راهنمای واحد تولید محتوای الکترونیکی

یکی از شیوه های ارائه دروس در آموزش مجازی، تولید محتوای الکترونیکی است. شما به عنوان یک عضو هیات علمی می­توانید بخشی از درس خود را در قالب محتوای الکترونیکی تهیه نموده و به صورت CD آموزشی یا ترجیحا بر روی سیستم مدیریت یادگیری LMS  سامانه نوید بارگذاری نمایید. بدیهی است که تولید محتوای الکترونیکی بخشی از یک فرایند کلی یاددهی یادگیری به شیوه ترکیبی است و لازمه شروع تولید محتوای الکترونیکی آن است که در ابتدا طرح دوره (طرح درس ترکیبی) برای هر درس آماده شود و بعد از تعیین شیوه ارائه درس برای هر جلسه، آن بخش از درس که لازم است به شیوه محتوای الکترونیکی تولید شود انتخاب گردد. برای انتحاب نوع محتوای الکترونیکی و نیز مشاوره جهت نحوه تکمیل طرح درس، راهنماهای مرتبط در همین سایت در اختیار شما قرار داده شده است ولی پیشنهاد می شود در صورت احساس نیاز حتما با مسئول واحد توسعه آموزش مجازی و اعضای هیات علمی متخصص در یادگیری الکترونیکی و آموزش مشورت نمایید.

برای اینکه محتواهای الکترونیکی یک دست و همکاهنگ و داراری شاخص های استاندارد تولید محتوای الکترونیکی را داشته باشید حتما فایل فرمت استاندارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از این لینک دریافت نمایید

·         فرمت پاورپوینت فارسی تولید محتوای الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (اسلایدهای زبان فارسی)

·         فرمت پاورپوینت انگلیسی تولید محتوای الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (اسلایدهای زبان انگلیسی)

·         فرمت Word طرح درس ترکیبی ویژه سامانه نوید    مدل دانشگاه مجازی     مدل دانشگاه علوم پزشکی شیراز

·         چک لیست خود ارزیابی محتواهای الکترونیکی

·         راهنمای اصول تولید محتوای الکترونیکی چند رسانه ای

 

کلیه آموزش های لازم برای تولید محتوای الکترونیکی بر روی سایت دانشکده مجازی (دربخش نرم افزارها و آموزش) قابل مشاهده و دانلود است . همچنین برای اساتیدی که مایل هستند فرایند ضبط صدا و تولید محتوا در دانشکده مجازی انجام شود لطفا با مکاتبه قبلی از طریق اتوماسیون و معرفی استاد مربوطه از طریق مدیر گروه و با ذکر جلسات مورد نظر استاد محترم فرایند را آغاز نمایید تا زمان ضبط صدا طبق برنامه زمانی مقرر حضور شما استاد گرامی اطلاع رسانی شود.

 سوالات مرتبط

سوال: چه نوع محتوایی برای ارائه به صورت الکترونیکی یا مالتی مدیا مناسب هستند؟

  • بخشی از درس که به مقدمات، تعاریف، مفاهیم، نظریه ها، قوانین، و بخش هایی اختصاص دارد که در طول زمان غالبا ثابت هستند و تغییر زیادی نمی کنند و استاد مرتبا آن ها را در ترم های مختلف یا دور های مختلف تکرار می کند.
  • بخش هایی از درس­که بار شناختی زیادی دارد و نیاز به تکرار و تمرین بیشتری دارند. از آنجا که سبک و سرعت یادگیری دانشجویان متفاوت است لازم است زمینه ای فراهم شود که دانشجو در خارج از وقت کلاس مجددا به مطلب مراجعه کند و متناسب با سرعت یادگیری خود مطالعه نماید. مثلا درس نوار قلب یکی از دروسی است که شامل انواع وضعیت نوار قلب و تفسیر آن است. درس پر حجم است و ممکن است پرداختن به انواع وضعیت نوار قلب هم وقت گیر باشد و با هم تداخل داشته باشد و دانشجویان نتوانند همپای استاد همه مطالب را به خاطر بسپارند یا جزوه نویسی کنند. این گونه از دروس بخصوص از آنجا که مستلزم استفاده از صوت و تصویر و انیمیشن و ... هستند بهتر است به صورت مالتی مدیا ارائه شوند.
  • دروسی که حجم مطلب زیادی دارد و زمانی برای پرسش و پاسخ در کلاس درس باقی نمی ماند. در این موارد بهتر است محتوای اصلی درس را به صورت مالتی مدیا یا چندرسانه ای آفلاین تهیه کنید و دانشجویان قبل از حضور در کلاس سی دی را مطالعه کنند، و وقت کلاس حضوری به پرسش و پاسخ و استدلال اختصاص یابد.

سوال: از نظر موضوعی چه نوع محتوای الکترونیکی می توانم تولید کنم؟

شما می توانید محتواهای الکترونیکی خود را در حیطه های ذیل تهیه نمایید
  •  محتوای الکترونیکی دروس دانشجویی
  • محتوای الکترونیکی آموزش عمومی سلامت و آموزش بیمار
  •   برای ساخت محتواهای الکترونیکی آموزش مداوم لطفا با مدیریت آموزش مداوم دانشگاه تماس حاصل فرمایید

راهنماها و لینک های مفید

  •    فرایند تولید محتوای الکترونیکی(Pdf)
  • نرم افزارها و آموزش تولید محتوای الکترونیکی (Link)
  •  راهنمای اصول چند رسانه ای در تولید چندرسانه ای (Mp4)
  •  چک لیست خود ارزیابی محتواهای الکترونیکی(Pdf)
 

 

تاریخ به روز رسانی:
1399/11/18
تعداد بازدید:
829
Powered by DorsaPortal