معاون آموزشی وزارت بهداشت:
ردیف بودجه اختصاصی آموزش از سال آینده احیا می شود
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، ردیف بودجه آموزش از سال آینده احیا می شود، افزود: قبل از پایان سال نیز مبالغی ستاره دار به دانشگاه ها و معاونین آموزشی دانشگاه ها واگذار می شود که فقط باید در بخش آموزش هزینه شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و به نقل از وبدا، دکتر «ابوالفضل باقری فرد» در ششمین نشست شورای معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، استقبال دانشجویان از آزمون دستیاری را به فال نیک گرفت و گفت: 11 هزار و 200 متقاضی برای حضور در آزمون نام نویسی کرده اند.
وی اصلاح نظام پرداختی به دستیاران را موجب افزایش مشارکت و انگیزه آنها دانست و گفت: اصلاح حق الزحمه دستیاران از دو به 8 میلیون تومان موجب افزایش انگیزه در دستیاران خواهد شد. همچنین برای اولین بار، از سال آینده اعتبارات لازم برای حق الزحمه دستیاران در بودجه عمومی کشور قرار می گیرد. از سوی دیگر در رشته هایی که وابسته به ویزیت بیماران است نیز باید اصلاح نظام پرداخت در کارانه آنها دیده شود.
دکتر باقری فرد تصریح کرد: نظام پرداخت در برخی از رشته ها موجب کاهش استقبال دانشجویان شده که نیاز است نظام پرداخت را اصلاح کنیم تا رشته هایی که ریسک بالاتری دارند به صورت متفاوت، دریافتی داشته باشند که مبالغ حق الزحمه آنها نیز در حال اصلاح است.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش و نقش آن در برطرف کردن مشکلات آموزشی دانشگاه ها، یادآور شد: پیشنهادات خوب و سازنده مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی می تواند تبدیل به قانونی برای کل دانشگاه های کشور شود.
دکتر باقری فرد، از دستور وزیر بهداشت، برای احیای رشته بهیاری در برخی از دانشگاه های مناطق محروم خبر داد و گفت: برای هویت بخشی به دانشگاه ها، آزمون های ارتقا و گواهینامه را به کلان مناطق منتخب واگذار کردیم و وزارت بهداشت در این زمینه، نقش ناظر دارد.
وی با تاکید بر ضرورت شیفت بندی اعضای هیات علمی در بیمارستان ها و حضور موثر و گسترده آنها در ایام عید برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی، خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی بر حضور فعال و موثر اعضای هیات علمی در تعطیلات نوروز، توجه و نظارت داشته باشید.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خواستار اولویت قرار دادن امتیاز بومی در جذب اعضای علمی در دانشگاه ها شد و افزود: برای جابجایی دانشجویان دستیاری باید موافقت مبدا حتما کسب شود چرا که عدم حضور دستیار می تواند کل سیستم آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد.
وی EDC (مراکز توسعه آموزش) را اتاق فکر و مغز متفکر دانشگاه ها خواند و گفت: باید مسائل و مشکلات چارت و تشکیلات این مراکز پیگیری و برطرف شود.
به گفته دکتر باقری فرد همایش آموزش علوم پزشکی و جشنواره شهید مطهری، ویترین و هویت اصلی آموزش است و حتما دانشگاه ها باید در آن نقش فعال داشته باشند.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تکمیل سامانه ها کمک می کند تا مشکلات ارزیابی دانشگاه ها نیز کاهش یابد، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها توجه داشته باشند که از سال 1403 روش های دستی و قدیمی ارزیابی دیگر کارآمد نخواهند بود.
دکتر باقری فرد، از ارسال آیین نامه بورس به دانشگاه ها خبر داد و گفت: به جز مقطع کاردانی، دانشگاه ها در مابقی مقاطع می توانند دانشجویان را بورس کرده و از این طریق کمبود نیروی انسانی را برطرف کنند.
وی یادآور شد: افزایش ظرفیت، مشکلاتی را برای دانشگاه ها ایجاد کرده است. از این رو بر اساس مصوبات اخیر، تصمیمات در حوزه سلامت در کارگروه سلامت شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می شود و تصمیمات پس از طرح در این کارگروه اجرایی می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به اولویت داشتن پروژه های عمرانی حوزه آموزشی در سال آینده با دستور وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: ترمیم و تقویت دستگاه های آزمایشگاهی به ویژه در حوزه علوم پایه، در اولویت قرار گرفته است و دانشگاه ها نیز باید به سمت تشکیل آزمایشگاه جامع حرکت کنند.
دکتر باقری فرد با اشاره به همکاری معاونت های آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ساماندهی پایان نامه ها، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر درصد کمی از پایان نامه ها منجر به تولید مقاله کاربردی، محصول، خدمت یا ارائه راهکاری برای حل مشکلی از حوزه سلامت می شود که لازم است برای آن ساز و کارهای تشویقی طراحی شود.