با هدف ارتقاء معیشت و افزایش رضایت شغلی کارکنان نظام سلامت صورت گرفت؛
ابلاغ دستورالعمل رفاهیات کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی از سوی وزارت بهداشت
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخشنامهای به دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور، دستورالعمل جامعی را برای بهبود رفاهیات و ارتقاء کیفیت زندگی کاری کارکنان و اعضای هیأت علمی ابلاغ کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به نقل از وبدا، با هدف ارتقاء رضایتمندی کارکنان نظام سلامت و توجه به نیازهای معیشتی و رفاهی آنان، بخشنامهای مشتمل بر محورهای اجرایی رفاهیات کارکنان به دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.
در این بخشنامه، سرمایه انسانی به عنوان مهمترین رکن توسعه و افزایش بهرهوری در نظام اداری معرفی شده و تأکید شده است که توجه به رفاه و معیشت کارکنان باید یکی از مأموریتهای اصلی دانشگاهها و معاونتهای توسعه تلقی گردد.
در این دستورالعمل، ۱۶ محور اصلی بهعنوان رویکردهای رفاهی دانشگاهها مشخص شده است. برخی از مهمترین این محورها عبارتاند از:
1- اجرای مواد ۲۹ و ۳۰ دستورالعمل پرداخت مزایای غیرمستمر امور رفاهی و تأمین اعتبارات مرتبط از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاهها.
2- اجرای ماده ۷ ضوابط بودجه تفصیلی سال ۱۴۰۴ در خصوص ترمیم حقوق کارکنان و پرداخت معوقات سال ۱۴۰۳.
3- برنامهریزی برای پرداخت مطالبات کارکنان شامل کارانه و اضافهکار از محل منابع مشخصشده در قانون بودجه.
4- اختصاص کمکهای رفاهی مناسب در مناسبتهای ملی و مذهبی و همچنین برگزاری آیینهای گرامیداشت مرتبط با حوزه سلامت.
5- ارائه تسهیلات بانکی مناسب از طریق انعقاد تفاهمنامه با بانکهای عامل در سطح استانها.
6- پیگیری تامین مسکن کارکنان با بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی مانند قانون جهش تولید مسکن.
7- ارتقاء بیمه تکمیلی درمانی با مشارکت کارکنان و حذف یا کاهش فرانشیز در مراکز درمانی دولتی و حتیالامکان خصوصی.
8- اختصاص سبد کالا و برگزاری سفرهای زیارتی و سیاحتی برای تقویت روحیه کارکنان.
9- توسعه فعالیتهای ورزشی و تربیت بدنی و مشارکت در المپیادهای ورزشی کارکنان وزارت بهداشت.
10- اجرای طرح همکار سالم و ایجاد پرونده سلامت الکترونیک برای ارتقاء سلامت جسمی و روحی کارکنان.
11- اختصاص خدمات رفاهی به بازنشستگان و برگزاری برنامههای فرهنگی متناسب با شرایط آنان.
12- تقویت زیرساختهای فرهنگی، آموزشی و ورزشی دانشگاهها و ایجاد این امکانات در استانهای دارای ظرفیتهای گردشگری و زیارتی.
13- توسعه تعاملات بین دانشگاهی برای استفاده از ظرفیتهای اقامتی و گردشگری از طریق سامانه جامع رزرو.
14- برگزاری جلسات فصلی با کارکنان به منظور پاسخگویی، شفافسازی و تبیین برنامهها.
15- فعالسازی کمیته ساماندهی امور رفاهی دانشگاهها با حضور مدیران و صاحبنظران.
16- ارائه گزارشهای فصلی عملکرد توسط معاونین توسعه دانشگاهها به اداره کل امور پشتیبانی و رفاهی وزارت.
در پایان این بخشنامه آمده است: ستاد وزارت با وجود محدودیتهای اعتباری و استقلال مالی دانشگاهها، از دانشگاههایی که بهطور فعال نسبت به اجرای برنامههای فوق اقدام کنند، حمایت اعتباری خواهد کرد.
نظر دهید