جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/05/21
  • - تعداد بازدید: 176
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پرسش ها و پاسخ ها درباره حفاظت در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی/ قسمت سوم

آیا لباس همیشه حفاظت خوبی در برابر اشعه UV ایجاد می کند؟

لباس بهترین مانع را در برابر نورخورشید ایجاد می کند. لباس همراه با کلاه لبه پهن، کفش و عینک آفتابی از ملزومات بسته حفاظت از نور خورشید تابستانی است. عوامل متعددی از قبیل طرح لباس، ساختار پارچه (نحوه بافتن یا نخ بافتنی)، اندازه منافذ، ضخامت الیاف و ترکیب مواد، اثربخشی پارچه ها را در حفاظت در برابر اشعه UV تعیین می کند. رنگ پارچه، عملیات تکمیلی (مانند تزریق یا استفاده از مواد مقاوم در برابر UV) و نیز مرطوب یا خشک بودن پوشاک، فاکتورهای دیگر در این زمینه است.

  • UVکمتری از میان پارچه های محکم بافته شده، عبور می کند.
  • رنگ های تیره تر اغلب اشعه UV بیشتری را مسدود می کند.
  • لباس هایی که بیش از حد کش داده شده، خیس یا فرسوده شده اند، ممکن است برخی از خواص حفاظت در برابر UV خود را از دست بدهد.
  •  الیاف مصنوعی (لای کرا، پلی استر) به طور کلی محافظت بهتری نسبت به پنبه دارند، به ویژه هنگامی که لباس خیس است.

برخی از پارچه های UV با برچسب گذاری لباس به نام «فاکتور محافظت در برابر فرابنفش» (UPF) موجود هستند. UPF مقیاسی از حفاظت تامین شده به وسیله یک لباس در برابر اشعه UV (هم UVB و همUVA) است.

 UPF معادل «فاکتور محافظت در برابر نورخورشید» یا SPF برای کرم های ضد آفتاب است. هر چه مقدار UPF بیشتر باشد، اشعه UV کمتری به پوست می رسد و محافظت بهتری در برابر آفتاب سوختگی و سایر اثرات مضر دارد. به عنوان مثال، یک پارچه 50 UPF ، 98 درصد از تشعشعات نورخورشید را مسدود می کند و اجازه می دهد تا دو درصد به پارچه نفوذ کند. چنین پارچه هایی ممکن است برای کسانی که در مکان ها یا مشاغلی که در فضای باز کار می کنند، مفید باشد.

عینک آفتابی مناسب چه ویژگی های دارد؟

مانند پوست، مواجهه با UV برای چشم در طول عمر تجمعی است و می تواند سبب آسیب غیرقابل برگشت شود. عینک آفتابی به بینایی کمک و از چشم ها محافظت می کند و در شرایط نور درخشان احساس راحتی بیشتری را ایجاد می کند، زیرا تابش خیره کننده (روشنایی زننده) را کاهش می دهد و کنتراست را بهبود می بخشد.

نمی توان بر اساس رنگ لنزها (عدسی ها)، تیرگی، یا قیمت، تشخیص داد که یک عینک آفتابی چه مقدار اشعه UV را مسدود می کند. عبور UV از طریق عینک آفتابی به طور قابل توجهی متنوع است. با این حال، اکثر عینک های آفتابی موجود در بازار درصد زیادی از اشعه UV را فیلتر می کند.

برای اینکه عینک های آفتابی در برابر اشعه UV حفاظت ایجاد کند، لنزها باید اشعه UV-A و UV-B را تا 400 نانومتر جذب کند. می توان عینک آفتابی با چنین لنزهای محافظی را از روی علامت طول موج UV400تشخیص داد. همچنین توصیه می شود مشخصات فیلترینگ را به ویژه برای عینک های آفتابی با دقت بینایی، از فروشنده عینک بپرسید.

عینک های آفتابی به سبک Wraparound، حفاظت بیشتری از چشم ها، به ویژه برای کارگران و ورزشکاران در فضای باز، تأمین می کند.

مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا,بدانیم و اقدام کنیم
  • کد خبری : 106389
کوثر  آزموده
خبرنگار

کوثر آزموده

تنظیمات قالب