« ایوی لی » در سال 1926 ، بنیانگذار روابط عمومی در ایالات متحده آمریکا ، از عرصه خبرنگاری و کار در روزنامه ها به روابط عمومی وارد شد. در ایران نیز زنده یاد"دکتر حمید نطقی" ، پدر روابط عمومی ایران و مؤلف اولین آثار در این حوزه ، روابط عمومی را با نگاهی ارتباطی پایه ریزی کرد و نقش اصلی را در تأسیس و آموزش این رشته به عهده گرفتند.
حرفه روابط عمومی در رده یکی از کارهای مدیریتی و به تعبیری « فلسفه اجتماعی مدیریت » است که فعالیت هایش را از مسیر ارتباطات به انجام می رساند.
روابط عمومی باید به درجه ای از کار آمدی برسد که بتوان گفت : « سازمانی که روابط عمومی کارآمد دارد ، خاری به پای کار گزارانش فرو نخواهد رفت » .
در روابط عمومی باید موازین زیر را به کار گرفت :
الف ) کمک کردن به ایجاد شرایط اخلاقی و فرهنگی
ب ) فراهم آوردن الگو و کانال های ارتباطی از طریق ترویج آزادانه اطلاعات
ج ) محترم شمردن اصول و قوانین اخلاقی اطلاعیه جهانی حقوق بشر
د ) توجه داشتن به ارزش انسان و حمایت از آن
هـ ) به انجام رساندن همه وظایف با صداقت و پرهیز از نادرستی و ایجاد ابهام
در روابط عمومی باید از موارد ذیل اجتناب کند:
الف ) کم اهمیت شمردن حقیقت نسبت به دیگر نیازها
ب ) انتشار اطلاعاتی که بر مبنای وقایع درست و قابل اثبات بنا نشده اند.
ج) شرکت در اقدامات مخاطره آمیز و غیر اخلاقی
یقینا همه این دستور العمل ها به نظر آشنا می رسند . چرا که اصول مهمی همچون صداقت ، درستی ، احترام ، ادب و رفتار درست را در همه قوانین و منابع دینی و اسلامی می توان یافت .