سال 99، جَهشِ تولید
نوع خط:
رنگ: انتخاب رنگ
+
لغو تغییرات
-
×
۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد
کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی _ عروقی و سرطان‌ها به کمک مصرف میوه و سبزی
.

آنتی ‌اکسیدان‌ های موجود در میوه و سبزی، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ‌ها از جمله بیماری ‌های قلبی - عروقی و سرطان ‌ها را کاهش می‌ دهند و نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر آلودگی هوا دارند.

 

یک رژیم غذایی سالم که از راه تامین نیازهای تغذیه ‌ای بدن سطح مناسب دارد، خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن را کاهش می‌ دهد و به ارتقای سطح سلامت کمک می ‌کند.

لزوم مصرف میوه و سبزی در حفظ سلامتی افراد

دریافت ناکافی میوه و سبزی از مهمترین عوامل خطر در بیماری ‌های مزمن و غیرواگیر است، سالانه افراد بسیاری در اثر مصرف ناکافی میوه و سبزی، جان خود را از دست می ‌دهند یا دچار ناتوانی جسمی می ‌شوند.

تغذیه سالم و سرشار از میوه و سبزی بسیار مهم است، چرا که میوه ‌ها و سبزی ‌ها به علت داشتن ویتامین ‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ ها، فیبر و مقادیر کم چربی و کالری، نقش قابل توجهی در پیشگیری از انواع سرطان‌ ها، بیماری ‌های قلبی و عروقی، دیابت و چاقی دارند.

فیبرهای موجود در میوه و سبزی به کاهش سطح کلسترول در خون و کاهش خطر بیماری‌ های قلبی و سکته مغزی کمک می ‌کند.

فیبرها یاری رسان عملکرد بهتر دستگاه گوارش در افراد هستند؛ مصرف فیبر موجب احساس سیری با مصرف کالری کمتر می شود و به کاهش وزن نیز کمک می ‌کند.

فیبرها از افزایش بسیار قندخون پس از خوردن غذا جلوگیری می کند و به همین علت، مصرف آن در کنترل بیماری دیابت و حتی جلوگیری از بروز «دیابت نوع دو» نیز مفید است.

گروه میوه‌ ها

هر نوع میوه یا آب میوه خالص به عنوان بخشی از گروه میوه ‌ها محسوب می‌ شود.

میوه ها ممکن است به صورت تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک وجود داشته باشند و به صورت کامل، برشی از میوه و یا پوره مصرف شوند.

مقدار میوه ‌ای که لازم است روزانه مصرف شود، بستگی به سن، جنس و میزان فعالیت بدنی هر فرد دارد، اما به طور متوسط مصرف روزانه 2 تا 4 واحد از آن در بزرگسالان توصیه می ‌شود.

هر واحد میوه شامل یک عدد میوه متوسط، نصف لیوان میوه ‌های دانه شده مانند انگور، نصف لیوان آب میوه تازه و طبیعی و یک چهارم لیوان میوه خشک است.

هر واحد میوه دارای 15 گرم کربوهیدرات و 60 کیلو کالری انرژی است و در هر واحد از میوه تازه، منجمد و خشک شده، نزدیک به دو گرم فیبر وجود دارد، همچنین آب میوه نسبت به میوه تازه، مقدار کمتری فیبر دارد.

میوه ‌های تازه کامل، بیشتر از آب میوه ‌ها، حالت سیری ایجاد می ‌کنند و برای افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند، مناسب ‌تر هستند.

زیاده‌روی در مصرف میوه‌ ها به دلیل دریافت و تجمع کالری بسیار در بدن، می‌ تواند چاقی را به همراه داشته باشد.

گروه سبزی‌ ها

هر نوع سبزی یا آب سبزی خالص به عنوان یک عضو از گروه سبزی در نظر گرفته می ‌شود.

مقدار سبزی که لازم است روزانه مصرف شود، بستگی به سن، جنس و میزان فعالیت بدنی هر فرد دارد، اما به طور متوسط مصرف روزانه 3 تا 5 واحد از آن در بزرگسالان توصیه می ‌شود.

هر واحد سبزی شامل یک لیوان از انواع سبزی ‌های خام، نصف لیوان سبزی های پخته و نصف لیوان آب سبزی‌ ها است.

هر واحد از سبزی ها دارای پنج گرم کربوهیدرات، دو گرم پروتئین و 28 کیلوکالری انرژی است و دارای دو تا سه گرم فیبر غذایی است.

نکات بهداشتی در استفاده از میوه‌ و سبزی‌

باقی مانده سموم دفع آفات بر روی میوه و سبزی می تواند احتمال بروز سرطان‌ها را افزایش دهد.

سبزی ‌ها اغلب از راه مدفوع انسان یا حیوان آلوده می شوند و علت آلودگی، تماس با خاک یا آبیاری با آب آلوده است؛ بنابراین میوه ‌ها و سبزی ‌ها را باید پیش از مصرف، کامل بشوییم.

میوه‌ و سبزی را زیر آب روان به آرامی مالیده و شستشو دهیم و از هیچ گونه صابون، مایع شوینده، سفیدکننده یا هر ماده شوینده شیمیایی دیگر استفاده نکنیم؛ زیرا این مواد شیمیایی، پس مانده ای از خود روی میوه‌ و سبزی بر جای می گذارند./103

«راحله واردی»، سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)

پایان خبر

نمایش فیلم
تاریخ:
1398/11/12
تعداد بازدید:
651
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal