با حضور مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید شد:
احیای نقش محوری استاد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز/ استاد پایه و اساس یک جامعه علمی است
طی نشستی با حضور مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به نقش اساتید دانشگاه در پرورش دانشجو، بر احیای نقش محوری استاد در دانشگاه تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، حجتالاسلام والمسلمین دکتر «حمید مقامی» در نشستی با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش استاد در محیط دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین موضوع فرهنگی که میتوان آن را احیا و اجرایی کرد، اهمیت نقش اساسی استاد در دانشگاه ها است که باید نقش کلیدی استاد در جامعه بیشتر از گذشته احیا شود.
وی افزود: معرفی و حضور چهره های علمی و اثرگذار در قالب استاد در محیط دانشگاه بسیار اهمیت دارد، زیرا دانشجو می تواند با توجه به نقش اساسی استاد، الگو سازی کند.
دکتر مقامی با تاکید بر نقش محوری استاد در فرآیند آموزش و تربیت دانشجو، تصریح کرد: نقش اثرگذاری استاد در دانشگاه باید تبیین شود تا نگاه دانشجو در سطح جهانی پرورش یابد.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین به برنامههای این نهاد در دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از برنامههای دفاتر نهاد در دانشگاه، تبیین ارتباط استاد و دانشجو است که باید از نگاه فرهنگی به این موضوع بیشتر پرداخته شود.
به گفته این استاد دانشگاه، پرداختن به ابعاد فرهنگی، ارتباط میان استاد و دانشجو میتواند به ارتقای سطح کیفی آموزش و تربیت در دانشگاهها کمک شایانی داشته باشد.
استاد پایه و اساس یک جامعه علمی است
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به ضرورت تغییر نگرش دانشجویان به اساتید و هدف اصلی رشته پزشکی اظهار کرد: امروز نیاز جامعه دانشجویی بر این است که نگاه دانشجو به استاد تغییر کند و این در حالی است که دانشجوی پزشکی باید با این دیدگاه به رشته خود معطوف شود که هدف اصلی، کمکرسانی به انسان است و از بُعد مادیگرایی خارج شود.
دکتر «محمدرضا سمائی» با تاکید بر اهمیت تعاملات فرهنگی میان اساتید و دانشجویان، پیشنهاد برگزاری دورههای فرهنگی مشترک و کرسیهای آزاداندیشی با موضوعات اجتماعی نظیر فرزندآوری، مهاجرت نخبگان و امیدآفرینی را مطرح کرد.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با ابراز نگرانی درباره تغییر الگوی فرزندآوری و کاهش آن در قشر تحصیل کرده، خواستار بررسی و آسیبشناسی این موضوع شد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، الگوسازی اساتید برجسته را از اولویتهای این معاونت دانست و افزود: در تلاش هستیم با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، نگاهی که به استاد و شاگرد وجود دارد تغییر دهیم؛ چرا که استاد پایه و اساس یک مجموعه علمی است.
وی همچنین تلاش برای رفع نگرش تحمیلی به آموزش از طریق برگزاری اردوهای فرهنگی و برنامههای تعاملی را از دیگر برنامههای این معاونت عنوان کرد.
طرح موفق الگوسازی اساتید با نگاه دانشجویی با نام «دیبا» در علوم پزشکی شیراز
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از موفقیت طرح «دیبا» در الگوسازی اساتید برجسته با رویکرد دانشجویی با هدف احیا ارتباط دانشجو و استاد خبر داد.
حجتالاسلام «محمد مهدوی» با اشاره به اینکه طرح «دیبا» در سطح کشور الگوبرداری شده است، مهمترین هدف آن را شناسایی و معرفی اساتید تاثیرگذار از دیدگاه دانشجویان برشمرد و اظهار کرد: امروز این طرح با الگوگیری از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال اجرا است.
وی به کاهش ارتباط میان اساتید و دانشجویان ابراز نگرانی کرد و افزود: کمرنگ شدن ارتباط استاد و دانشجو، می تواند تاثیر منفی بر تدریس و لزوم توجه به نسل آلفا به همراه داشته باشد و در نحوه ارائه تدریس استاد اثر بگذارد.
به گفته این استاد دانشگاه، نسل امروز که آلفا به شمار میروند، تصور دارد میتواند پاسخ موضوعات علمی را بدون استاد از شبکههای اجتماعی و سایتها دریافت کند که این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.
نقش سرمایه فرهنگی و تعامل با معاونت فرهنگی
مدیر دفتر هماندیشی استان فارس نیز در این نشست ضمن تشریح اهداف و برنامههای دفتر هماندیشی، بر اهمیت سرمایه انسانی به ویژه سرمایه فرهنگی در توسعه سازمانها تاکید کرد.
دکتر «کاوه» با بیان اینکه سرمایه فرهنگی، موتور محرکه سازمانها محسوب میشود، خواستار تعامل بیشتر دفتر هماندیشی با معاونت فرهنگی دانشگاه برای همافزایی برنامهها و رفع مشکلات موجود شد.
وی رکود و توسعه نیافتگی در سازمانها را اغلب ناشی از ضعف در سرمایه فرهنگی دانست و برنامههای متنوع دفتر هماندیشی از جمله ضیافتها، جلسات تخصصی، کارگاههای آموزشی و اردوهای فرهنگی را تشریح کرد.
این استاد دانشگاه هدف از این نشست را ایجاد تعامل سازنده و جلوگیری از تکرار برنامهها عنوان کرد و بر رویکرد مسئله محور جلسات هماندیشی تاکید کرد.
دکتر کاوه پیشنهاد داد تا سایر معاونتهای دانشگاه نیز مسائل و چالشهای خود را با دفتر هماندیشی مطرح کنند تا در جلسات تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
در پایان این نشست هماندیشی، مقرر شد نهاد نمیاندگی مقام معظم رهبری دانشگاه، طرحهای فرهنگی خود را ارائه و با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه اجرا شود.
پایان خبر
نظر دهید