جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/05/14
  • - تعداد بازدید: 168
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری دوره آموزش عمومی با موضوع «نان کامل و اثرات مفید آن بر سلامتی» ویژه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دوره آموزش عمومی با موضوع «نان کامل و اثرات مفید آن بر سلامتی» ویژه 10 هزار و 172 نفر از کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه در ایران از دیرباز کشت گندم رواج داشته و نان تهیه شده از آرد گندم، قوت غالب ایرانیان را تشکیل می دهد، گفت: شناخت و مصرف بهترین نوع نان، عاملی مهم در تامین و ارتقاء سلامت ایرانیان و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری های متابولیک غیر واگیر به شمار می رود.

«مریم مهارت» ادامه داد: روزانه قسمت اعظم انرژی، پروتئین (تامین بیش از 45 درصد نیاز روزانه)، املاح معدنی و ویتامین­های مورد نیاز ما از طریق نان تأمین می شود.

او با اعلام اینکه مصرف سرانه نان در کشور حدود 114 کیلوگرم در سال (معادل 310 گرم در روز) است که حدود 40 تا 50 درصد انرژی دریافتی و نزدیک به 45 درصد پروتئین روزانه را تامین می کند، افزود: در اقشار کم درآمد که نان بیشتری مصرف می کنند تا 60 درصد پروتئین روزانه از نان تامین می شود و همچنین بیش از 30% کلسیم و فسفر روزانه که در افراد فقیر به 45 درصد هم می رسد نیز، از نان روزانه تامین می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه با بیان اینکه بهترین نانی که از آرد گندم می توان تهیه کرد، نان کامل است، گفت: نان کامل از آردی تهیه می شود که هر سه بخش دانه گندم «سبوس، جوانه، آندوسپرم» در آن حفظ می شود و چنین نانی از پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین بالایی برخوردار بوده و قادر است بخش بسیاری از نیازهای جامعه به مواد مغذی را تأمین کند.

مهارت اضافه کرد: مصرف نان کامل کاهش خطر بیماری‌های دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، بیماری‌های گوارشی، مشکلات متابولیکی و برخی از سرطان‌ها را به دنبال دارد.

او ضمن تاکید بر اهمیت مصرف نان کامل در سلامتی، ارتقاء آگاهی و دانش عموم در زمینه فواید مصرف آن ادامه داد: دوره آموزش عمومی با عنوان «نان کامل و اثرات مفید آن بر سلامتی» به صورت غیر حضوری ویژه 10 هزار 172 نفر از کارکنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 106087
حمید تهرانی
خبرنگار

حمید تهرانی

تنظیمات قالب