سرمایه گذاری برای تولید
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سرمایه گذاری برای تولید
  • //
  • - تعداد بازدید: 91
  • زمان مطالعه : 26 دقیقه

خبر امروز / 6 آبان

.

 نشست اساتید گروه ارگونومی دانشکده بهداشت با سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز

اساتید گروه ارگونومی دانشکده ضمن بازدید از سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز، با مسوولان این سازمان دیدار و گفت و گو گرده و نحوه خدمات و تجهیزات را از دیدگاه ارگونومی بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، عضو هیات علمی گروه ارگونومی با بیان این مطلب گفت: در این نشست بعد از گزارش مهندس «عباس اسلامی» معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر در خصوص شرایط سازمان شهری از دیدگاه ارگونومی، توانمندی های گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مسوولان این سازمان معرفی شد.

دکتر «رضا کاظمی» توجه به اصول ارگونومی در تجهیز ناوگان شهری را از مهم ترین فاکتورهای رضایتمندی شهروندان و سلامت رانندگان و کارکنان ناوگان شهری عنوان کرد.

او ادامه داد: در ادامه اساتید اتوبوس های جدید خریداری شده را نیز از دیدگاه ارگونومی و ایمنی بررسی کرده و پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ارگونومی ناوگان مطرح شد.

دکتر کاظمی این بازدیدها را برای معرفی توانمندی های این گروه و آشنایی اساتید با دغدغه های جامعه و صنعت، مهم و ضروری برشمرد./101


بازدید دانشجویان و اساتید دانشکده بهداشت از مرکز شتاب دهنده «نوران»

معاون تحقیقات و فناوری دانشکده بهداشت از آشنایی دانشجویان و اساتید این دانشکده با فعالیت های مرکز شتاب دهنده «نوران» طی یک بازدید یک روزه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده بهداشت، دکتر «ابوذر سلطانی» با بیان این مطلب که بازدید از این مرکز به دنبال بازدیدهای گذشته و در سری برنامه های معاونت تحقیقات و فناوری دانشکده در سال تحصیلی 98-99 تعریف شده است، گفت: در این بازدید دکتر «محمدحسین مروت» مسوول شتاب دهنده معاونت تحقیقات و فناوری، فعالیت های این مرکز و تفاوت بین پارک علم و فناوری و مرکز شتاب دهنده و مراکز رشد را بیان کرد.

دکتر سلطانی ادامه داد: در این بازدید که تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده نیز حضور داشتند، نحوه پذیرش و استقرار ایده و حمایت های مرکز از ایده و نمونه کارهایی که اکنون در حال انجام هستند، به بازدیدکنندگان معرفی شد./101

 
در
سپیدان تاکید شد: ر
عایت اصول بهداشت فردی، کلید
پیشگیری از آنفولانزا


کارشناس پیشگیری و مبارزه با
بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان سپیدان از برگزاری نشست آموزشی بیماری آنفولانزا
با حضور کاردان ها و کارشناسان مراکز
خدمات جامع سلامت شهری و روستایی سپیدان خبر داد.

 


به گزارش روابط عمومی شبکه
بهداشت و درمان سپیدان، «سجاد زارعی» گفت: آنفولانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه
تنفسی است که با تب، سرفه خشک به مدت کمتراز یک هفته، سردرد، گلو درد، درد عضلانی،
تعریق، آبریزش بینی و گاه استفراغ و اسهال تظاهر می کند و این علائم به صورت
ناگهانی بروز می کند.



زارعی رعایت اصول بهداشت
فردی و اجتماعی را کلید پیشگیری از بیماری آنفولانزا عنوان کرد و افزود: آموزش
رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی به مردم وکارکنان به ویژه در مورد شست شوی دست
ها، رعایت فاصله یک متری از بیماران، استفاده از ماسک، انجام واکسیناسیون برای
گروه های در معرض خطر شامل افراد بالای
50سال، کودکان 6 ماهه تا چهار سال، مادران باردار،
ببماران مبتلا به بیماری های مزمن، بیماران مبتلا به بیماری هایی که سیستم تنفسی
را مختل می کنند، کمک موثری در پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری است./101






عیادت مسوولان شهرستان کوار از بیمار مبتلا به سرطان


همگام با پویش ملی مبارزه با سرطان سینه، امام جمعه،
فرماندار و رییس شبکه بهداشت و درمان
کوار، از
بیمار مبتلا به سرطان سینه در منزل او عیادت کردند.



به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان کوار، مسوولان
شهرستان کوار در این دیدار ضمن اطلاع از آخرین وضعیت بیمار، نسبت به پیگیری روند
درمان او قول مساعد دادند.



رییس شبکه بهداشت و درمان کوار نیز در گفت و گو با خانواده
بیمار، رفع مسایل مردمی در حوزه بهداشت و درمان را وظیفه خود و همکارانش دانست و
بر حمایت از بیماران مبتلا به سرطان تاکید کرد.

 


«سید علی شمس نیا» اضافه کرد: بسیاری از خانواده ‌های
محروم در مناطق روستایی به تنهایی قادر به تامین هزینه‌ های درمانی بیماران خود
نیستند، به همین دلیل تلاش می ‌کنیم تا علاوه بر به جا آوردن رسم نیکوی صله رحم،
به کمک نیک اندیشان و نیکوکاران کوار، هزینه درمانی بیماران محروم و نیازمند را
نیز فراهم کنیم
.



شمس نیا، با اشاره به تاثیرگذاری عیادت از بیماران گفت:
عیادت از بیماران نیازمند، هر چند که نتواند تمام مسایل آنها را برطرف کند، اما در
درمان روح و روان بیماران تاثیر زیادی دارد، بنابراین باید درصدد ترویج این امر
خداپسندانه در جامعه باشیم.



این برنامه به همت واحد غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان
کوار برگزار شد./101




برگزاری جشنواره غذای سالم به مناسبت روز جهانی غذا در
مدرسه شهید «علی آقایی» فراشبند



به مناسبت روز جهانی غذا، جشنواره غذای سالم با حضور کارشناسان
شبکه بهداشت و درمان و مسوولان آموزش پرورش شهرستان فراشبند در مدرسه دخترانه شهید
«علی آقایی» برگزار شد
.

 


به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان
فراشبند، کارشناس غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان شهرستان، در این جشنواره،
انرژی، قند، چربی، نمک، اسیدهای چرب ترانس را پنج عامل مهم تغذیه ای دانست که برای
حفظ سلامت، باید به آنها توجه شود
.



«پریسا روستا» نشانگرهای رنگی تغذیه ‌ای را
راهنمایی مطمئن برای آگاهی از ویژگی های تغذیه ای محصول و ارزیابی و انتخاب مناسب
برای خرید یک محصول غذایی سالم دانست و گفت: برچسب محصولات در زمان خرید و قبل از
مصرف، نخستین و مهم ترین موردی است که مصرف کننده می تواند به وسیله آن، محصول
موردنظر خود را انتخاب کند
.



او نشانگرهای رنگی تغذیه‌ ای را شامل شاخص های مربوط به
انرژی، قند، چربی کل، نمک و اسیدهای چرب ترانس برشمرد و افزود: این شاخص ها به
معنای توصیه به مصرف زیاد و یا منع مصرف نیست، بلکه با هدف اصلاح الگوی مصرف طراحی
شده اند
.



مهندس روستا در ادامه با اشاره به مفهوم رنگ‌ های
نشانگرهای رنگی تغذیه ‌ای، ادامه داد: رنگ قرمز به معنای وجود مقادیر زیاد قند،
چربی، نمک یا اسید چرب ترانس در ماده غذایی است که هر فرد باید متناسب با شرایط
جسمانی و میزان تحرک، محصولات غذایی را نسبت به نشانگرها انتخاب کند و رنگ نارنجی
به معنای مقادیر متوسط و رنگ سبز نیز به معنای وجود مقادیر اندک در ماده غذایی است
که محصولات غذایی با نشانگرهای سبز ما را به یک انتخاب مطمئن تر و سالم تر
راهنمائی می کند
.



او یادآور شد: نشانگر های رنگی تغذیه ای علاوه بر درج
مقادیر چربی، قند، نمک و اسیدهای چرب اشباع در هر سهم از ماده غذایی، به ما کمک می
کند زمانی که تصمیم به خرید یک محصول غذایی داریم در یک نگاه، ارزیابی و انتخاب
مناسب داشته باشیم
.



کارشناس غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند،
ارتقای سطح آگاهی نسبت به خواص مواد غذاهای سنتی و محلی، ترویج فرهنگ استفاده از
غذاهای سنتی و محلی به جای فست ‌فودها و آشنایی دانش آموزان با تغذیه مناسب و سالم
و پیشگیری از چاقی را از اهداف برگزاری این جشنواره دانست و گفت: در این جشنواره که
با همکاری مدیر، معلمان و مربی بهداشت این مدرسه برگزار شد، بیش از 100 نوع غذای
محلی و دسر با مشارکت دانش آموزان، تهیه و آراسته شده بود
.



مهندس روستا در خصوص نحوه انتخاب غذای برتر، گفت: در این
جشنواره، کیفیت غذاهای سالم از لحاظ میزان نمک و روغن کمتر و استفاده از سبزی و
ارزش غذایی بیشتر مورد بررسی و امتیاز بندی قرار گرفت و در پایان به 10 نفر از
تهیه کنندگان غذای سالم، جوایزی به رسم یاد بود اهدا شد./101



 

بازدید
کارکنان دانشکده پزشکی از موزه نورانی وصال


مشارکت
کنندگان فعال دانشکده پزشکی در نظام پیشنهادات از موزه دکتر نورانی وصال بازدید
کردند.



به
گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دبیر کمیته مدیریت دانش دانشگاه در
حاشیه این بازدید مشارکت فعال و سازنده
کارکنان را راهگشای اهداف سازمان دانست و گفت: در همین راستا امتیازات ویژه ای
برای این افراد در نظر گرفته می شود.

 


«حمیده
سخنور» با تاکید بر ثبت تجربه کارکنان در سامانه وزارت بهداشت، هدف از این
امر را کاهش میزان خطا و هزینه های احتمالی برشمرد و افزود: یکی از اهداف کمیته
مدیریت دانش، جمع آوری بانک اطلاعاتی کامل، به کمک ثبت تجربه و مستندسازی است و
افراد خبره به این شیوه انتخاب می شوند.



دبیر
کمیته پیشنهادات دانشکده پزشکی نیز گفت: در سازمان هایی که به این نظام بها داده
شده است دستاوردهای خوبی از جمله
اشاعه
فرهنگ، همکاری داوطلبانه و خودجوش، بهبود روحیه و انگیزه کاری کارکنان، افزایش
میزان خلاقیت و نوآوری، تعلق سازمانی، بهبود بهره وری و ارائه بهتر خدمات، کاهش
مقاومت در برابر تغییر، افزایش توانمندسازی
مدیران
و کارکنان، انعطاف پذیری، اطلاع رسانی و گردش اطلاعات بهتر، افزایش درآمدها و کاهش
هزینه ها، افزایش سرعت، دقت سرعت درکار را شاهد هستیم.



«صنم
حائری» افزود: امید است با مشارکت فعال و داوطلبانه کارکنان، شاهد دستیابی به
اهداف سازمان با بالاترین کیفیت ارائه خدمات باشیم.



این
بازدید با حضور «حمیده سخنور» دبیر کمیته مدیریت دانش دانشگاه، دکتر «سارا کشتگر»
مسوول امور هیأت علمی، دکتر «مائده حاجی آقایی» مسوول امور بیمارستانی دانشکده
پزشکی، اعضای کمیته پیشنهادات و پیشنهاد دهندگان 6 ماهه اول سال 98 برگزار شد./101



 

برگزاری
همایش  کوهنوردی به مناسبت هفته تربیت بدنی
در بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری


به مناسبت هفته تربیت بدنی، همایش کوهنوردی با
حضور کارکنان و مسوولان بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری، برگزار شد.

 


به
گزارش روابط عمومی بیمارستان اعصاب و وران استاد محرری، مدیر بیمارستان با حضور در این همایش گفت:
ورزش، همان طور که بر جسم آدمی تاثیرگذار است، بر روح و روان او هم تأثیر دارد
.



«روح
اله عبدلی» با بیان اینکه یکی از نتایج مفید ورزش بر روی شخصیت افراد، افزایش
اعتماد به نفس است، افزود: ورزشکاران موفق، خودساخته و در برابر مشکلات، مقاوم تر
هستند؛ از دیگر نتایج روانی ورزش، افزایش شور و نشاط ورزشکار و امید به آینده
اوست.



این
همایش در بوستانا دراک شیراز، همراه با
نرمش صبحگاهی و صرف صبحانه سالم برگزار شد./103



 

پیاده
روی خانوادگی کارکنان بیمارستان شهید مطهری مرودشت به مناسبت هفته تربیت بدنی



به
مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش، برنامه پیاده روی خانوادگی ویژه کارکنان و خانواده
های مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مرودشت در مجموعه تاریخی تخت جمشید برگزار شد.

 


به
گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مرودشت، مدیر بیمارستان گفت: در
این برنامه شرکت کنندگان پس از چهار کیلومتر پیاده روی، حرکات نرمشی و کششی، انجام
دادند.



«حسن
مشایخی» با عرض تسلیت رحلت جانسوز پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن
مجتبی(ع) و تشکر از کارکنان و خانواده هایی که در پیاده روی شرکت کرده بودند، افزود:
برگزاری برنامه های ورزش همگانی خانوادگی در راستای تشویق کارکنان به ورزش و
نهادینه کردن تفکر ورزشی در کانون خانواده، تاثیر بسیار مثبتی در نشاط و پویایی
جامعه و محل کار دارد.



پس از
صرف صبحانه در بوستان پردیس تخت جمشید، به قید قرعه به 20 نفر از شرکت کنندگان
هدایای ورزشی اهدا شد./103



 

به مناسبت
گرامیداشت هفته تربیت بدنی انجام شد؛ پیمان همکاری بخش درمان شهرستان مُهر با
اداره ورزش و جوانان



مسوولان
بخش درمان و اداره ورزش و جوانان شهرستان مُهر در روز پایانی هفته تربیت بدنی، با
یکدیگر پیمان همکاری بستند.

 


به
گزارش روابط عمومی بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) شهرستان مهر، سرپرست و مدیران
این بیمارستان با رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان مهر در روز پایانی هفته تربیت
بدنی، دیدار کرده و
این روز را به ورزشکاران و ورزش دوستان این شهرستان تبریک
گفتند.



سرپرست
بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) گفت: در این دیدار صمیمانه در خصوص همکاری بین
بخشی دو حوزه ورزش و درمان و راهکارهای اعتلای سلامت عموم مردم با همگامی این دو
دستگاه خدمت رسان تبادل نظر شد.



«هادی
اکبری» افزود: با دریافت نتایج مطلوب از این نشست و اعلام آمادگی هرگونه همکاری از
سوی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان مُهر، در راستای اختصاص سالن ورزشی ویژه
کارکنان ورزشکار بخش درمان، قول مساعدت داده شد.



در این
دیدار، مدیر داخلی، مدیر کلینیک، مدیر مالی و مدیر بخش تجهیزات پزشکی و سرپرست
بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) شهرستان مُهر را همراهی کردند./103



 

برگزاری
دوره مقدماتی و پیش نیاز آموزش مراقبان سلامت در نی ریز



دوره
مقدماتی پیش نیاز آموزشی مراقبان سلامت بخش دولتی و خصوصی در شبکه بهداشت و درمان
نی ریز برگزار شد.

 


به
گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی ریز، مسوول آموزش سلامت این
شبکه بهداشت و درمان با بیان اهمیت برگزاری این دوره آموزشی برای مراقبان، گفت:
این دوره به مدت سه روز بود و دوره تکمیلی آن نیز برگزار می شود.



«منصوره
مهدی پور» الزامات آموزشی، نیاز سنجی، داروشناسی و طرح تحول سلامت را از موضوعات
مطرح شده در این دوره برشمرد و افزود: 25 مراقب سلامت در این کارگاه آموزشی شرکت
کردند.



«نرگس
حجازی» مسوول ستاد گسترش و «منصوره مهدی پور» مسوول آموزش سلامت شبکه بهداشت و
درمان به عنوان مدرس در این کارگاه آموزشی حضور داشتند./103



 

بررسی روند اجرای طرح پدیکلوزیس در خرامه


نشست بررسی روند اجرای طرح پدیکلوزیس در
شبکه بهداشت شهرستان خرامه برگزار شد.



به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان
شهرستان خرامه، دکتر «بهناز پالیزیان» رییس مرکز بهداشت خرامه با بیان اهداف نشست
آموزشی، بر لزوم پیشگیری و گزارش موارد آلودگی به پدیکلوزیس تاکید کرد.

 


در ادامه کارشناس مبارزه با بیماری های
این شبکه بهداشت و درمان، گزارشی پیرامون وضعیت آلودگی در مدارس شهرستان و نیز
درصد غربالگری دانش آموزان و درصد موارد آلوده به پدیکلوز در دانش آموزان به تفکیک
مقاطع تحصیلی، مناطق شهری و روستایی و جنسیت، ارائه داد.



«حجت خسروانی» ارتقای آگاهی دانش
آموزان و مراقبان مدارس، همکاران فرهنگی و پدر و مادران دانش آموزان در زمینه
تشخیص، پیشگیری و کنترل آلودگی به پدیکلوزیس و تداوم آموزش را از مهمترین اقدامات
در راستای کنترل آن دانست و تاکید کرد: باید این موضوع به صورت فصلی در مدارس و
مهدکودک ها مورد بررسی قرار گرفته و اگر موردی مشاهده شود، تمام دانش آموزان و
خانواده دانش آموزان مبتلا نیز، باید مورد بررسی قرار گرفته و موارد جدید به سرعت
درمان شود.



او با اشاه به اینکه معاینه موی سَر،
بهتر است زیر نور کافی انجام شود و این آلودگی ارتباطی با وضعیت اقتصادی ندارد،
افزود: ازدحام جمعیت سبب می‌شود که شپش بتواند انتقال پیدا کند؛ افراد در هر سن و
جنس، ممکن است آلوده شوند و باید دانش آموز یا فرد مبتلا تا یک هفته پس از درمان،
روزانه مورد بررسی قرار گیرد.



این نشست با حضور رییس مرکز بهداشت و
درمان شهرستان، کارشناسان سلامت و رابطان بهداشتی آموزش و پرورش برگزار شد./103



 

پیاده
روی کارکنان شبکه بهداشت و درمان زرقان به مناسبت هفته تربیت بدنی


همزمان
با هفته تربیت بدنی، کارکنان شبکه بهداشت ودرمان زرقان در مسیر امامزاده قاسم این
شهر را پیاده روی کردند.

 
 به
گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان زرقان، رییس شبکه بهداشت و درمان درباره
هدف از برگزاری این برنامه گفت: به مناسبت هفته تربیت بدنی، برابر با 26 مهر تا
دوم آبان و ضرورت آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و
اجتماعی، اشاعه، توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و همچنین هدایت و ارشاد
جامعه به ورزش های همگانی، پیاده روی کارکنان شبکه بهداشت و درمان زرقان از شبکه
بهداشت و درمان به سمت امامزاده قاسم این شهر برگزار شد.


مهندس
«فیروز ظاهرپور» با این تاکید که پیاده روی، بهترین و ساده ترین ورزش برای تمامی
سنین است که تاثیر بسیاری در بهبود روند زندگی و سلامت روح و جسم افراد دارد، از
کارکنان خواست تا برای حفظ سلامتی خود و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، دست کم
چهار ساعت در هفته، پیاده روی کنند./103

 


معاینه
رایگان بیماران سرپایی و بیماران پس از عمل به مدت 10 روز در مرکز آموزشی درمانی
خلیلی به مناسبت دهه وقف



به
مناسبت گرامیداشت دهه وقف، بیماران چشم، گوش و حلق و بینی که برای معاینه سرپایی و
معاینه پس از عمل به مرکز آموزشی درمانی خلیلی مراجعه کنند، به صورت رایگان معاینه
می شوند.

 به
گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی خلیلی، مدیر این بیمارستان اعلام کرد: امسال
نیز همانند سال های گذشته این برنامه در دهه وقف، از چهارم آبان آغاز می شود و به
مدت 10 روز در بیمارستان خلیلی ادامه دارد.


«رضا
ملک نسب» با بیان اینکه می توان تاثیرات وقف را به طور مستقیم در زندگی مردم دید،
افزود: باید از تمام توان و ظرفیت موقوفات برای خدمت به مردم در تمام زمینه ها، به
ویژه حوزه درمان استفاده کنیم.



او
با بیان اینکه دهه وقف، بهترین فرصت برای بیان تاثیرگذاری، خدمات و برکات وقف در
جامعه است، تاکید کرد: باید به وقف به عنوان یک رویکرد مساعدتی نگریست، نه رویکرد
اقتصادی و باید تلاش کنیم تا فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شده و مردم با این عمل
خیرخواهانه، بیشتر آشنا شوند./103

 


بزرگداشت روز جهانی غذا در
آباده



آیین بزرگداشت روز جهانی غذا
با حضور مسوولان و روسای ادارات و صنعت، همراه با صرف وعده صبحانه سالم در شبکه بهداشت
و درمان شهرستان آباده، برگزار شد.

 


به گزارش روابط عمومی شبکه
بهداشت و درمان شهرستان آباده، کارشناس غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان ضمن
گرامیداشت روز جهانی غذا و با اشاره به شعار امسال با عنوان «رفتار ما آینده ما را
می سازد، رژیم غذایی سالم برای دنیای عاری از گرسنگی» گفت: رعایت نکات بهداشتی در
تهیه و مصرف مواد غذایی نقش بسیار مهمی در سلامت فردی و اجتماعی و همچنین جلوگیری
از بروز عوارض ناشی از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی دارد.



«زهرا اعرابی» در ادامه با
توضیح درباره نشانگرهای رنگی تغذیه ای روی مواد غذایی که میزان چربی، قند و موارد
دیگر را با رنگ های سبز، نارنجی و قرمز نشان می دهند، افزود: انتخاب مواد غذایی بر
اساس نشانگر رنگی تغذیه ای می تواند میزان مصرف نمک، چربی و مواد مضر را در افراد
کاهش دهد.



در ادامه مشخصات هشت گانه
نشانگر رنگی که مقدار انرژی، قند، نمک و اسید چرب ترانس هر محصول را مشخص می کنند،
از سوی کارشناس غذا و دارو بیان شد و انتخاب محصولات با مشخصات هشت گانه به رنگ
سبز به عنوان سالم ترین محصولات برای مصرف پیشنهاد شد.



در پایان این نشست، شرکت
کنندگان با وعده صبحانه سالم پذیرایی شدند./103

 


اجرای
طرح ملی غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در بیمارستان حضرت ولی
عصر (عج) لامرد



با
هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون راه های پیشگیری و نشانه های هشدار دهنده سرطان
پستان، طرح ملی غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان با همکاری واحد آموزش در
بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) لامرد، راه اندازی شد.

 


به
گزارش روابط عموم
ی بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) لامرد، رییس بیمارستان کاهش بروز و
مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان را یکی از
اهداف راه اندازی پویش ملی سرطان پستان دانست.



دکتر
«فریبرز غفارپسند» افزود: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان پستان در ایران و
میلیون ها مورد در جهان رخ می دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام تومور در
مراحل اولیه، درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.



او
یکی از مهمترین اهداف این طرح را آگاهی بانوان بالای 20 سال از بروز سرطان پستان و
آموزش معاینه فردی به مراجعان دانست و عنوان کرد: در این طرح که در بازه زمانی نهم
مهر تا نهم آبان سال جاری در این مرکز درمانی در حال اجرا است، روزانه معاینه های
مامایی از سوی ماماهای با تجربه به صورت رایگان برای بانوان بالای 20 سال انجام
شده و مراجعان پُرخطر برای ادامه درمان به متخصصان مربوطه ارجاع داده می شوند.



دکتر
غفارپسند از همکاری پزشکان زنان و زایمان و متخصص سونوگرافی و ماماهای این
بیمارستان که در این طرح شرکت کردند، قدردانی کرد./103

 

برگزاری نشست آموزشی پیشگیری از
مسمومیت ها در زرقان



به
مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها از یکم تا هشتم آبان، نشست آموزشی در همین
زمینه، در روستای چاه سرخ لپویی زرقان برگزار شد.

 


به
گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان زرقان، مدیر غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان
گفت: مسمومیت مجموعه ای از اختلال های بدن است که در اثر جذب ماده ای بیگانه به
صورت «سم»، بروز می کند که جذب این مواد به صورت استنشاقی از راه گوارشی، تماس
پوستی یا از راه تزریقی است.



دکتر «کیارش
ضمیریان» با بیان اینکه کاهش وزن، ضعف و بی حالی، تاری دید، تنگی نفس، تهوع،
استفراغ، کاهش هوشیاری، سردرد و در نهایت کمای بیمار از نشانه های مسمومیت دارویی است،
عنوان کرد: داروهایی مانند بتابلاکرها، استامیونوفن، وارفارین، هپارین، الکل مانند
اتانول و متانول، آهن و مصرف بیش از اندازه آن ها می تواند منجر به مسمومیت شود.



او در
مورد مسمومیت با «اتانول و متانول» هشدار داد و افزود: اتانول از تخمیر قند و مواد
نشاسته ای موجود در میوه ها، غلات، حبوبات و سبزی ها به دست می آید و از آن جا که
جذب الکل به صورت کامل در کبد انجام می شود، مصرف بیش از اندازه آن نیز، منجر به
مسمومیت کبدی می شود.



دکتر
ضمیریان ادامه داد: از مهمترین آثار مسمومیت با اتانول می توان به احساس سرخوشی و
داغ شدن، برافروختگی صورت، تهوع و استفراغ، سخنان نامفهوم، بوی الکل از هوای
بازدمی، تلو تلو خوردن، اختلال حافظه، خواب آلودگی و اغما، تغییرات فشار خون و
اختلال تنفسی نام برد.



مدیر
غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان زرقان اضافه کرد: «متانول» الکل چوب است و با
مصرف مشروبات الکی، متانول در بدن متابولیزه می شود و مواد سمی تولید می کند که موجب
اختلال های چشمی، کوری، اسید دوز متابولیک و نارسایی کلیه نیز و در نهایت بر روی
کل بدن تاثیر می گذارد و حتی موجب مرگ در فرد مصرف کننده می شود که این نشانه ها
از 6 تا 24ساعت پس از مصرف بروز می کند./103

 


برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی مرودشت



کارگروه سلامت و امنیت غذایی
شهرستان مرودشت با محوریت برنامه ریزی در خصوص کاهش بیماری
«سرطان» برگزار شد.

 


به گزارش روابط عمومی شبکه
بهداشت و درمان شهرستان مرودشت، معاون سیاسی فرمانداری مرودشت با اشاره به تلاش
های شبکه بهداشت و درمان شهرستان در حوزه سلامت و امنیت غذایی گفت: در بحث سلامت
مردم می طلبد که تمامی دستگاه های شهرستان، همکاری لازم را با شبکه بهداشت و درمان
داشته باشند.



مهندس «محمدکریم میرزایی»
افزود: با توجه به موضوع «اجتماعی شدن سلامت»، همه مسوولان دستگاه ها و ارگان های
ذیربط، آحاد مردم، سازمان های مردم نهاد و نیک اندیشان عرصه سلامت باید علاوه بر کارهای
اجرایی، برای موضوع سلامت و مشارکت در کانون های سلامت محله هم اهمیت قائل شده و
مشارکت فعالانه در حوزه سلامت داشته باشند.



او ادامه داد: اداره ورزش و
جوانان با ترویج ورزش و افزایش تحرکات بدنی مردم ، اداره غله با نظارت بر نانوایی
ها برای کنترل نمک در نان و راهنمایی و رانندگی در کنترل حوادث و ترافیک و سازمان
راهداری در بهسازی جاده ها می توانند میزان شیوع بیماری های غیرواگیر را در شهرستان
کاهش دهند.



سرپرست شبکه بهداشت و درمان
شهرستان مرودشت نیز با بیان اینکه موضوع بهداشت و سلامت، به عنوان یکی از مهمترین
مباحث در پیشگیری از افزایش هزینه‌های درمانی در سطح کشور است که باید مورد توجه
قرار گیرد، عنوان کرد: یکی از مهمترین وظایف شورای سلامت و امنیت غذایی، کاهش
هزینه ‌های درمانی و سیاستگذاری برای کاهش بار بیماری ها است و وقتی صحبت از
اجتماعی شدن سلامت و درگیر کردن جامعه در خصوص مسایل سلامت می ‌شود، کارگروه سلامت
و امنیت غدایی نقش محوری پیدا کرده و کارگروه های شهرستانی باید بسیار فعال تر و
جدی تر از پیش، موضوعات و مسایل شهرستانی را در این کارگروه مورد کنکاش و با دریافت
تصمیم مناسب به ارتقای سلامت جمعیت تحت پوشش، توجه کنند.



دکتر «مجید اکبرزاده» با
اشاره به اینکه اواخر دهه 80 و اوایل دهه90میلادی، سرطان «کولون» که عامل اصلی آن،
فست فودها و گوشت های گرم آماده بوده، شیوع بسیاری در کشورهای پیشرفته داشته است،
هشدار داد: شیوع این بیماری در حال حاضر نیز، در ایران بسیار زیاد شده و از نظر
سازمان بهداشت جهانی «
WHO»، کشور ایران جزو مناطق پرخطر در شیوع بیماری های غیر واگیر
است.



او با
این تاکید که
دستگاه
های اجرایی شهرستان باید نسبت به مسایل بهداشتی و سلامت مردم دغدغه داشته و انتظار
می رود در این زمینه با همه توان تلاش کرده و همکاری لازم را با شبکه بهداشت و
درمان داشته باشند، افزود: برای رسیدن به جامعه ای سالم و پویا و ارتقای سلامت
اجتماعی، همه باید تلاش کنیم و خود را مسوول بدانیم.



رییس
مرکز بهداشت شهرستان مرودشت نیز با بیان اینکه سرطان ها از مهم ترین بیماری های
غیرواگیر هستند، افزود: سرطان ها بار بیماری عمده ای را به جامعه تحمیل می کنند و
دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای در
حال توسعه هستند و در حال حاضر نیز به عنوان عامل 12درصد مرگ و میر در سراسر جهان شناخته
می شوند.



دکتر
«روح اله کریمی» با اشاره به اینکه سرطان در ایران سالانه جان بیش از سی هزار نفر
را می گیرد و در همین زمان بیش از 100 هزار مورد سرطان جدید، در کشور اتفاق می
افتد که
با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد
سالمندی، انتظار می رود موارد بروز سرطان در دهه آینده به دو برابر افزایش یابد،
اضافه کرد: رواج زندگی کم تحرک و ماشینی
که به طور معمول با تغذیه ناسالم و اضافه وزن همراه است و افزایش استرس و آلودگی
هوا و عواملی از این قبیل را باید مهم ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان در
ایران دانست
.



مسوول
بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان مرودشت نیز در ادامه اعلام کرد: در
تجزیه و تحلیل مرگ های ناشی از سرطان در سال 1397، از هزار و 411 مورد مرگ، 784
مورد مربوط به مردان و 627 مورد مربوط به زنان است.



دکتر«فیروزه
مقیم» با بیان اینکه سرطان ها و تومورها دومین عامل مرگ و میر در کشور، استان و
شهرستان است، ادامه داد: رتبه مرگ ناشی از سرطان ها در گروه های سنی به ترتیب
میانسالان، سالمندان، نوجوانان، جوانان و کودکان است.



او
یادآور شد: در نمودار مقایسه، درصد فوت ناشی از سرطان به تفکیک منطقه ای در
شهرستان مرودشت، 52 در صد در حوزه شهری و 48 درصد در حوزه روستایی بوده است.



در این
نشست، با توجه به دستور کار، مصوبه های نشست گذشته مورد پیگیری و تبادل نظر قرار
گرفته و پیرامون اجتماعی شدن سلامت، پیشگیری از موارد حیوان گزیدگی و زنده گیری سگ
های ولگرد نیز تصمیم گیری شد./103

 




پیوستن کارکنان بیمارستان امیرالمومنین (ع) به پویش ملی پیشگیری از سرطان پستان



تشخیص زودهنگام و درمان
موثر، مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش می دهد
.



به گزارش روابط عمومی مرکز
آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) ،کارشناس آموزش به بیمار
این مرکز با اعلام این خبر گفت: ما می کوشیم تا با برنامه های مختلف در قالب
پیوستن به یک پویش ملی، راه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان را به همکارانمان آموزش دهیم.

 


«رعنا شیبانی» گفت: به همین مناسبت، در
طول برگزاری این پویش ملی، از نهم مهر تا
نهم آبان، پزشک مقیم اتفاقات بیمارستان به مدت دو روز کارکنان بیمارستان را مورد
معاینه قرار داد و با اطلاع رسانی از همه همکاران خانم دعوت کردیم تا در این
برنامه مشارکت داشته باشند.



مسوول آموزش به بیمار
بیمارستان امیرالمومنین(ع) گفت: در ایران، سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین
جمعیت بانوان کشور است، این بیماری در مردان نیز اتفاق می افتد، اما تعداد موارد
ابتلای آن کم است.



شیبانی در ادامه گفت:
از مهم ترین نشانه های ابتلا به ضایعات بدخیم پستان، می توانیم به تغییر در
ظاهر پستان از نظر قرینگی یا قوام و سفتی پستان، توده بدون درد در پستان یا
زیر بغل، تغییرات پوستی پستان مانند پوست پرتغالی شدن، قرمزی
پوست، ایجاد زخم، پوسته پوسته شدن و اگزما، تغییرات نوک پستان از
نظر فرو رفتگی یا خراشیدگی، ترشحات بی دلیل و ادامه دار نوک پستان، اشاره
کنیم.



او برای تشخیص زودهنگام سرطان
پستان به بانوان توصیه کرد:
ماهانه
پس از اتمام قاعدگی، هنگام دوش گرفتن دستان خود را به صابون آغشته کنید و به صورت دورانی خودآزمایی پستان را
انجام دهید و در صورت وجود توده های مشکوک یا تغییرات پوستی در پستان ها، به
مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید./105



پایان
خبر

  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 11381
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب