جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/02/11
  • - تعداد بازدید: 203
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

نکات ایمنی در مورد استفاده از آسانسور

.

امروزه
آسانسور به عنوان وسیله ای برای تسهیل در امر جا به جایی، به طور گسترده در
ساختمان ها و مراکز مختلف در سراسر دنیا استفاده می شود. با وجود اقدامات انجام
شده برای ایمن سازی آسانسورها، در مواردی شاهد رخدادهای ناگواری هستیم که منجر به
وارد کردن صدمه به استفاده کنندگان از این وسیله می شود. یکی از رایج ترین مواردی
که باعث آسیب دیدن افراد می شود، زمانی است که فرد سعی می کند از آسانسورهایی که
به هر دلیل از حرکت ایستاده است، خارج شود.

 


توصیه های ایمنی برای استفاده از آسانسور



·        
در مواقع
بروز زلزله و حریق سوار آسانسور نشوید.



·        
هرگز بیشتر از ظرفیت آسانسور از آن استفاده نکنید.



·        
داشتن گواهی
نامه بازرسی ادواری( به صورت سالیانه) برای تمامی آسانسورها الزامی است.



·        
در
هنگام شست و شو، از عدم نفوذ آب به داخل چاه آسانسور اطمینان یابیم.



·        
هنگام استفاده
از آسانسور به نوع کاربری آن توجه داشته باشیم.( مسافربری، باربری و موارد دیگر)



·        
لازم است
به صورت ماهیانه از خدمات سرویس های دوره ای شرکت های نصاب آسانسور استفاده شود.



·        
از گذاشتن هر گونه مانع جلوی درب های اتوماتیک آسانسور خودداری شود.
نگه داشتن اجباری درب اتوماتیک آسانسور سبب بروز خطا می شود.



نکات ایمنی هنگام گیر کردن در آسانسور



 



گیر کردن در آسانسور حتی اگر عجله‌ای هم نداشته
باشیم، ممکن است ترسناک به نظر برسد، به ویژه اگر فضاهای بسته و ارتفاع برای فرد
هراس آور باشد. در چنین شرایطی ممکن است نتوان به طور منطقی فکر کرد، پس بهتر است
:



·        
هنگام گیر کردن در آسانسور خونسرد و صبور باشیم
و سعی کنیم دیگران را آرام نگه داریم.



·        
روی زمین بنشینیم، با این کار وقتی آسانسور
دوباره حرکت کند تعادلمان به هم نمی خورد.



·        
هنگام باز شدن درهای آسانسور از سوی تیم نجات،
از آنها فاصله بگیریم و در قسمت انتهایی کابین بایستیم.



·        
افراد را در کابین نگه داریم، مسافران آسانسور نباید
با اهرم انداختن درها را باز کنند، چرا که توسل به اهرم برای باز کردن درها ممکن
است مانع از حرکت آسانسور به منظور نجات دادن مسافران شود.



·        
هنگام باز شدن درب آسانسور در حضور نیروهای
امداد و نجات به جلوی پای خود نگاه کنیم، زیرا ممکن است کابین به طور کامل همسطح
با طبقات نایستاده باشد.



·        
در صورت تاریکی، بهترین راه استفاده از فلش گوشی
برای روشن کردن فضاست تا ترس حاکم نشود. استفاده از کبریت یا فندک ممکن است باعث
کم شدن اکسیژن شود، زیرا در چنین شرایطی
ممکن است آسانسور تهویه مناسبی نداشته باشد.



چگونه هنگام گیر کردن
در آسانسور به دیگران اطلاع دهیم؟



·        
استفاده از زنگ خطر آسانسور



·        
استفاده از تلفن موقعیت‌های اضطراری تعبیه شده
در کابین



·        
روش قدیمی و موثر فریاد زدن و کوبیدن به در
آسانسور



·        
استفاده از تلفن همراه



زنگ خطر اطلاعات اندکی را به افراد بیرون
آسانسور می‌دهد و تنها نشان می‌دهد که آسانسور در جایی از ساختمان گیر کرده و کسی
داخل آن است. با تلفن اضطراری، فرد در آسانسور به شخص آموزش دیده و خبره‌ای وصل می‌شود.
اگر به دلیلی تلفن اضطرای کار نکند، باید به نحوی دیگران را مطلع کنیم که در چنین
مواردی، صدای بلند و یا مشت زدن به در آسانسور، می تواند در آگاهی افراد حاضر در
ساختمان نسبت به موضوع، موثر باشد. همچنین هنگامی که تلفن همراه آنتن می‌دهد،
ابزار بسیار موثری است.



به محض اینکه ارتباط شفاهی برقرار شد، کسی که
در آسانسور است باید نام ساختمان، شماره آسانسور (اغلب روی صفحه فرمان بالای
کلیدها یا داخل در کنار تلفن نوشته شده است)، شماره طبقه‌ای که آسانسور در آن گیر
کرده است (اگر مشخص باشد)، شرح خلاصه‌ای از مشکل، تعداد و شرایط کسانی که در
آسانسور مانده‌اند (شامل نیازهای پزشکی یا شرایط اضطراری) و هر گونه اطلاعات مفید
دیگر را به اطلاع مسوول مرتبط برساند
.مسوولان
جوابگویی تماس‌های اضطراری آموزش دیده‌اند که نسبت به فرستادن نیروی مناسب و با صلاحیت
اقدام کنند.



اما زمانی که برقراری تماس تلفنی اضطراری امکان
پذیر نباشد و کسی که بیرون از آسانسور است به واسطه فریاد زدن یا از طریق تلفن
همراه در جریان امر قرار می‌گیرد، سرنشینان آسانسور می‌توانند به فردی که پاسخ می‌دهد
کمک کنند تا با افراد مناسب تماس بگیرد. یک تقاضای مفید می‌تواند به این صورت
باشد: «لطفا کمک خبر کنید. ما در آسانسور در طبقه چهاردهم فلان ساختمان گیر افتاده‌ایم.
شماره آسانسور الف-
12 است. پنج نفر هستیم و حال همه خوب است. لطفا با مدیر ساختمان تماس بگیرید
تا شرکت سازنده آسانسور را خبر کند



اگر مورد اضطراری پیش آمده باشد، به عنوان مثال
یکی از مسافران از بیماری قلبی رنج می‌برد، از کسی که پاسخگو است بخواهید بلافاصله
با اورژانس تماس بگیرد. وقتی که از تلفن همراه استفاده می‌کنید، در شرایط اضطراری
سرنشینان آسانسور باید خود به طور مستقیم با اورژانس تماس بگیرند. (دقت داشته
باشید وقتی از تلفن همراه برای تماس با اورژانس استفاده می‌کنید، تماس گیرنده باید
تا حد ممکن با ذکر جزییات محل خودش را اطلاع دهد، چرا که اپراتور اورژانس از یک خط
تلفن عادی یا شبکه محلی استفاده می‌کند و نمی‌تواند محل شما را تشخیص دهد.) در
موارد غیر اضطراری، شرکت آسانسور از موثرترین راه برای فائق آمدن بر این وضعیت
آگاه است و بایستی پیش از دیگران در جریان امر قرار داده شود
.



عارفه یزدی، کارشناس اداره
HSE دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا,بدانیم و اقدام کنیم,اخبار هفته سلامت 1402
  • کد خبری : 77719
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب