جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/05/09
  • - تعداد بازدید: 130
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس به مناسبت هفته جهانی شیر مادر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان، در راستای گرامیداشت هفته جهانی شیر مادر، موفقیت در برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر را در گرو حمایت همگانی دانست.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضاییان زاده» آمده است:

هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر هر ساله از دهم تا شانزدهم مرداد در سراسر دنیا و کشور برگزار می شود؛ در سال جاری نیز این رخداد با شعار «حمایت همه جانبه ترویج شیر مادر برای همه Breastfeeding Support for all» برگزار خواهد شد.

تغذیه با شیر مادر را یکی از مصادیق حقوق بشر است و بخش حیاتی حفظ و حمایت از تغذیه کودکان با شیر مادر، ایجاد محیط دوستدار تغذیه با شیر مادر است. به یاد داشته باشیم که تغذیه با شیر مادر فقط مسئولیت زنان نیست و حفظ، حمایت و ترویج شیردهی، یک مسوولیت اجتماعی است.

اهمیت حمایت از شیردهی مادران شاغل در تداوم تغذیه با شیر مادر و تشویق به فرزندآوری است؛ با توجه به اینکه بخشی از جمعیت شاغل کشور، بانوان در سنین باروری هستند و حمایت اجتماعی و قانونی از این افراد و خانواده های آنان می تواند در فرزندآوری و تشویق به تغذیه با شیر مادر اهمیت بسزایی داشته باشد، در سال 1374 قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و در سال 1400 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد. 

این قوانین شامل مرخصی زایمان، وجود اتاق شیردهی در محل کار، وجود مهد کودک در کنار محل کار، مرخصی ساعتی شیردهی، امنیت شغلی پس از شروع به کار مجدد و دوره شیردهی است که تمامی سازمان ها، ادارات و ارگان ها ملزم به اجرای آن هستند؛ از این رو نه تنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بلکه بخش های دیگر به نوعی باید در بهبود این شرایط مشارکت و همکاری داشته باشند.

شواهد قوی نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر باعث کاهش مرگ و میر نوزادان، شیرخواران و کودکان شده و موجب بهبود وضعیت سلامت و تکامل و شکوفایی عواطف انسانی کودکان، در تمام مناطق جغرافیایی و اقتصادی می شود.

روش های ارتقاء وضعیت تغذیه با شیر مادر یک مساله سلامت عمومی است که نیاز به تلاش و سرمایه گذاری در سطح جامعه دارد.

در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به ما یادآوری می شود که حمایت و آموزش می تواند نقش موثری در بهبود و ارتقاء روند تغذیه با شیر مادر داشته باشد؛ وقت آن است که همگان برای حفظ و حمایت از تغذیه با شیر مادر نسبت به اطلاع رسانی، آموزش و حمایت بیشتر اقدام کنیم؛ این امر به تضمین بقا، سلامتی و رفاه فرزندان و خانواده های آنها کمک می کند و در دستیابی به اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارد.

 

دکتر عباس رضاییان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا,اخبار / جوانی جمعیت
  • کد خبری : 105881
حمید تهرانی
خبرنگار

حمید تهرانی

تنظیمات قالب