «ژاله صادقی» مدیر عامل انجمن سلیاک فارس، مهندس «سید مجدالدین نیرومند» بنیانگذار خیریه «مبنا فرانه» از دیگر سخنرانان این کارگاه آموزشی بودند.

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 105265
حمید تهرانی
خبرنگار

حمید تهرانی

تنظیمات قالب