مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در تحقق اهداف راه اندازی «درگاه ملی مجوزهای کسب و کار»
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی از مشارکت این مجموعه در معرفی خدمات «درگاه ملی مجوزهای کسب و کار» خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «سید ابوالفضل هاشمی اصل» در این باره گفت: درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، بستری اینترنتی با مدیریت دبیرخانه «هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار» است که تنها مرجع رسمی اعلام شرایط صدور مجوزهای کسب و کار و معرفی مرجع قانونی صادرکننده همه مجوزهای کسب و کارها در کشور محسوب میشود.
او با بیان اینکه دبیرخانه «هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار» در مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقر است، ادامه داد: این دبیرخانه، راهبری و مدیریت «درگاه ملی مجوزهای کسب و کار کشور» را به عهده دارد.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، درگاهی قانونی است که متقاضی کسب و کار را پس از نام نویسی اولیه به نرم افزار تخصصی هر ارگان و نهاد سازمانی متصل می کند و در بازه زمانی مشخص، آن ارگان ملزم به بررسی، تایید و یا رد درخواست درخواست کننده است.
دکتر هاشمی اصل با اشاره به مبانی قانونی پیش بینی شده برای این خدمت توضیح داد: با توجه به اهمیت اصل تکریم ارباب رجوع، همچنین کمک به توسعه کسب و کارها، رد کردن درخواست ها باید با دلایل مستند باشد و رد بدون دلیل، تخلف محسوب می شود.
به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با توجه به اهمیت آگاهی افراد مایل به راه اندازی کسب و کار در حیطه های مختلف سلامت، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز مشارکت در اطلاع رسانی به مخاطبان در این زمینه را در دستور کار قرار داده است.
رئیس دفتر کارآفرینی دانشگاه نیز با معرفی بیشتر این سامانه گفت: درخواست ها بر دو نوع «تایید محور» و «ثبت محور» هستند؛ در درخواست های «تایید محور»، ارگان ها با انجام بررسی های تخصصی موردنیاز که بازه زمانی آن بیشتر از درخواست های ثبت محور به طول می انجامد، پس از انجام بررسی های لازم در صورت نیاز نسبت به دریافت استعلام های موردنیاز اقدام کرده و مجوز صادر می شود؛ اما در درخواست های «ثبت محور»، بررسی ها در بازه زمانی کوتاه انجام شده و در صورت تکمیل مستندات، درگاه، خود به خود و پس از ارزیابی اولیه، مجوز را صادر می کند که درخواست های اداره کار، مشاغل کوچک و خانگی شامل این درخواست ها می شود.
«رضا کشتکار» با تاکید بر اینکه مستندات قانونی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بر اساس الحاقیه به ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 1386، بند ح تبصره 18 قانون بودجه 1401 و مصوبات هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار راه اندازی شده است، اضافه کرد: کارکرد اصلی درگاه شامل «شفاف سازی شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب و کارها»، «معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز هر کسب و کار»، «آسان کردن شرایط، مدارک و زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز کسب و کارها»، «نام نویسی از متقاضیان دریافت مجوز، راهنمایی و هدایت فرد به درگاه تخصصی صادرکننده مجوز» و «پشتیبانی و پیگیری دریافت مجوز موردنظر متقاضی در زمان اعلام شده و پیگیری قضایی در صورت عدم صدور مجوز بدون دلیل موجه» می شود.
رئیس دفتر کارآفرینی دانشگاه پیرامون پنج حق شهروندی درباره مجوزهای کسب و کار نیز اظهار کرد: «هر فرد حق دارد از شرایط، مدارک و زمان لازم برای دریافت مجوز کسب و کار مورد نظرش مطلع شود»؛ «هر فرد بدون مراجعه حضوری، مجوز مورد نظرش را در درگاه ملی مجوزها درخواست و در زمان مصوب و اعلام شده، آن را دریافت کند»؛ «هر متقاضی واجد شرایط دریافت یک مجوز که در زمان مصوب مجوزش صادر نشده، حق دارد از صادر کننده مجوز، شکایت کند و درگاه ملی مجوزها موظف است امکان این شکایت ها را فراهم و آنها را تا آخر پیگیری کند»؛ «هر فرد حق دارد از نام، نشانی و رتبه اعتباری صاحبان مجوزهای صادر شده در هر منطقه مطلع شود» و «متقاضیان مجوزهایی که شرط صدور آنها قبولی در آزمون است، حق دارند در فواصل زمانی کوتاه (3 ماه) و به طور مستمر در آزمون جدید شرکت کنند» و پذیرش در این آزمون ها باید بر اساس نمره تراز باشد.
او افزود: بر اساس اطلاعیه مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار، از ابتدای سال 1402، پروانه کسب، تنها فایل الکترونیکی شناسه یکتاست و پروانه کسب و کارهایی که از سال 1402 به بعد، خارج از درگاه ملی مجوزها صادر شده و در بانک اطلاعات کسب و کار به نشانی https://qr.mojavez.ir/ ثبت نشده باشند، از نظر دولت، اعتبار قانونی ندارند و صاحبان آنها دچار مشکلات مالیاتی، بانکی و دریافت خدمات دولتی می شوند.
کشتکار با اشاره به طرح اهمیت موضوع در نشست هفتگی هیات رئیسه دانشگاه این موضوع، از اولویت یافتن موضوع در معاونت های مرتبط بر اساس دستور رئیس دانشگاه خبر داد و اضافه کرد: همچنین اطلاع رسانی ها در سطح دانشگاه در حال انجام است.
متقاضیان می توانند برای نام نویسی و کسب اطلاع بیشتر به بانک اطلاعات کسب و کار به نشانی https://qr.mojavez.ir/، مراجعه کنند.
پایان خبر