جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/07/24
  • - تعداد بازدید: 604
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
پیام معاون بهداشت دانشگاه به مناسبت روز جهانی غذا؛

اهمیت مدیریت منابع آب برای ادامه حیات سیاره زمین

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

24 مهر هر سال، به منظور ارتقاء سلامت و آگاهی تغذیه ای عموم مردم دنیا، به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است. بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، شعار روز جهانی غذا برای سال جاری «آب زندگی است، آب غذاست. هیچ کسی را محروم نکنید» تعیین شده است، تا تاکیدی باشد بر اهمیت نگهداری و حفظ آن برای ادامه حیات در این سیاره سبز.

نباید فراموش کنیم آب یک نیروی محرکه برای مردم، اقتصاد، طبیعت و اساس غذای ما و حیات ما است و تنها 2.5 درصد آب های موجود برای آشامیدن، کشاورزی و مصارف صنعتی مناسب است. 

رشد سریع جمعیت، شهرنشینی، توسعه اقتصادی و تغییرات آب و هوایی منابع آبی سیاره را تحت فشار فزاینده ای قرار می دهد. در عین حال، منابع آب شیرین به ازای هر نفر در دهه های گذشته ٢٠ درصد کاهش یافته است و دسترسی و کیفیت آب به دلیل چندین دهه استفاده و مدیریت نامناسب، استخراج بیش از حد از آب های زیرزمینی، آلودگی و تغییرات آب و هوایی به سرعت در حال بدتر شدن است.

از طرفی برای حفظ سلامت بدن، نوشیدن آب ضروری می باشد؛ دسترسی به آب آشامیدنی کافی و البته سالم بر امنیت غذایی و ایمنی غذای مصرفی فرد تاثیر می گذارد.

افرادی که آب کافی می‌ نوشند از بیماری ‌های مختلفی در امان بوده و احساس بهتری خواهند داشت. آب آشامیدنی سالم در پیشگیری از ابتلا به بیماری های گوارشی و حفظ ایمنی بدن مؤثر می باشد.

زمان آن است تا مدیریت عاقلانه آب را شروع کنیم!

ما باید بیش از گذشته مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری کشاورزی را با آب کمتر تولید کنیم و دولت ها باید سیاست های علمی و مبتنی بر شواهد را طراحی کنند که با استفاده از  داده ها، نوآوری و هماهنگی بین بخشی برای مدیریت بهتر آب سرمایه گذاری کنند. آنها باید با افزایش جذب سرمایه، قانون گذاری، فناوری و توسعه ظرفیت، از این سیاست ها حمایت کنند؛ کشاورزان و بخش خصوصی را نیز تشویق کنند تا در راه حل های یکپارچه برای استفاده کارآمدتر از آب و حفظ آن نیز مشارکت نمایند.

همه ما نیاز داریم که آب را حفظ کنیم و روش استفاده از آن را در زندگی روزمره خود بهبود بخشیم. غذایی که می خوریم و نحوه تولید آن بر آب تأثیر می گذارد. ما می توانیم با انتخاب غذاهای محلی، مواد غذایی فصلی و تازه، هدر دادن کمتر غذا و کاهش ضایعات مواد غذایی و نیز جلوگیری از آلودگی آب، در الگوی مصرف آب تفاوت هایی ایجاد کنیم. ما با هم میتوانیم برای آینده غذا، مردم و کره زمین اقدام آبی انجام دهیم.

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا,بدانیم و اقدام کنیم
  • کد خبری : 89402
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب