حمایت از کالای ایرانی
A+
A-
۱۳۹۸ دوشنبه ۲ ارديبهشت
40 سال با سلامت فارس/ اعطای 7 ماموریت آموزشی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سوی وزارت بهداشت/ نگاهی به خدمات طرح تحول سلامت در عرصه علوم پزشکی کلان منطقه 5
.

دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در عرصه های گوناگون، موجب شده تا این دانشگاه همواره از مراکز آموزش عالی مورد توجه کشور از دید اساتید و دانشجویان رشته های علوم پزشکی باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سال های پس از انقلاب اسلامی و طی چهار دهه گذشته، دانشگاه علوم پزشکی شیراز توانست با توسعه زیرساخت ها و روزآمدسازی شیوه های نوین آموزشی، نقش خود را در امر آموزش علوم پزشکی کشور و مدیریت این حوزه از رسالت های تعریف شده به گونه ای ایفا کند که از پیشگامان کشور در امر توسعه آموزش پزشکی باشد.

اما در سال های اخیر با پرداختن به نقش موثر آموزش علوم پزشکی در هدف گذاری آینده روشن سلامت کشور، یکی از گام های اساسی طرح تحول نظام سلامت در حیطه «تحول در آموزش پزشکی» برداشته شد و ثمره این رویکرد، ساماندهی کارآمد برنامه ها و فعالیت های این حوزه، ترسیم نقشه راه توسعه، اولویت گذاری اهداف همگام با اسناد بالادستی و پیشرفت های بین المللی، تعریف و دسته بندی توانمندی های هر مرکز آموزش عالی در کشور و تعیین ماموریت در مسیر اهداف عالی این طرح ملی بوده است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به عنوان یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک کشور که مدیریت کلان منطقه پنج آمایش کشوری را نیز شامل دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، جهرم، لار و گراش، بر عهده دارد، با دریافت هفت ماموریت مهم آموزشی از سوی وزارت بهداشت در زمینه های توسعه دانش بیوتکنولوژی و طب بازساختی، توسعه دانش برنامه طب سنتی، توسعه دانش مرتبط با پیوند، توسعه دانش بین رشته ای علوم پزشکی و علوم انسانی، توسعه دانش سلامت و ایمنی محیط زیست، توسعه دانش زیست دریایی و توسعه دانش اقتصاد سلامت، توانسته نقش آفرینی اثربخشی در این طرح عظیم ملی داشته باشد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با برشمردن این ماموریت ها می گوید: با توجه به و ضروریات نظام سلامت و لزوم ارتقای کمی و کیفی فعالیت های آموزشی به عنوان ماموریت اصلی مراکز آموزش عالی در نظام سلامت، برنامه تحول در نظام آموزش عالی سلامت تدوین و به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد تا روند کیفی ارتقای برنامه های ستادی و دانشگاهی و به دنبال آن ارتقای
برنامه های نظام سلامت را سرعت بخشد؛ در این راه با استفاده از ساختار دبیرخانه های تحول و آمایش سرزمینی و حمایت همه معاونت های وزارت بهداشت و روسای دانشگاه ها قدم های موثری برداشته شده است.

دکتر «مصباح شمس» بسته های پیش بینی شده برای این طرح را شامل بسته ارتقای نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی، بسته اعتلای اخلاق حرفه ای، توسعه و ارتقای زیرساخت، بین المللی سازی، آموزش پاسخگو و عدالت محور، توسعه راهبردی و هدفمند و ماموریت گرا، اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی، مرجعیت علمی، توسعه آموزش مجازی، آمایش سرزمینی و حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم عنوان کرده و معتقد است تحقق یک به یک این بسته های تحول گرا، می تواند موجب دستیابی هرچه سریع تر به هدف دانشگاه های نسل سوم و بهره مندی مفید از توانمندی های ویژه هر مرکز آموزش عالی در این مسیر شود.

او با بیان اینکه برخی از اقدامات صورت گرفته، در مسیر تحقق ماموریت های واگذار شده به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کلان منطقه پنج کشور بوده است، برنامه ریزی برای توسعه شواهد علمی در حوزه طب سنتی، برنامه ریزی در زمینه تقویت و غنی سازی کوریکولوم ها با علوم بین رشته ای، حمایت، تقویت و گسترش دانش بیوتکنولوژی با ایجاد زیرساخت های مناسب در این حوزه و تربیت نیروی انسانی موردنیاز را تلاشی در این زمینه معرفی کرده و می افزاید: همچنین با توجه به تجارب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، راه اندازی رشته تخصصی پزشک خانواده و ایجاد زیرساخت و برنامه ریزی در راه توسعه آموزش پزشک خانواده در برنامه درسی دانشجویان پزشکی از جمله اقداماتی است که به همت این دانشگاه و با هدف توسعه دانش پزشکی در سیمای سلامت آینده ایران رقم خورده است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توسعه مجموعه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از چهار دانشکده به هجده دانشکده و مرکز آموزش عالی سلامت در گذر چهل ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی را زیرساختی کارآمد برای نیل به این اهداف می داند.

طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان یکی از دستاوردهای حوزه آموزش علوم پزشکی کشور در سال های پس از انقلاب و با تکیه بر ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توانسته تحولی شگرف به این عرصه بخشیده و انقلابی در این حوزه به شمار می آید.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بر پایه دستاوردهای گذشته خود، از سال 1393، توانمندی ها و اهداف خود را در این مسیر هدایت کرد تا بتواند شتاب بیشتری به تحولات خود بخشیده و جایگاه آموزشی خود را بیش از پیش تقویت کند.

مدیر طرح تحول نظام آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با معرفی بیشتر اقدامات صورت گرفته در این راستا می گوید: با وجود زیرساخت های قوی در این دانشگاه، طرح تحول نظام آموزش پزشکی، به عنوان یکی از دستاوردهای مفید انقلاب اسلامی در حوزه سلامت، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به گونه ای مستحکم آغاز به کار کرد.

دکتر «مهرداد آفرید» در این زمینه به تاسیس و تقویت دانشکده مجازی و آموزش اعضای هیأت علمی در راستای استفاده از این ظرفیت، انجام فرایند اعتباربخشی آموزشی تمامی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه و ارائه بازخورد نتایج آن با هدف ارتقای کیفیت آموزشی این مراکز، همکاری و همفکری با دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی عضو کلان منطقه در مسیر اصلاح نواقص سنجه های اعتباربخشی مراکز آموزشی درمانی، توسعه زیرساخت های شبکه ای و فناوری دانشگاه به ویژه در زمینه فناوری نوین آموزش پزشکی، کمک به سایر دانشگاه های کلان منطقه در زمینه حمایت از تولید محتوای الکترونیک، پیگیری ایجاد نرم افزارها و فرایندهای مناسب برای ارتقای فرایند توسعه زیرساخت های دانشگاه در کیمته زیرساخت معاونت آموزشی، تاسیس و تجهیز دفاتر آموزش مهارتی در بیمارستان ها و مراکز آموزشی درمانی و تدوین نقشه راه و پروپوزال آینده نگاری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تدوین کوریکولوم درس خلاقیت و کارآفرینی برای دانشجویان، تدوین شاخص های دانشگاه های نسل سوم در مسیر کارآفرین کردن فارغ التحصیلان، پیگیری و ساماندهی وضعیت شرکت های دانش بنیان در سطح دانشگاه و کلان منطقه و عقد تفاهم نامه با دانشگاه های کلان منطقه در راستای حمایت از این شرکت ها، پیگیری راه اندازی و کمک به مراکز رشد، تقویت کوریکولوم های آموزشی بیماری های غیرواگیر با هدف آموزش دانشجویان، پیگیری برنامه کوریکولوم پنهان برای نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در رشته های علوم پزشکی، بهینه سازی شیوه های ارزیابی صلاحیت بالینی و مهارت های حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی، برگزاری آزمون های ارزیابی صلاحیت بالینی پزشکی عمومی در دانشگاه های قطب 5 کشوری با محوریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تحلیل آزمون های جامع دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هدف ارتقای این آزمون ها را از دیگر تلاش هایی اعلام کرد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز را به اهداف تعیین شده نزدیک تر کرده است.

مدیر طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه همچنین به اهداف بین المللی سازی دانشگاه به عنوان پروژه ای مشترک با معاونت بین الملل دانشگاه و همگام با بسته های طرح تحول نظام آموزشی اشاره کرده و می گوید: این هدف به کمک جذب دانشجویان بین الملل در رشته – مقاطع مختلف تحصیلی، راه اندازی سایت بین المللی دانشگاه و معرفی بیشتر دانشگاه، عقد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های سایر کشورها، تبادل دانشجو با دانشگاه های سایر کشورها و کمک به ارتباطاات بین المللی دانشگاه در مسیر توسعه تبادلات علمی بین المللی، پیگیری شده است.

دکتر «میرزا خلیل بهمنی» دبیر کلان منطقه پنج کشور نیز با اشاره به تلاش های دبیرخانه در جهت هماهنگی بین دانشگاه های کلان منطقه، تاکید کرد: این دانشگاه ها با همفکریو همکاری یکدیگر در جهت ارتقای نظام آموزشی در منطقه تلاش می کنند.

اکنون دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تاسی به آموزه های انقلاب اسلامی و تحقق شعار استقلال و خودکفایی میهن اسلامی، تمامی تلاش خود را برای بی نیازی ایران از دیگر کشورها و رفع نیاز جوانان این مرز و بوم برای تحصیل در خارج از کشور به کار بسته و اکنون با حضور 10 هزار و 710 دانشجو و 946 عضو هیات علمی، در 18 دانشکده و مرکز آموزش عالی سلامت و 302 رشته_مقطع، بر اساس شاخص های مجموعه وزارت بهداشت، یکی از پیشتازان امر آموزش علوم پزشکی ایران است تا مصداقی باشد هم راستا با فرموده مقام معظم رهبری که فرمودند: « شیراز خودش در طول تاریخ تا امروز دارالعلم بوده است. دانشگاه در شیراز، یعنی دارالعلمی در دارالعلم؛ پایگاهی در قلب یک پایگاه» /101

پایان خبر

تاریخ:
1397/11/17
تعداد بازدید:
335
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:1
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal