جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/10/02
  • - تعداد بازدید: 346
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

پویش ملی سلامت/ بخش 10

پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، از بیستم آبان در سراسر کشور آغاز شده، در مجموعه سلامت فارس نیز با اقدامات گسترده ای همراه بوده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در ادامه برخی از آخرین رویدادهای این پویش ملی را در واحدهای زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت اجمالی، دنبال می کنیم:

پیوستن فرمانده سپاه ناحیه فراشبند به پویش ملی سلامت

فرمانده و کارکنان سپاه ناحیه فراشبند همزمان با اجرای برنامه ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا به این پویش ملی پیوستند.

سرهنگ پاسدار «جبار فروزان» ضمن تاکید بر پیوستن به پویش ملی سلامت، هدف از این برنامه را آگاهی بخشی به افرادی عنوان کرد که در معرض خطر بیماری های دیابت و فشارخون بالا هستند.

او افزود: هر فرد می تواند با آگاهی از وضعیت سلامت خود، از ابتلا و یا مواجهه با خطرات سنگین حاصل از این بیماری ها، پیشگیری کرده و سلامت خود را تضمین کنند.

سرهنگ فروزان ضمن تاکید بر اهمیت توجه به ضرورت بررسی های دوره ای سلامت افزود: هر فردی با اطلاع از وضعیت سلامت خود به ویژه در زمینه دو بیماری دیابت و فشارخون بالا، می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های چشمی نیز جلوگیری کند.
مسئول بسیج جامعه پزشکی شهرستان فراشبند نیز ضمن دعوت از اقشار مختلف مردم برای پیوستن به این پویش ملی، گفت: «پویش ملی سلامت» با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، در سراسر کشور و با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» در حال اجرا است.

«ابراهیم اسکندری» افزود: افراد بالای 18 سال می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، پایگاه های پزشک خانواده، بیمارستان ها و مراکز درمانی، خانه های بهداشت و ایستگاه های غربالگری، فشارخون و قندخون خود را اندازه گیری کرده و یا با ورود به سامانه خود اظهاری پویش ملی سلامت، به نشانی اینترنتی  https://health.mci.ir/ پرسشنامه خود اظهاری تکمیل کنند.

همچنین در راستای اجرای برنامه پویش ملی سلامت، بهورزان خانه‌های بهداشت در روستا‌های شهرستان فراشبند این روز‌ها میزبان تمام افراد بالای ۱۸ سال برای غربالگری دیابت و فشار خون بالا هستند.

کاردان مبارزه با بیماری‌های مرکز خدمات جامع سلامت روستایی دولت آباد، با اشاره به اهمیت غربالگری قند خون و فشارخون، گفت: کادر سلامت، شامل مراقبان سلامت، و بهورزان خانه‌های بهداشت مناطق روستایی، تمامی افراد بالای ۱۸ سال را از نظر ابتلا به فشارخون بالا، میزان قند خون ناشتا، وضعیت چاقی و سایر عوامل خطر به صورت رایگان بررسی می‌کنند و پس از ارزیابی اولیه، در صورت نیاز به پزشک ارجاع می‌دهند.

«محمد پالیزی» افزود: در این برنامه، افراد مراجعه کننده به خانه های بهداشت، علاوه بر غربالگری، آموزش های لازم در مورد فشار خون و دیابت نیز از سوی بهورز دریافت می کنند.

مشارکت بیش از ۲۲ هزار اقلیدی در پویش ملی سلامت

تاکنون بیش از 22 هزار نفر در شهرستان اقلید با حضور در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی شهر و روستا در پویش ملی  سلامت شرکت کرده اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با بیان اینکه انجام غربالگری سلامت برای جمعیت هدف ۱۸ سال به بالا و مادران باردار به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشت شهری و روستایی سطح شهرستان انجام می شود، گفت: جمعیت هدف این طرح در شهرستان اقلید، ۶۹ هزار و ۴۸۱ نفر می باشد که از این تعداد تاکنون ۲۲ هزار و ۴۶۷ نفر در طرح غربالگری سلامت شرکت کرده اند.

دکتر «سعید حاجی پور» به اهمیت تشخیص و کنترل به موقع بیماری دیابت اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از شش هزار مورد خونگیری جهت انجام آزمایش قند خون از افراد مشکوک به دیابت گرفته شده و به آزمایشگاه های مراکز بهداشتی سطح شهرستان ارسال شده است.

غربالگری کارکنان حوزه سلامت کازرون، همگام با پویش ملی سلامت

معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان کازرون گفت: همزمان با پویش ملی سلامت، خطرسنجی بیماری های قلبی عروقی ویژه کارکنان شبکه بهداشت و درمان کازرون انجام شد.

«زهرا طهماسبی» افزود: سنجش فشارخون، قندخون، چربی خون، اندازه گیری قد، وزن و نمایه توده بدنی کارکنان ستاد شبکه بهداشت و درمان انجام و به افرادی که به عنوان پیش فشارخون و پیش دیابت شناسایی شدند توصیه های تغذیه ای و تغییر سبک و شیوه زندگی ارایه شد.

با حضور کارشناسان مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان زرقان انجام گرفت: اجرای پویش ملی سلامت در شرکت پالایش نفت شیراز

رئیس شبکه بهداشت و درمان زرقان گفت: کارکنان شرکت پالایش نفت شیراز مورد غربالگری فشارخون و قندخون قرار گرفتند.

دکتر «بابک بهزادی» ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به مشغله کاری کارکنان کارخانه ها، پایگاه سیار سنجش فشارخون و قندخون شبکه بهداشت و درمان زرقان در شرکت پالایش نفت شیراز ره اندازی و نسبت به غربالگری سلامت 170 نفر از این مجموعه اقدام شد .

پیوستن کارکنان گلخانه های سطح شهرستان سروستان به پویش ملی سلامت

کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان سروستان گفت: همزمان با اجرای طرح پویش همگانی سلامت برای تمام افراد بالای 18 سال در سراسر کشور، فشار خون و قندخون شاغلین گلخانه های شهرستان سروستان پایش شد.

«مریم جوکار» افزود: کارکنان کارخانه ها و گلخانه ها به عنوان گروه در معرض خطر در راس اهمیت غربالگری قرار دارند و بیماری های قلبی و عروقی از مهم ترین علت های مرگ و میر در بین افراد است که تشخیص به موقع بیماری دیابت و پرفشاری خون از وقوع سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند.

مدیر بیمارستان خلیلی به پویش  ملی سلامت پیوست

«کاظم شعبانی» مدیر بیمارستان خلیلی با حضور در ایستگاه  پایش سلامت در مرکز آموزشی درمانی خلیلی، به این پویش ملی پیوست و گفت: پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و پرفشاری خون در راستای پیشگیری محوری و برنامه ملی سلامت خانواده است.با این پویش  میتوانیم سریعتر  به مشکل فشارخون  یا قند خون  خود پی ببریم وهرچه سریعتر در جهت بهبود  قدم برداریم.

او با تشکر  از همکارانی که در این پویش شرکت کردند، گفت: همه روزه این ایستگاه از  هفت و 30دقیقه صبح در بیمارستان برپا است و همکاران می توانند با حضور در این ایستگاه، به پو یش ملی سلامت بپیوندند.

حضور مدیر خدمات پرستاری و جمعی از کارکنان بیمارستان در ایستگاه  پایش سلامت، از دیگر رویدادهای این پویش ملی، در بیمارستان خلیلی بوده است.

پویش ملی سلامت در بیمارستان شهید دکتر چمران

ایستگاه پویش ملی سلامت با هدف غربالگری دیابت و فشار خون در مرکز آموزشی درمانی شهید چمران برپاشد.

همزمان با پویش ملی سلامت، پایش سلامت شامل غربالگری فشار خون، قند خون، اندازه گیری وزن و توزیع پمفلت های آموزشی و توضیه های پزشکی لازم برای کارکنان و مراجعین در حال انجام است.

«محمدعلی مقبلی نژاد» مدیر بیمارستان با بیان اینکه پویش ملی سلامت از بیستم آبان تا بیستم دی، با هدف شناسایی و بیماریابی فشارخون بالا و دیابت به صورت سراسری آغاز شده است، اظهار کرد: پویش ملی سلامت بستر مناسبی را برای اقدام عملی در جهت ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ، ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺑﯿﻤﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻼﻣﺖ فراهم کرده است.

او افزود: همچنین همگام با اجرای پویش ملی سلامت، تمامی مراجعانی بالای ۱۸ سال در هر رده سنی وضعیت سریع بیماران مشکوک به دیابت و فشار خون بالا از سوی تیم پرستاری این بیمارستان غربالگری شدند.

در بیمارستان استاد محرری انجام شد؛ شناسایی افراد مبتلا به فشار ون بالا و دیابت در پویش ملی سلامت

مدیر بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری از شناسایی 23 فرد با احتمال ابتلا به فشارخون بالا و 13 فرد با احتمال ابتلا به دیابت، در ایستگاه سلامت این مرکز درمانی خبر داد.

«عبداله جمشیدی» اعلام کرد: بیش از 280 مورد، شامل 70 کارمند، 30 مراجعه کننده و 180 بیمار تاکنون در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری ‌های پرفشاری خون و دیابت در بیمارستان استاد محرری، غربالگری شدند که از این تعداد، 23 مورد دارای احتمال ابتلا به فشارخون بالا و سیزده مورد دارای احتمال دیابت شناسایی شدند.

استقبال مردم از پویش ملی سلامت در مجتمع درمانگاهی حضرت امام رضا علیه السلام و شهید مطهری

مدیر مجتمع درمانگاهی حضرت امام رضا (ع) و شهید مطهری گفت: پرفشاری خون و دیابت جزو بیماری هایی است که به سلامت آسیب می‌رساند و سبب مرگ و میر و ناتوانی‌ها می‌شود و با توجه به اینکه این دو بیماری درمان قطعی ندارند بنابراین پیشگیری و شناسایی به موقع آنها بسیار اهمیت دارد.

دکتر «سید علی شمس نیا» گفت: در این پویش جمعیت بالای ۱۸ سال در سراسر کشور بر اساس پرسشنامه ارزیابی و فشارخون آنها اندازه گیری می شود و در صورت نیاز برای انجام آزمایش قندخون به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شوند.

مدیر مجتمع درمانگاهی با بیان اینکه روزانه بالغ بر ۲۰۰ نفر در ایستگاه درمانگاه حضرت امام رضا (ع) و شهید مطهری مورد ارزیابی قرار می گیرند، ادامه داد: تا کنون نزدیک به ۳۶۰۰ نفر فشارخون مراجعه کننده اندازه گیری شده و به افراد مراجعه کننده ای که از لحاظ میزان فشار خون و دیابت در وضعیت نامطلوب بودند، توضیحات لازم ارائه و به پزشک متخصص ارجاع داده شدند که حدود ۵۰۰ نفر برای بررسی بیشتر به متخصصان ارجاع داده شده اند.

اجرای پویش ملی سلامت در درمانگاه پوستچی

مدیر درمانگاه پوستچی گفت: برنامه غربالگری دیابت و فشار خون در قالب دو فاز، برای کارکنان و مراجعان به درمانگاه پوستچی انجام شد.

«عقیله پناهی» افزود: با توجه به اهمیت روزافزون مساله دیابت وفشار خون بالا و با توجه به اینکه تشخیص زود هنگام این بیماری ها در درمان بیماران حائز اهمیت است و با این هدف طرح غربالگری در درمانگاه از بین مراجعان بالای 18 سال انجام می گیرد.

او ادامه داد: با توجه به این موضوع که اکثر مراجعان این درمانگاه از قبل سابقه دیابت دارند، این پویش و آموزش هر زمان می تواند در بالا بردن سطح ارتقای سلامت و همچنین کنترل بیشتر این دست از بیماران در جامعه موثر باشد.

برپایی ایستگاه سلامت به مناسبت پویش ملی سلامت در بیمارستان ابن سینا

مدیر بیمارستان ابن سینا گفت: همزمان با پویش ملی سلامت، ایستگاه سلامت در بیمارستان ابن سینا شیراز برپا شد و در این ایستگاه معاینه کارکنان، دانشجویان و مراجعان، با هدف شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا، به همت گروه غربالگری پرستاری انجام می شود.

مهندس «علی محمد ثنایی نژاد» افزود: فشارخون بالا و دیابت هر دو می تواند به عنوان بیماری های مهلک اثرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد از خود به جا بگذارد، به همین دلیل شناسایی و کنترل آن ها قبل از بروز عوارض جبران ناپذیر بایستی انجام پذیرد و معاینه تمامی افراد بالای ۳۰ سال باید با برنامه ریزی صحیح در دستور کار سازمان های مسئول قرار گیرد و از اهداف بلند مدت و همیشگی جامعه برای دسترسی به سلامت بیشتر افراد باشد.
پایان خبر

 

 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا,اخبار پویش ملی سلامت
  • کد خبری : 91839
مهدی  آذین فر
خبرنگار

مهدی آذین فر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب