تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها
نوع خط:
رنگ: انتخاب رنگ
+
لغو تغییرات
-
×
۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ بهمن
نقش تغذیه در میگرن چیست؟/بخش یک
.

واژه میگرن از لفظ یونانی Hemicrain به معنی نیمی از سر گرفته شده است که خود این کلمه ریشه در زبان مصری دارد. میگرن، نوعی اختلال سردرد است که با ترکیب متنوعی از تغییرات عصبی و گوارشی مشخص می شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) میگرن را از ناتوان کننده ترین بیماری های انسانی شناخته است. در بخش نخست این مطلب، با توصیه های تغذیه ای در زمینه این بیماری آشنا می شویم و بخش دوم مطلب نیز به عوامل تشدیدکننده بیماری اختصاص دارد.


رژیم غذایی در میگرن
بهترین رژیم غذایی، رژیمی متعادل از همه گروه های غذایی با سبزی های فراوان است. افرادی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند، باید تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده و آماده خودداری کنند. ماهی و سبزی های غنی از کلسیم و منیزیم مانند کلم، بروکلی و اسفناج برای این افراد مفید است.
وعده های غذایی به هیچ وجه نباید حذف شود، زیرا نوسان قند خون، گرسنگی و کم آبی می تواند سردرد را تشدید کند.
خوب است بدانیم برخی غذاها، نوشیدنی ها و افزودنی های غذایی می تواند باعث تشدید علائم میگرن شود، بنابراین باید ضمن شناسایی این مواد غذایی، از مصرف آنها خودداری کرد.
همچنین به نظر می رسد دریافت کلسیم و پتاسیم کافی نیز بتواند از تناوب سردردها بکاهد.
3توصیه رژیمی برای جلوگیری از بروز و تشدید میگرن
- استفاده از سبزی های سرشار از کلسیم و منیزیم در کاهش اسپاسم های میگرنی موثر است. همچنین استفاده از آب سبزی هایی نظیر کلم پیچ، اسفناج و بروکلی به عنوان یک نوشیدنی مفید و آرام بخش توصیه می شود.
- از طرفی توصیه می شود غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، گندم و جو سبوس دار به دلیل دارا بودن فیبر و سرشار بودن از ویتامین ها و مواد معدنی، جایگزین مواد غذایی تصفیه شده مانند برنج سفید، شکر و قند شود.
- مصرف منابع پروتئینی مانند مرغ، خروس و بوقلمون از دسته غذاهای کم چرب و غنی از پروتئین هستند نیز توصیه می شود. اگر چه توصیه می شود تا حد امکان مصرف گوشت قرمز را کاهش داد.
علاوه بر موارد بالا، شواهد نشان می دهد که مصرف مواد غذایی ضد التهاب مانند زنجبیل تازه و سیر برای افرادی که از میگرن رنج می برند می تواند مفید و موثر باشد. همچنین اسیدهای چرب ضروری مثل امگا3 موجود در انواع مغزها و ماهی ها خاصیت ضدالتهابی دارد.
مکمل هایی مثل «ریبوفلاوین»، «منیزیم» و «کوآنزیم کوکیوتن» نیز در کاهش حملات مکرر و سردردهای روزانه در افراد دچار میگرن می تواند مفید باشد که البته تاکید می شود با تجویز متخصص استفاده شود و از مصرف خودسرانه هرگونه مکمل یا دارو بپرهیزیم./ف.نوروزی فرد
بخش دوم این مطلب را می توانید از همین پایگاه خبری دنبال کنید.
«راضیه حسینی» کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

تاریخ:
1400/10/20
تعداد بازدید:
1216
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:16
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal