سرمایه گذاری برای تولید
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سرمایه گذاری برای تولید
  • 1404/06/25
  • - تعداد بازدید: 71
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

روایتگری باید جایگزین گزارش‌پردازی در اطلاع‌رسانی جمعیتی شود

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه روایتگری باید جایگزین گزارش‌پردازی در اطلاع‌رسانی جمعیتی شود، تاکید کرد: روایت‌های رسانه ای باید بر تجربه های مثبت خانواده های دارای چند فرزند تمرکز کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به نقل از وبدا، دکتر «حسین کرمانپور» در وبینار تخصصی «وضعیت فرزندآوری و سیاست‌های تشویقی فرزندآوری در ایران»، گفت: سال گذشته چنین روزهایی، مقام معظم رهبری تنها وزیری را که خطاب قرار دادند دکتر ظفرقندی بود و ما برای این خطاب قرار دادن ارزش قائل شدیم و مطالعه ای که در این وبینار مطرح شد به سفارش روابط عمومی وزارت بهداشت انجام شد.

وی با بیان اینکه با بودجه کمی که داشتیم این مطالعه را انجام دادیم، افزود: در مدیریت روابط عمومی باید برای کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، آن هم به بزرگی مساله جمعیت باید اول راه درست انجامش را بشناسیم که شکست نخوریم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: به جای سفارش بیلبورد و از این قبیل کارها، سعی کردیم کار پایه‌ای انجام دهیم. زیرا موضوع جمعیت مهم است و اگر به آن نپردازیم، تمام شاخص های دیگر سلامتی تحت الشعاع قرار می گیرند.

دکتر کرمانپور با تاکید بر اینکه نهاد خانواده در جامعه تضعیف شده و نیاز به تقویت دارد، گفت: در حال حاضر از مسافرت‌های فامیلی و خانوادگی به شکل سابق خبری نیست. علاوه بر نهاد خانواده، ترکیب خانوادگی هم دچار تغییراتی شده که باید مورد مطالعه قرار گیرد.

کرمانپور یادآور شد: برخی بیلبوردها و تبلیغات جمعیتی در کشور ضد تبلیغ عمل می کند بنابراین باید سیاستگذاری هدفمند رسانه‌ای جمعیتی مبتنی بر داده های علمی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مطالعه ما نشان داد هنوز نبض تمایل به فرزند آوری در جامعه بالاست، اظهار داشت: در این مطالعه ۵۴ درصد افراد متمایل به فرزندآوری بوده‌اند. این مساله بسیار مهم و مثبتی است که باید روی آن تبلیغ شود چراکه تبلیغات منفی مبنی بر عدم تمایل جامعه ایرانی به فرزند آوری را به چالش می کشد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تصریح کرد: مشخص شده بخشی از افراد متمایل به داشتن فرزندهای بیشتر مثل فرزند دوم و سوم و بیشتر هستند. این تمایل فرصت مغتنمی برای ماست که نباید از دست برود.

دکتر کرمانپور ادامه داد: روابط عمومی‌ها باید پیام‌های جمعیتی را به گونه‌ای تدوین و ترویج کنند که مردم را از حیث اقتصادی و حمایت‌های دولتی برای فرزندآوری امیدوار کند. توصیه مهم بعدی، تغییر رویکرد پیام‌های تبلیغی و اطلاع رسانی‌های جمعیتی و فرزندآوری از توصیه مستقیم به اقتاع اجتماعی است.

وی تاکید کرد: فرزند آوری مساله خصوصی است و نمی توان مانند کمربند ایمنی برای ترویج آن به زور متوسل شد، پس نیازمند اقناع سازی اجتماعی است. تغییر شعار فرزند کمتر زندگی بهتر به فرزند بیشتر زندگی بهتر نسبت به سال‌های قبل، اقناع ایجاد نمی کند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت کمپین ها و روایت‌های رسانه‌ای را نیازمند تمرکز بر روایت‌های انسانی و تجربه های مثبت خانواده های دارای چند فرزند دانست و گفت: گزارش پردازی در رسانه ها باید به روایتگری درباره فرزندآوری، جمعیت و خانواده‌ها تغییر یابد.

دکتر کرمانپور، یادآور شد: روایت‌های زندگی و خانوادگی باید جای حجم زیاد مصاحبه های مختلف با افراد درباره مزایای جمعیت را بگیرد تا مساله برای مردم ملموس شود.

وی در پایان خواستار تقویت روایتگری علمی و واقع گرایانه درباره جمعیت در رسانه‌ها شد و تاکید کرد قطعاً این کار تاثیرات عمیق تری بر مخاطب دارد.

پایان خبر

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 132337
کلیدواژه
حبیب ا... یخاری
خبرنگار

حبیب ا... یخاری

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب