سال 99، جَهشِ تولید
نوع خط:
رنگ: انتخاب رنگ
+
لغو تغییرات
-
×
۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد
با وب دا/ دانشکده مجازی_ قطب آموزش پیشرفته الکترونیک دانشگاه در یک نگاه
.

در دنیایی زندگی می کنیم که شتاب توسعه، هر لحظه از زندگی ما را در ابعاد گوناگون فراگرفته و در این میان پیشرفت در عرصه تکنولوژی های نوین، ابزاری در خدمت این شتاب روزافزون است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بخش مهمی از حرکت روبه جلوی دنیای امروز، وابسته به عرصه های آموزشی است که با شیوه های نوین، در حال پیاده سازی است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به عنوان یکی از دانشگاه های تیپ یک کشور که در بسیاری عرصه ها پیشرو بوده، خود را با این مسیر همراه ساخته و با همت اساتید این دانشگاه در سال های اخیر تلاش بر این بوده که حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، به کمک روزآمدسازی شیوه های آموزشی، شتاب یابد.

یکی از مهم ترین اقدامات مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه، راه اندازی دانشکده مجازی به عنوان قطب آموزش پیشرفته الکترونیک دانشگاه است که فعالیت های خود را در این حوزه از سال 1387 آغاز و همگام با پیشرفت های فناوری، محدوده عملکرد خود را گسترش داد تا در سال 1395 به صورت رسمی، به عنوان دانشکده مجازی آغاز به کار کرد.

در حال حاضر دانشکده مجازی علاوه بر تربیت دانشجویان به شیوه مجازی، به دلیل ماهیت قطب علمی بودن خود، وظیفه توسعه آموزش های مجازی را به گروه ها و دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کلان منطقه پنج و ارائه مشاوره به سایر دانشگاه های کشور بر عهده دارد. این دانشکده بعد از دانشکده مجازی تهران، دومین دانشکده مجازی کشور است.
در این شماره از «با وب دا»، دکتر «مجیدرضا فرخی» رئیس دانشکده مجازی_ قطب آموزش پیشرفته الکترونیک دانشگاه ما را با این دانشکده و فعالیت های آن در عرصه توسعه آموزش های مجازی بیشتر آشنا می کند.

دکتر فرخی متخصص جراحی مغز و اعصاب و فلوشیپ جراحی ستون فقرات، استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که علاوه بر فعالیت در حوزه های علمی و پزشکی، طی سال های حضور در مجموعه دانشگاه، در مسوولیت های متفاوتی حضور داشته است.

 

او هم اکنون علاوه بر ریاست دانشکده مجازی، مسوولیت ریاست مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه و مدیریت امور هیات علمی دانشگاه را نیز بر عهده دارد.

آنچه در ادامه می آید، حاصل مصاحبه با رئیس دانشکده مجازی _ قطب آموزش پیشرفته الکترونیک دانشگاه است که با هدف معرفی بیشتر این مرکز علمی آموزشی صورت گرفته است.

لطفا کمی در مورد چگونگی آغاز به کار دانشکده مجازی توضیح دهید:

در ابتدا، پیش از راه اندازی این دانشکده، در اداره آموزش مداوم دانشگاه، فعالیت هایی به صورت آموزش مداوم غیرحضوری و با تولید محتواهای آموزشی برای پزشکان عمومی و متخصصان، از سال 1387 آغاز شد که با گسترش این فعالیت ها و استقبال بالای مخاطبان، همچنین گسترش حوزه فناوری اطلاعات در فضاهای آموزشی، این ایده مورد توجه قرار گرفت.

این واحد به عنوان یکی از مراکز پیشرو در این زمینه، با عنوان قطب آموزش الکترونیکی پیشرفته در علوم پزشکی، توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت شناخته شد. این فعالیت ها به تدریج افزایش پیدا کرد و در شاخه های درون دانشگاهی و بیرون دانشگاه در سطح کشور گسترده شد.

دانشکده مجازی طبق برنامه های استراتژیک دانشگاه و قطب های علمی وزارت کشور، راه خود را به سرعت ادامه داد و در کنار آموزش مداوم غیرحضوری برای پزشکان عمومی و متخصصان در کشور، فعالیت خود را در عرصه های آموزش دانشجویی و بیماران، به عنوان دو گروه مهم از مخاطبان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز آغاز کرد که این امر با راه اندازی رشته های ترکیبی حضوری و غیرحضوری، دنبال شد.

هم اکنون این دانشکده در چه رشته هایی فعالیت دارد؟

فعالیت های این دانشکده با راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت یادگیری الکترونیکی آغاز شد و به زودی مقطع دکترای این رشته نیز به مجموعه دانشکده افزوده می شود.

دیگر رشته های مشترک دانشکده، شامل کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، MPH خانواده، کارشناسی ارشد برای مدیریت مربیان بهورزی و سیاستگذاری سلامت است که در مجموع 450 دانشجو در این رشته ها، به روش ترکیبی حضوری و غیرحضوری مشغول به تحصیل هستند.

همچنین به زودی رشته های تکنولوژی آموزشی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده راه اندازی می شود.

فعالیت اعضای هیات علمی دانشکده مجازی چگونه است؟

هم اکنون این دانشکده دارای 15 عضو هیات علمی است که به صورت هیات علمی اختصاصی دانشکده و عضویت علمی وابسته در حال فعالیت هستند.

لطفا در مورد مهم ترین برنامه های در دست اجرا و برنامه های آینده این دانشکده کمی توضیح دهید:

یکی از برنامه های قطب آموزش الکترونیک پیشرفته دانشگاه، توسعه آموزش مجازی در دروس دانشجویان رشته های مختلف است که در تلاش هستیم تا آمار آموزش به شیوه مجازی را به 30درصد از دروس ارتقا دهیم.

یکی دیگر از محورهای فعالیت این دانشکده، تهیه محتوای علمی استاندارد در حیطه های آموزشی است که تاکنون حدود 600 محتوا تهیه شده است.

در بخش همکاری با دانشگاه مجازی کشور نیز کوشیده ایم همواره این تعامل به نحو مثبتی تقویت شود و این همکاری ها بر اساس برنامه طرح تحول در آموزش، در حال انجام است.

همچنین همکاران این دانشکده در بخش دیگری از فعالیت های تعریف شده، در حال بارگذاری تعدادی از دروس بر روی سامانه «نوید» هستند که این اقدام بر اساس استانداردهای علمی و به کمک نرم افزارهای تخصصی، در حال انجام است.

از جمله برنامه های مهم این دانشکده که در طی این سال ها موفق به انجام آن شدیم، آموزش 500 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و 200 عضو هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در 24 دوره آموزشی بود.

یکی دیگر از فعالیت های این دانشکده، انتشار مجله IJVLMS به عنوان تنها مجله آموزش و یادگیری الکترونیکی در کشور و منطقه است که به صورت فصلنامه، طی 6 سال گذشته منتشر شده و امیدواریم به زودی شاهد ایندکس شدن آن در پایگاه های ISI و scopus باشیم.

یکی از بسته های مهم طرح تحول نظام آموزشی، توجه به آموزش مجازی بوده است، در این زمینه چه اقداماتی در دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می شود؟

با آمدن طرح تحول در آموزش، قطب آموزش الکترونیک به عنوان یکی از ارکان آموزش مجازی وزارت بهداشت شناخته شد.

در همین راستا در حوزه توسعه آموزش مجازی در کشور، همکاری جدی را با حوزه ستادی وزارت بهداشت آغاز کردیم که دستاورد آن، توسعه آموزش مجازی در حوزه علوم پزشکی است.

در زمینه فعالیت های مربوط به آموزش مجازی در قطب پنج کشور، چه فعالیت هایی از سوی دانشکده مجازی صورت گرفته است؟

از دستاوردهای طرح تحول در حوزه آموزشی، تعریف کلان منطقه های آموزشی کشور و اعطای ماموریت های آموزشی به دانشگاه ها و دانشکده های مستقر در هر کلان منطقه بود.

در همین راستا دانشکده مجازی نیز در حوزه توسعه آموزش مجازی، این ماموریت ها را پیگیری کرد که از این جمله می توان به فراهم آوردن زیرساخت فنی برای در اختیار گذاشتن سامانه LMS به عنوان نرم افزار مدیریت یادگیری الکترونیکی به دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب پنج کشور اشاره کرد و این اقدام بدون صرف هزینه برای آن دانشگاه ها، انجام شد.

برگزاری دوره و کلاس های آموزشی در قالب فلوشیپ یادگیری الکترونیک اعضای هیات علمی کلان منطقه پنج و کارشناسان آموزشی این منطقه نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته در این زمینه بوده است.

همچنین همکاری تنگاتنگی بین دانشگاه ها و دانشکده های این کلان منطقه در جهت ارتقای کمی و کیفی آموزش مجازی در کلان منطقه صورت گرفت.

برگزاری نشست های متعدد به صورت حضوری و ویدئوکنفرانس برای تبادل نظر بین مسوولان و کارشناسان دانشگاه ها و دانشکده ها، همچنین راه اندازی شورای عالی آموزش مجازی در کلان منطقه و پیگیری توسعه آموزش مجازی را می توان از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

لطفا مهم ترین موفقیت های دانشکده مجازی در طی سال های راه اندازی و فعالیت را به خوانندگان پایگاه خبری وب دا معرفی کنید:

در سال 94 با انجام نخستین دوره ارزشیابی معاونت آموزشی و در حیطه آموزش مجازی، از میان 6 قطب کشوری، موفق به کسب رتبه نخست بین قطب های آموزشی در مرجعیت علمی شدیم و در سال 96 نیز از سوی کرسی یادگیری الکترونیکی یونسکو در ایران، رتبه برتر در حوزه آموزش مجازی، به دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اختصاص یافت.

از دیگر موفقیت های این دانشکده، کسب نشان سرآمدی ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ICT Order of Exellency از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 97 بود.

پایان

نمایش فیلم
تاریخ:
1398/11/24
تعداد بازدید:
735
نویسنده:
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:4 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
 
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal