جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/02/24
  • - تعداد بازدید: 308
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت آغاز هفته ملی جمعیت 1402

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با انتشار پیامی در آستانه فرا رسیدن هفته ملی جمعیت، این مناسبت را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

جمعیت جوان به عنوان یکی از مهمترین ارکان مؤثر بر توسعه و سرمایه انسانی کشور از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بستر خلاقیت و پویایی در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی-اجتماعی را برای کشور فراهم می نماید.

حرکت به سمت توسعه همه جانبه نیاز جدی به توسعه و ارتقاء سرمایه انسانی دارد و یکی از مهمترین مؤلفه های سرمایه انسانی، وضعیت سلامت مردم است.

خوشبختانه امید به زندگی زنان و مردان در کشورمان در طول 45 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر امید به زندگی به بیش از 75 سال رسیده است. کشور ما سال ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود.

متأسفانه در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است. بررسی های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از 2،1 در سال 1395 به 1،6 در سال 1400 رسیده است و در سال 1401 این روند کاهشی همچنان ادامه داشته و با سطح جانشینی فاصله زیادی دارد.

با شیوع بیماری کووید 19 از پایان سال 1398 و شرایط اقتصادی خاص ناشی از آن، انتظار می رود روند کاهشی میزان موالید در کشور همچنان تداوم داشته باشد. پیش بینی می شود در سال 1420(در یک دوره بیست ساله،) جمعیت سالمندان کشور به صورت تقریبی دو برابر شود که این روند در دیگر کشورها طی 100 سال اتفاق افتاده است. در قیاس با کشورهای منطقه نیز، روند سالمندی در کشور ما بسیار سریع تر از کشورهایی همانند عراق و پاکستان می باشد.   

مطابق با سناریوی حد متوسط، پیش بینی می شود در سال 1420، افراد بالای شصت سال 20.6 درصد از جمعیت کشور (معادل بیست میلیون نفر) را تشکیل دهند. به عبارتی از هر 4.8 نفر، یک نفر سالمند خواهد بود. شواهد علمی نشان می دهد سالخوردگی در آینده اثرات منفی و ریشه دار بر جایگاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور در منطقه و جهان خواهد گذاشت.

در حال حاضر کشور در برهه پنجره فرصت جمعیتی قرار گرفته است که تا 5 سال آینده تداوم خواهد داشت. بدیهی است بهرمندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی می باشد و با برنامه ریزی های اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردد.

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دستور کار قرار دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با برگزاری نشست‌های منظم و مستمر و ارزیابی چالش‌ها، در حال اجرای راهکارهای عملیاتی برای پیشبرد اهداف این برنامه است. بی شک اجرای هرچه بهتر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و رفع این چالش ملی، نیازمند هم‌افزایی، همراهی و همیاری بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی استان فارس است.

تصویب و اجرای طرح های تشویقی موثر برای فرزندآوری، تخصیص بودجه و اجرای صحیح این طرح ها، فراهم آوردن شرایط آموزشی با کیفیت بالا، شرایط بهداشتی و رفاهی مناسب برای خانواده ها توسط دولت و مسوولان مربوطه می تواند در بهبود روند فرزند آوری در خانواده ها تاثیر گذار باشد.

30 اردیبهشت، سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری )مدظله العالی) می باشد و در تقویم، روز ملی جمعیت نام گرفته است. در همین راستا هفته منتهی به این روز (24 تا 30 اردیبهشت) «هفته ملی جمعیت» نام گذاری شده است تا متناسب با موضوع ها و محورهای حوزه خانواده و جوانی جمعیت برنامه های آموزشی و ترویجی در سطح جامعه اجرا گردد.

امید است با اتکال به خداوند متعال و با اجرای سیاست‌های کلی جمعیت موفق به ارتقای‌ پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور سرافراز ایران شویم.

دکتر عباس رضائیان زاده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبری : 87117
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب