جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/09/05
  • - تعداد بازدید: 160
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد:

پوشش بیش از 123 هزار کودک زیر پنج سال در طرح ارتقای تغذیه کودکان

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از شناسایی 123 هزار و 578 کودک در طرح ارتقای تغذیه کودکان زیر پنج سال، توسط 1500 کارشناس تغذیه خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و به نقل از وبدا، دکتر «احمد اسماعیل زاده»، در نشست خبری با موضوع بهبود تغذیه کودکان، گفت: در راستای بهبود وضعیت تغذیه کودکان در کشور، دو طرح در کشور اجرایی شده که اولی، طرح ارتقای تغذیه کودکان زیر پنج سال در کشور است که با همکاری وزارتخانه های بهداشت و رفاه و سازمان برنامه و بودجه عملیاتی شد؛ شناسایی گروه هدف (123578 کودک) در این طرح، توسط 1500 کارشناس تغذیه در سیستم خدمات بهداشتی و درمانی انجام می شود.


اهدای کالابرگ خرید اقلام غذایی به گروه هدف
وی افزود: این طرح در قالب اهدای کالابرگ خرید اقلام غذایی به گروه هدف (عمدتا کودکان با مشکلات رشدی و تغذیه ای) انجام می شود. بر این اساس، شارژ کالابرگ بر عهده وزارت رفاه و تنطیم برنامه غذایی برای آنان توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام می شود.


دکتر اسماعیل زاده با بیان اینکه در سال جاری جمعیت تحت پوشش و بودجه تخصیص یافته در این طرح افزایش داشته است، گفت: این کالابرگ ها فقط برای خرید اقلام غذایی موردنظر وزارت بهداشت کاربرد دارد و هدف این است که کمبودهای تغذیه ای کودکان جبران شود. این کودکان پایش می شوند و گزارش آن سه تا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.


وی درخصوص محتوای بسته غذایی، گفت: این بسته شامل 16 قلم مواد غذایی است که عمدتا تامین کننده پروتئین و کالری موردنیاز کودکان خواهد بود. مانند برنج، انواع گوشت، روغن، حبوبات، لبنیات، تخم مرغ و ماکارونی.


دکتر اسماعیل زاده با بیان این که هدف وزارت بهداشت به حداقل رساندن اختلال رشد و سوء تغذیه در کشور است، گفت: البته درحال حاضر چاقی و اضافه وزن در کودکان نگران کننده تر است.


وی درخصوص برنامه مکمل یاری گفت: مکمل یاری برای کودکان و سایر گروه های سنی درحال انجام است. تمامی کودکان زیر دو سال در مراکز بهداشتی، قطره آهن و مکمل A و D به صورت رایگان دریافت می کنند.


مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مورد توزیع شیر در مدارس، بیان کرد: برنامه توزیع شیر مدارس با وجود اینکه در بودجه سال جاری نیامده بود، اما با دستور رییس جمهور آغاز شده و در مدارس زیادی درحال اجراست. درحال حاضر برای کودکان مدارس ابتدایی دولتی هفته ‌ای 2 روز شیر توزیع می‌ شود. دغدغه دولت و مجلس سبب شد تا موضوع توزیع شیر در مدرسه در برنامه هفتم توسعه هم بیاید.


دکتر اسماعیل ‌زاده به دیگر برنامه وزارت بهداشت در خصوص توزیع آرد سالم و پخت نان کامل، اشاره و بیان کرد: به دنبال این هستیم که فیبر کافی از طریق نان به عنوان قوت غالب به مردم برسد و از طرفی می‌ خواهیم برخی مواد که کمبود آن هم وجود دارد، مانند آهن و اسید فولیک هم از طریق نان به مردم برسد.

وی افزود: اکنون برنامه غنی‌ سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در حال انجام است و به دنبال اثربخشی این برنامه هستیم. از طرفی با تعامل سازمان غذا و دارو به دنبال غنی سازی آرد با ویتامین دی هم هستیم، چراکه کمبود این ویتامین به بروز بیماری‌ های غیرواگیر دامن زده است و این موضوع باید به حداقل ممکن برسد.

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 90622
حمید تهرانی
خبرنگار

حمید تهرانی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب