به میزبانی شیراز برگزار شد: کارگاه تربیت مربی کلاس های آمادگی برای زایمان در کلان منطقه پنج
.
بارداری و زایمان فرآیندی طبیعی و فیزیولوژیک است، اما
با توجه به وقوع تغییر در ساختار جسمی و روانی مادر، باید او را تحت حمایت قرار داد،
زیرا در صورت عدم حمایت مادر، این تغییرات می تواند بر جنین و مادر، اثرات نامطلوبی
به جا بگذارد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه
علوم پزشکی شیراز، معاون بهداشت دانشگاه گفت: تجربه
یک مادر از دوران بارداری و تولد فرزندش دارای اهمیت بسیاری بوده و در این تجربه،
چهار عامل انتظارهای مادر، میزان حمایت از او، کیفیت و شیوه ارتباط مادر با ارائه
دهنده خدمت و میزان مشارکت او در تصمیم گیری، نقش بسزایی دارد.
دکتر «عبدالرسول همتی» افزود: آموزش مادر در دوران
بارداری نقش چشمگیری در سلامت و کیفیت تجربه او از بارداری دارد، زیرا محتوا و شیوه
ارائه این آموزش ها، همواره در بخش های بهداشتی بررسی و به روزرسانی می شود.
او با بیان اینکه بیشتر مادران با استفاده از تجربه
خانواده، اطرافیان و بر اساس فرهنگ منطقه خود برای انجام زایمان آماده می شوند،
ادامه داد: عدم آگاهی و ترس از ناشناخته های دوران بارداری، موجب ایجاد اضطراب در
مادران می شود که با افزایش ترشح هورمون های استرس، شانس احتمال زایمان زودرس، عدم
پیشرفت زایمان، تولد نوزاد کم وزن و هیپوکسی جنین بیشتر شده و منجر به مداخله های
پزشکی غیرضروری می شود.
دکتر همتی، با اشاره به اینکه در تمام کشورهای
توسعه یافته، اعتقاد بر این است که میزان مداخله های پزشکی در زمان بارداری و
زایمان کاسته شود، اضافه کرد: توانمندسازی مادران باردار و خانواده های آنها با
فراهم کردن شرایط برگزاری کلاس های آمادگی دوران بارداری، می تواند راه حل مناسبی
در این زمینه باشد.
او اعلام کرد: از سال 93 برگزاری دوره های آموزشی «تربیت
مربی آموزش آمادگی برای زایمان» با هدف ارتقای سلامت مادران از طریق افزایش دانش
بارداری و زایمان در آنها و توانمندسازی و انتخاب آگاهانه زایمان ایمن، در دستور کار
معاونت بهداشت قرار دارد.
معاونت بهداشت دانشگاه، هدف نهایی این کلاس ها را بهبود
سبک زندگی در بارداری، زمان زایمان و تولد نوزاد دانست و یادآور شد: این آموزش ها
به مادر کمک می کند تا بارداری سالمتر و با آسیب کمتری تجربه کرده و از راه کاهش نگرانی
های او در بارداری، مادر باردار می تواند در مهمترین تجربه زندگی خود، نقشی فعال
داشته باشد.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت
دانشگاه نیز، بیان کرد: آمار بالای سزارین در ایران طی سالهای گذشته موجب شده تا مدیران
مسوول به دنبال ارائه راهکارهایی برای کاهش این روند افزایشی در کشورمان باشند.
دکتر «معصومه صفاری» افزود: برگزاری کلاسهای
آمادگی زایمان که در دستور کار بیمارستان های «دوستدار مادر» قرار گرفته است، از
جمله این راهکارها به شمار می رود که نتیجه
های مثبت آن در بلندمدت، چشمگیر می شود.
او
با بیان اینکه مهمترین و بزرگترین هدف کلاسهای آمادگی برای زایمان، ارایه اطلاعات
و آگاهی های مورد نیاز به مادران باردار است، توضیح
داد: با کسب آگاهی مورد نیاز، ترس
های مادر به مرور از بین میرود و طرز فکر های نادرست او نیز اصلاح میشود،
زیرا این کلاسها به زنان کمک میکند تا با مشکلات احتمالی بارداری کنار بیایند یا
آنها را حل کنند.
دکتر
صفاری با اشاره به اینکه اعتماد به نفس مادر باردار، در این کلاسها بالا می رود و یاد میگیرد
که بسیاری از دردهای دوران بارداری را بدون نیاز به دارو برطرف کند، اظهار کرد: حضور مادران باردار در کلاسهای آمادگی برای زایمان
و بهرهمند شدن از آموزشهای دوران بارداری، موجب کاهش تقاضای سزارین و تمایل به
انجام زایمان طبیعی میشود.
مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت
دانشگاه ادامه داد : این کارگاه با حضور کارشناسان و کارشناسان ارشد مامایی منتخب
از دانشگاه های لارستان، گراش، فسا، جهرم و برخی از شبکه های بهداشت و درمان حوزه
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به مدت 6 روز در سالنPHC
معاونت بهداشت برگزار شد.
دکتر صفاری با اعلام اینکه شرکت کنندگان با دریافت
مباحث آموزشی مورد نیاز، در قالب دو گروه از اتاق زایمان فیزیولوژیک و کلاس های
آمادگی برای زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری بازدید کردند، گفت: تمامی شرکت
کنندگان به دو صورت تئوری و عملی، آزمون آسکی داده که در صورت کسب امتیاز مورد
نیاز، گواهی مربی گری کلاس های آمادگی برای زایمان برای پذیرفته شدگان، صادر می
شود./103
پایان خبر
نظر دهید