جهش تولید با مشارکت مردم
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/06/06
  • - تعداد بازدید: 294
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در یک پژوهش اثرگذار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی شد؛

سطح بلوغ مدیریت دانش و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن

در روزهای گذشته با موضوع «پژوهش اثرگذار» به عنوان یکی از اولویت های حوزه تحقیقات و فناوری های سلامت محور در سال های اخیر آشنا شدیم، در ادامه یکی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان مجری یک پژوهش اثرگذار، به معرفی ابعاد این مطالعه تحقیقاتی می پردازد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، این پژوهش به صورت مطالعه کیفی، کاربردی و غیر پایان نامه ای با موضوع «بررسی سطح بلوغ مدیریت دانش و ارائه راهکارهایی جهت ارتقای آن» در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام و در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یک طرح پژوهشی اثرگذار در سطح دانشگاهی، پذیرفته شده است.

مجری این طرح با بیان اینکه «مدیریت دانش» مفهوم جدیدی نیست، منشا این مبحث را مربوط به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح دانست و گفت: «مدیریت دانش» به شکل نوین به عنوان رشته ‌ای مطرح است کـه سازمان ها را در تغییر و سازگاری با اقتصاد جدید دانش محور یاری می‌ کند.

دکتر «نرجس السادات نسبی» افزود: مدیریت دانش شامل یک فرآیند سازمانی و ساختاریافته ویژه‌ است که در آن فرصت دستیابی، سازماندهی، حفظ و به ‌کارگیری، توزیع، انتشار و خلق مجدد دانش صریح و ضمنی، به منظور ارتقای عملکرد سازمانی، برای کارکنان صادر می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا خلاقیت و توانایی‌هایشان را برای ایجاد ارزش افزوده به کار گیرند.

او با تاکید بر اینکه سطوح مدل بلوغ مدیریت دانش، تحلیل نقاط قوت و ضعف عملکرد مدیریت دانش در سازمان است، اضافه کرد: ارزیابی بلوغ مدیریت دانش به سازمان امکان می‌دهد که از چگونگی وضعیت مدیریت دانش خود اطلاع پیدا کند‌.

دکتر نسبی هدف از اجرای این مطالعه را دستیابی به یک بستر مستند در راستای هدف گذاری و اجرای برنامه های مدیریت دانش و توسعه آن در دانشگاه با استفاده از الگوی تصمیم گیری مبتنی بر شواهد عنوان کرد.

روش

این دانش آموخته دکترای تخصصی مدیریت  منابع انسانی، با اشاره به اجرای این مطالعه آمیخته کمی-کیفی در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: برای سنجش بلوغ مدیریت دانش، الگوهای ارزیابی متعددی از جمله الگوی بلوغ مدیریت دانشی که در این مطالعه استفاده شد، وجود دارد.

دکتر نسبی ادامه داد: در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد بلوغ مدیریت دانش سازمان بهره‌وری آسیا استفاده شد و در بخش کیفی با خبرگان و صاحب نظران این حوزه مصاحبه و چالش ها و نیازمندی های این حوزه از زبان ذینفعان استخراج شد و ملاک هایی برای تصمیم گیری ها و مداخلات آینده به دست آمد.

نتایج

او استفاده از تجربیات افراد پیشکسوت و صاحب تجربه قبل از زمان شروع بازنشستگی، استخراج دانش از آنان و راه اندازی بانک تجربه برای استفاده مدیران نوپا از تجربیات مدیران باسابقه پیشین را از جمله توصیه های برآمده از نتایج این طرح عنوان کرد.

دکتر نسبی اعلام کرد: اعلام یک چالش از سوی هر معاونت دانشگاه در زمینه کاری خود و به اشتراک گذاشتن آنها با صاحب نظران در سطح دانشگاه یا حتی کشور و جمع آوری راهکارهای پیشنهادی اصلاح و ارتقای آنها، شناسایی هر نوع اقدام نوآورانه و خلاقانه در سطح دانشگاه که در حوزه تعالی فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش صورت می گیرد و تسری آن در مجموعه و استفاده از توانایی های افراد گوناگون، از دیگر نتایج این طرح تحقیقاتی بوده است.

این پژوهشگر با معرفی مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان مرکز پذیرنده این مطالعه، از همه افراد یاری رسان این طرح تقدیر کرد و گفت: این طرح پژوهشی با مشارکت «حمیده سخنور»، «مریم السادات محمودی مهر» و «نجمه بردبار» به سرانجام رسید و در ادامه نیز، «سعیده نگهداری» به اجرا و توسعه برنامه ها کمک می کند.

پایان خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 106996
حمید تهرانی
خبرنگار

حمید تهرانی

تنظیمات قالب