جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1398/09/24
  • - تعداد بازدید: 31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بدانیم و اقدام کنیم؛ راهکارهای حفظ سلامت روان در محیط کار / اهمیت حفظ تعادل میان کار و زندگی

.

محل کار، خانه دوم هر فرد محسوب می شود و علاقه
به آن در حفظ نظم منطقی و احترام به یکدیگر از عواملی است که به سلامت روان در
محیط کار کمک می کند.

 


پیشگیری از پیدایش مشکلات روحی روانی در کارکنان
و سالم سازی فضای روانی محل کار در سلامت روانی افراد در محیط کار بسیار اهمیت دارد،
این موضوع به این معناست که هیچ یک از کارکنان به دلیل عوامل موجود در محل کار
گرفتار آسیب روانی نشوند و هر یک از آنان از فعالیت در محل کار خود احساس رضایت و
علاقمندی داشته باشد.



احساس رضایتمندی از کار و برقرار کردن روابط
موثر با دیگران از عوامل تاثیرگذار در کاهش استرس و حفظ سلامت روان است؛ حفظ تعادل
در کار و زندگی از جمله عواملی است که در ایجاد سلامت روان جایگاه ویژه دارد، به
این معنا که کنترل نشدن استرس می تواند باعث اختلال در عملکرد در کار و زندگی
روزمره افراد شود و کنترل آن در حد تعادل می تواند به حفظ سلامت روان کمک می کند.



تاثیر کنترل فشارهای روانی و عوامل فیزیکی محیط
کار مانند میزان روشنایی، آلودگی صوتی، محیط های بسیار گرم یا سرد و رنگ آمیزی های
نامناسب، همچنین عوامل اجتماعی مانند نوع ارتباطات موجود در محیط کار، نفوذ و
اعمال قدرت مدیر، شیوه ارتباطی و شخصیت کارکنان، از جمله عوامل تاثیرگذار در سلامت
محیط کار است.



نبودن مهارت های ارتباطی و تنظیم هیجانی، فشار
روانی محیط کار، نوبت های کاری و نداشتن امنیت شغلی، از عوامل مخرب در سلامت محیط
کار به شمار می آید، بنابراین برای پیشگیری لازم است در گام نخست علاقمندی به کار
وجود داشته باشد، زیرا باعث احساس آرامش درونی می شود.



روابط بین فردی موثر، همکاری بین افراد در محیط
کار و احساس ارزشمندی، از جمله عوامل موثر در حفظ سلامت روان است؛ صمیمیت، همدلی،
گوش دادن و قضاوت نکردن، از عوامل تقویت مهارت های اجتماعی است که به افزایش سطح
سلامت کارکنان در محیط کار کمک می کند.



پذیرش خود، ایجاد خودپنداری مثبت، تسلط افراد بر
مهارت های مرتبط با کار، پذیرش و احترام به دیگران با در نظر گرفتن ویژگی ها و
خصوصیات متفاوت افراد، از دیگر گام های مهم در حفظ سلامت روان در محیط کار محسوب می
شود.



در سوی مقابل، استرس شغلی به عنوان یکی از مهمترین خطرات شغلی در عصر مدرن مطرح می
شود که می تواند باعث کاهش بهره وری، غیبت، جا به جایی نیرو، تعارض های کاری و
بالا بردن هزینه های بهداشتی و درمانی در کارکنان شود./102



«ندا
محمدی»؛ کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب



پایان
خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,بدانیم و اقدام کنیم
  • کد خبری : 15353
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب