گروه MPH

 اطلاعات عمومی

دوره MD-MPH جهت دانشجویان ممتاز رشته پزشکی در نظر گرفته شده است. دانشجویان پزشکی طی این دوره می توانند حین تحصیل در رشته پزشکی، مدرک MPH را نیز دریافت کنند، این دانشجویان طی این دوره دید وسیع تر و عمیق تر به مفهوم و ابعاد سلامت داشته و به درمان بیماران به صورت فردی قناعت نمی کنند و می توانند با گذراندن این دوره ادغام شده، نگرش خود به مشکلات سلامت و بیماری ها را ارتقا بخشند. برنامه MD-MPH در بسیاری از دانشکده های پزشکی در دانشگاه های معتبر دنیا در حال حاضر ارایه می گردد. این برنامه به صورت نیمه وقت به دانشجویان ارایه می شود. دانشجویان پزشکی به صورت تمام وقت در کلاس ها و برنامه های رشته پزشکی شرکت می کنند و در روز خاصی از هفته یا ساعات خاصی از روز که برنامه های جاری دوره پزشکی را ندارند، در کلاس های MPH شرکت می کنند. با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، طول دوره برنامه MD-MPH نسبت به دوره پزشکی عمومی افزایش پیدا نمی کند.

 
معرفی گروه :
 
گروه MPH دانشکده پزشکی در سال 1391 تاسیس گردید . هدف از تاسیس این گروه ارایه دوره MPH ‌ جهت دانشجویان ممتاز پزشکی در قالب دوره  آموزشی MD/MPH  و نیز ارایه دوره MPH  جهت اعضای هیات علمی متقاضی است .        

 

چشم انداز گروه MD-MPH

در سال 1410 گروه MD-MPH دوره ای آموزشی خواهد بود با همکاری های ملی و بین المللی قابل توجه و به عنوان یک برنامه آموزشی متعهد (Social Accountable) به اقدام متناسب در ارتباط با تامین و ارتقا سلامت جامعه شناخته خواهد شد. در آن سال، گروه MD-MPH ظرفیت و جاذبه، پذیرش دانشجو در سطح ملی را خواهد داشت.

 

ماموریت گروه MD-MPH

تربیت پزشکانی متعهد و فعال در زمینه تامین و ارتقا سلامت عمومی جامعه استان فارس و کشور و همچنین فعّال در راستای ارتقاء پاسخگویی و تعهد مجموعه های مرتبط با سلامت در سطح استانی و ملی

 

ارزش های حاکم بر گروه MD-MPH

·         عدالت در آموزش دوره MD-MPH

·         تعهد به تامین و ارتقا سلامت مردم

·         ترویج روحیه امید

·         کیفیت در آموزش

·         توسعه نگاه بین رشته ای به مقوله سلامت

 

اولویت های آموزشی گروه MD-MPH

1.       ارتقاء توانمندی های پژوهشی و  تقویت نگاه نقادانه و واقع بینانه در حوزه سلامت

2.       تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های اجتماعی سلامت

3.       تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های سازمانی نظام سلامت

4.       تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه آموزش  عمومی سلامت

5.       تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه آموزش سلامت عمومی (Public Health Education)

6.       تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه فلسفه سلامت و حرفه ای گرایی در حوزه سلامت عمومی

7.       تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه آینده نگاری سلامت

8.       تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه تامین مالی نظام سلامت

9.       تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه سلامت جمعیت و خانواده

10.   تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه طب سنتی

11.   تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه امنیت غذایی در جامعه

12.   تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه الگوی بهره مندی از خدمات سلامت

13.   تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه بیمه سلامت

14.   تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در حوزه کنترل بیماری های شایع در کشور

15. تحلیل و اقدام برای شناسایی و رفع چالش های موجود در زمینه تقویت نقش خیرین و سازمان های مردم نهاد در تامین سلامت عمومی


 اهداف و رسالت گروه   

هدف اصلی دوره آموزشی MD/MPH، آموزش دانشجویان در جنبه های تحلیلی و مهارت های مدیریتی مورد نیاز برای تربیت مدیران بالینی در هر دو زمینه پزشکی و سلامت عمومی است. تاکید این برنامه حل کاربردی مسایل در نظام سلامت است. با گذراندن این دوره، دانشجویان قادر خواهند بود برنامه های سلامت عمومی را در طیف وسیعی از شرایط و موقعیت ها ارزیابی کنند و توسعه دهند. دانشکده های پزشکی دانشجویان را با دید تشخیص و درمان فردی بیماران تربیت می کنند. دوره MPH مهارت های مبتنی بر جمعیت، برنامه های ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری ها و مدیریت نظام ارایه خدمات سلامت را در دانشجویان ایجاد می کند. هدف نهایی این برنامه ادغام شده، آماده کردن دانشجویان برای شرکت در طیف وسیعی از موقعیت ها در مراقبت  سلامت و مراقبت بالینی است. دانشجویان درک مناسب از معضلات سلامت جامعه پیدا می کنند. از جمله این موارد می توان به نگرانی های زیست – محیطی، جنبه های اجتماعی و اقتصادی سلامت و ارایه خدمات سلامت، رویکردهای پیشگیرانه به مشکلات سلامت و توسعه نظام های خدمات سلامت اشاره کرد. این برنامه، سلامت عمومی و علوم اجتماعی – پزشکی را در بطن طبابت بالینی ادغام می کند.

این برنامه ادغام شده، پزشکان آینده را برای رویارویی موثر و خلاقانه با محیط در معرض تغییر طبابت و مراقبت سلامت آماده می کند. از جمله اهداف دیگر این برنامه تربیت مدیران نظام سلامت در سطوح مختلف نظام سلامت است.

پس از اتمام موفقیت آمیز این برنامه انتظار می رود دانشجویان بتوانند:

1)  اهداف آموزشی برنامه MPH را با تاکید بر فهم نقش علوم زیستی و خدمات مراقبت سلامت در ارتقای سلامت جوامع و ارتباط با سلامت عمومی بر آورده سازند.

2)  کاربردهای سلامت عمومی، پژوهش و طبابت بالینی را شناسایی کنند و این کاربردها را با سایر پزشکان و شاغلین حیطه سلامت در میان بگذراند.

3)  روش های مبتنی بر جمعیت را در طراحی خدمات بالینی به کار گیرند.

4)  بتوانند نقش های گوناگونی که پزشکان و کارکنان سلامت عمومی در پژوهش و سلامت عمومی  ایفا می کنند را شرح دهند.

5)  توانایی خود برای شرکت موثر در گروه های سلامت عمومی را نشان دهند.

    ارایه خدمات پژوهشی به دانشجویان گروه MPH  

    ارایه بسته های آموزشی ویژه دانشجویان ممتاز

    مشاوره در طراحی و انجام تحقیقات در پایان نامه های دانشجویان گروه MPH
دفتر گروه MPH شامل :
 
سیستم کامپیوتر، اینترنت، پرینتر
 
اتاق کنفرانس  جهت برگزاری جلسات آموزشی و کلاس های MPH
 
کتابخانه
 
دفتر گروه و سالن جلسات اساتید


گزیده‌ای از مطالعه پایان نامه دوره MD-MPH آقای امیر بهادر عباسی

  با عنوان " بررسی شیوع سوء مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 2019 با استفاده از  روش بسط شبکه ای تعمیم یافته که  با راهنمایی اساتید دکتر مولوی و دکتر بانشی انجام شد.

با توجه به اینکه رفتارهای پرخطر افراد را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می دهد و باعث افزایش در میرایی در جامعه به خصوص در قشر جوان می شود بر آن شدیم که شیوع این رفتارها را در جامعه دانشجویان علوم پزشکی بررسی کنیم. با توجه به بایاس های مختلفی که در بررسی شیوع رفتارهای پر خطر با استفاده از شیوه مستقیم وجود دارد از روش غیرمستقیم برای بررسی شیوع این رفتارهای پرخطر استفاده کردیم و امیدوارمیم نتایج مطالعه به واقعیت نزدیکتر باشد مطالعه ما یک مطالعه کراس سکشنال بود که در بین 694 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی طراحی شده مبتنی بر روش غیرمستقیم Generalized Network Scale-up جمع اوری شدند.

جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه‌های رودررو با دانشجویان بود. ابتدا به دانشجویان راجع به رعایت کامل امانت داری در حفظ اطلاعات ایشان اطمینان داده شد و بعد راجع به اطلاعات دموگرافیک ایشان رسیدیم که شامل سن، وضعیت تاهل، وضعیت سکونت و محل سکونت بود.  بعد از آن سوالات مربوط به رفتارهای پرخطر پرسیده می‌شد با توجه به ماهیت روش مطالعه ما از دانشجویان در رابطه با رفتارهای پر خطر در اعضا سوشال نتورک ایشان سوال می پرسیدیم.

سوشیال نتورک اینگونه تعریف می شد:  تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به مدت حداقل 2 ساعت در طول هفته در داخل محیط دانشگاه یا خارج از محیط دانشگاه با شما در تعامل مستقیم هستند. سپس از ایشان در مورد رفتارهای پرخطر در بین اعضا شبکه اجتماعی آنها سوال می شد. به این صورت که از بین سوشال نتورک شما چند نفر در پریود زمانی خاص این رفتار خاص را انجام دادند. پریود زمانی مد نظر ما برای انجام رفتارهای پرخطر برای اکثریت آیتم ها یکسال بود به جز سیگار کشیدن که هفته ایی سه نخ را در نظر گرفته بودیم.

نتایج:

از 694 دانشجویی که به پرسشنامه ما پاسخ دادند 53.9 درصد آقایان بودند و 46.1 خانم ها، 81 درصد از دانش آموزان مجرد بودند و 1.7 متاهل 17.3 درصد از دانشجویان با خانواده زندگی میکردند و 66 درصد در خوابگاه سکونت داشتند. 12.8 درصد از دانشجویان بومی بودند و 7.2 درصد  غیر بومی.

شیوع مصرف سیگار در دانشجویان پسر ( هفته ای حداقل 3 نخ )  56 درصد بوده و در دانشجویان دختر 35 درصد و در کل دانشجویان 48 درصد ، شیوع مصرف حداقل یکبار قلیان در طول سال گذشته در بین دانشجویان پسر 62 درصد دانشجویان و دختر 36 درصد دانشجویان و در کل دانشجویان 51 درصد گزارش داده شد. شیوع روابط جنسی خارج از ازدواج در دانشجویان پسر 31 درصد، در دانشجویان دختر 22 درصد و در کل دانشجویان 27 درصد گزارش داده شد.

شیوع سکستینگ در بین دانشجویان پسر 48 درصد و در بین دانشجویان دختر 22 درصد و در کل دانشجویان 37 درصد گزارش داده شد. شیوع مصرف الکل حداقل یک بار در سال گذشته در کل دانشجویان 32 درصد در دانشجویان پسر 39 درصد، در کل دانشجویان 23 درصد گزاش داده شد. شیوع مصرف اپیوم در یک بار در طول سال گذشته در کل دانشجویان 4 درصد در دانشجویان پسر 6 درصد دانشجویان دختر 2 درصد گزارش داده شد، شیوع مصرف ماریجوانا در کل دانشجویان 17 درصد در دانشجویان مرد 22 درصد دانشجویان دختر 10 درصد گزارش داده شد، شیوع مصرف هروئین در کل دانشجویان یک درصد گزارش داده شد در دانشجویان پسر یک درصد و در بین دختران نزدیک به صفر درصد؛ شیوع مصرف کریستال و شیشه در کل دانشجویان یک درصد در دانشجویان پسر 2 درصد از دانشجویان دختر 1 درصد.

 با توجه به اینکه مطالعه ما در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی انجام شد که اتفاقا از عوارض اینگونه رفتارهای پرخطر آگاهی بیشتری دارند پیشنهاد می شود مطالعات بیشتری انجام شود در جهت علت یابی و ریشه یابی این مسئله.

 در اخر باید اشاره کنیم با توجه به اینکه ما از روش های اصلاح برای برطرف کردن سوگیری های مهم در مطالعهات بسط شبکه ای استفاده کردیم امیدوار هستیم، نتایج به واقعیت نزدیک باشد. در عین حال، دوره زمانی طولانی که برای انجام رفتارهای پرخطر در نظر گرفته بودیم ممکن است علتی باشد برای مقادیر بالای شیوع در مورد برخی از رفتارها.

 

Powered by DorsaPortal