جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/07/30
  • - تعداد بازدید: 139
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
پیام معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته «پیشگیری از مسمومیت ها»؛

هفته «پیشگیری از مسمومیت‌ها»؛ یکم تا هفتم آبان/ آسیب ناشی از مسمومیت ها قابل پیشگیری است، خانواده خود را محافظت کنیم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، پیامی به مناسبت هفته «پیشگیری از مسمومیت‌ها» انتشار داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «محمدجواد راعی» آمده است:

با توجه به رشد سریع صنایع و استفاده جوامع از انواع مواد شیمیایی، داروها و ... در زندگی روزمره، امکان آسیب ناشی از مسمومیت با آنها افزایش یافته است؛ متاسفانه سهل انگاری در نگهداری صحیح داروها و موادشیمیایی، منجر به عوارض ناشی از مسمومیت ها خصوصاً در کودکان می شود.

از طرفی دیگر، با توجه به آمار بالای مصرف داروها در جامعه، بیماران را به سمت عوارض ناشی از مسمومیت با داروها سوق می دهد، پس آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت ها می تواند جامعه را از آسیب های ناشی از مسمومیت حفظ کرده و گام مهمی در پیشگیری و ارتقای سطح سلامت جامعه و کاهش هزینه های درمانی ایجاد نماید.

شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال جاری «سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم» است که بر نقش آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیری از بروز انواع مسمومیت ها تأکید دارد.

عناوین روزهای هفته پیشگری از مسمومیت ها به شرح ذیل می باشد :

1403/08/01 روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها

 1403/08/02 روز پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان

1403/08/03 روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن ‏

 1403/08/04 روز پیشگیری از مسمومیت با موادغذایی، قارچ ها و گیاهان سمی

1403/08/05 روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی (شامل:‏ اسید، قلیا و شوینده های خانگی، فرآورده های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری مینیاتوری) ‏

1403/08/06 روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی

1403/08/07 روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، مواد محرک و الکل ‏

امید است که همکاری دیگر معاونت های دانشگاه و سازمان های استان در بالا بردن آگاهی و ارتقاء سطح دانش جامعه در مورد مسمومیت ها و راه پیشگیری از آنها، منجر به کاهش مراجعات مسمومیت و مرگ و میر ناشی از آن گردد.

همچنین هم استانی های عزیز می توانند پرسش های دارویی خود و همچنین نحوه برخورد با فرد مسموم پیش از رسیدن ‏به مراکز ‏درمانی را به‌ صورت تلفنی از مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم (190 سامانه پاسخگویی وزارت بهداشت؛ داخلی 3 واحد دارو - داخلی 1 نزدیکترین شهر - داخلی 2 اطلاعات دارویی) در ‏میان بگذارند.

 

دکتر محمدجواد راعی

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 111228
حمید تهرانی
خبرنگار

حمید تهرانی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب