جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/03/16
  • - تعداد بازدید: 259
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
تاکید معاون بهداشت دانشگاه در جمع مسوولان پشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر؛

هزینه اثر بخش بودن حوزه بهداشت، ضامن سلامت جامعه است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع کارشناسان مسوول پشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر شبکه های بهداشت و درمان استان، هزینه اثر بخش بودن حوزه بهداشت را ضامن سلامت جامعه دانست.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر«عباس رضاییان زاده» در این نشست ضمن تاکید بر تقدم بهداشت بر درمان، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر بازسازی و تقویت شبکه بهداشت کشور تاکید کردند و به بیان ایشان، با تقویت حوزه بهداشت و پیشگیری، با صرف هزینه کمتر، سلامتی مردم ارتقا خواهد یافت.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه در دوران همه گیری ویروس کووید ۱۹، با توجه به اهمیت بالای این بیماری برای جامعه جهانی، توجه به نظام مراقبت و گزارش دهی دیگر بیماری ها در دنیا کمرنگ شد، گفت: این موضوع زمینه را برای بروز مجدد بیماری های واگیرداری که سالیان سال این تصور در مورد آن وجود داشت که به یک کنترل نسبی درمورد آن ها رسیده ایم، فراهم کرد.

دکتر رضاییان زاده با اشاره به نقش کلیدی جهادگران حوزه بیماری های واگیر در زمان کرونا گفت: امروزه اهمیت بیماری های واگیر نه تنها کم نشده، بلکه با افزایش بیماری هایی همچون سرخک و فلج اطفال در مناطق مختلفی از دنیا، نیازمند یک نظام مراقبت دقیق تر برای شناسایی و کنترل بیماری های واگیر هستیم.

در ادامه سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت با بیان این موضوع که پشه «آئدس» سال های اخیر در هرمزگان، بندرانزلی، رشت، گیلان و قشم مشاهده و در پی آن مواردی از ابتلا به «تب دانگ» در این شهرها گزارش شده بود، گفت: با توجه به تغییرات اکولوژیک اخیر کشورهای همسایه، شاهد افزایش موارد وارده تب دانگ در چند روز اخیر بوده ایم و این نگرانی در خصوص استقرار این پشه مهاجم در استان و بروز انتقال محلی تب دانگ وجود دارد.

«مهدی نجات» افزود: این بیماری با علایمی همچون تب همراه با سردرد، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در مفاصل و عضلات بروز می کند، اما در مواردی که تب دانگ موجب افت پلاکت‌های خون شود، وارد فاز خونریزی دهنده و موجب خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون،  کما و حتی مرگ افراد می‌شود.

او توصیه کرد: هم استانی های عزیز در صورت داشتن علایم مرتبط و سابقه سفر به کشورهای همسایه، در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی محل سکونت مراجعه کنند.

او ادامه داد: با توجه به ویژگی های زیستی پشه آئدس و انجام گزش در روز، مردم در صورت مواجهه با گزش پشه در طول روز موضوع را در اسرع وقت به واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر شبکه های بهداشت و درمان اطلاع دهند.

کارگاه اکولوژی و بیولوژی ناقلین به مدت 2 روز و با حضور کارشناسان مسوول پشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر به صورت تئوری و عملی در سالن جلسات PHC معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 103166
حمید تهرانی
خبرنگار

حمید تهرانی

تنظیمات قالب