سال 98، رونق تولید
A+
A-
۱۳۹۸ يکشنبه ۱ ارديبهشت
بیشتر بدانیم: ارتباط مواد غذایی و سرطان
.

به همت واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، خانواده های دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی الزهراء(س) در خصوص ارتباط مواد غذایی و سرطان آموزش دیدند.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، گفت: برخی از انواع مواد غذایی زمینه سرطان را فراهم و برخی دیگر احتمال سرطان را کم می کنند، علاوه بر میزان کل کالری دریافتی در روز، میزان مصرف میوه ها و سبزی های تازه، نوع و مقدار پروتئین های غذایی، سهم چربی های اشباع مانند روغن های جامد و چربی منابع حیوانی و چربی های غیراشباع مانند روغن های گیاهی مثل روغن زیتون و کانولا نیز از عوامل غذایی هستند که می توانند در کاهش و یا افزایش بروز بیماری سرطان مؤثر باشند.

دکتر «نگار میرزاد» با بیان اینکه نوع آماده کردن مواد غذایی با سرطان ارتباط دارد، افزود: سوزاندن یا زغال شدگی گوشت باعث ایجاد مواد سرطان زا می شود، اگر هم روش کباب کردن را انتخاب کردیم، نگذاریم گوشت حرارت خیلی بالایی بگیرد و سوخته شود، به جای سرخ کردن غذا از روش های سالم مانند آب پزکردن و بخارپز کردن استفاده کنیم، بنابراین برای پیشگیری و مقابله صحیح با این بیماری، آشنایی با موادغذایی لازم است تا هر فردی بداند چه غذاهایی بخورد و از خوردن چه غذاهایی پرهیز کند.

او با تاکید ب استفاده از رژیم غذایی غنی از مواد گیاهی ادامه داد: گیاهان دارای چربی کمتر، فیبر بیشتر و مواد مغذی ضد سرطان هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می کنند، به همین دلیل بیشتر غذاهای گیاهی، ضد سرطان هستند؛ بهتر است دست کم دو سوم مواد غذایی مصرفی در هر وعده، گیاهی و یک سوم مواد غذایی حیوانی باشد، در عین حال باید بین میزان فعالیت بدنی و کالری مصرفی، تعادل و توازن برقرار باشد، بشقاب غذایی که دست کم دو سوم آن با غلات سبوس دار، سبزی ها، لوبیا یا میوه پر شده است و یک سوم آن فرآورده های لبنی، ماهی یا گوشت باشد، در این زمینه کمک کننده است، روزانه پنج بار یا بیشتر سبزی ها و میو های متنوع مصرف کنیم، استفاده از میوه و سبزی در هر وعده غذایی و میان وعده ها مفید است، مصرف سبزیجات سرخ شده را محدود و از آب میوه و سبزیجات خالص استفاده کنیم.

دکتر میرزاد اضافه کرد: مواد غذایی را به طور کامل یعنی نزدیک به شکل اصلی خود مصرف کنیم، به عنوان مثال به جای نوشیدن یک لیوان آب سیب، یک سیب بخوریم، حداقل بعضی از میوه ها و سبزیجات را به صورت خام مصرف کنیم، در هنگام پخت سبزی ها، از مقدار کمی آب استفاده کنیم، پخت بیش از حد سبزی باعث از بین رفتن بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن می شود.

او توصیه کرد: تمام میوه ها و سبزی ها را بشوییم، شست و شو تمام سموم و آفت کش ها از بین نمی برد، اما میزان آن را کاهش می دهد./105

پایان خبر

تاریخ:
1397/11/15
تعداد بازدید:
71
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal