خبر امروز / 13 شهریور
.
آشنایی کارکنان معاونت بهداشت دانشگاه با احیای
قلبی، ریوی پایه (BLS)
یکی از کارکردهای فاز آمادگی در برنامه ملی پاسخ نظام سلامت در
بلایا و فوریت ها (EOP)، آموزش کارکنان است که نقش مهمی در ارتقای
آمادگی کارکنان حوزه بهداشت در مقابله با حوادث، بلایا و کاهش آسیب های ناشی از مخاطرات
دارد.
به
گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس
مسوول کاهش خطر بلایا و حوادث
معاونت بهداشت دانشگاه گفت: یکی از آموزش های مهم که در شرایط و بحران های مختلف
می تواند سبب نجات جان افراد شود، آموزش احیای قلبی، ریوی پایه «BLS» است.
مهندس «رضا
کشاورز مویدی» ادامه داد: در همین
راستا، کارگاه آموزشی چهار ساعته با حضور «اسماعیل قاسمی» از مدرسان مجرب مرکز
آموزش مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در طی چهار روز، از نهم تا سیزدهم
شهریور سال جاری، برای تمامی کارکنان حوزه معاونت بهداشت به صورت تئوری و عملی در
سالن «PHC» معاونت بهداشت برگزار شد.
او
مباحث مطرح شده در این کارگاه را شامل معیارهای تشخیص ایست قلبی تنفسی، اهمیت
زمان در کمک به مصدوم دچار ایست قلبی تنفسی و احیای پایه در بزرگسالان، نوزادان و
کودکان، آموزش تکنیک ماساژ قلبی، وضعیت مصدوم در احیا و چگونگی باز کردن راه هوایی
و دادن تنفس به بیمار عنوان کرد.
در
پایان کارگاه هر یک از شرکت کنندگان، تکنیک های احیای قلبی ریوی را به صورت عملی
بر روی مولاژ انجام دادند./103
شاخص نویسی
دوره آموزشی مبانی اعتبار
بخشی، با رویکرد روش صحیح شاخص نویسی و با حضور مسوولان بهبود کیفیت بیمارستان های قطب جنوب
کشور در بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس اداره اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه در این
کارگاه آموزشی ضمن بررسی استانداردهای اعتباربخشی در محور رهبری و مدیریت، در خصوص
موارد مبهم و چالش های استانداردهای اعتبار بخشی، به پرسش های مسوولان بهبود کیفیت
پاسخ داد.
«پروین غیاثی» در این اجلاس ضمن تاکید بر
مطالعه دقیق راهنمای استانداردهای اعتباربخشی، به لزوم مراجعه تمامی دست اندرکاران
نظام مراقبت از بیماران، به کانال
آموزش وزارت بهداشت و بهره برداری
از آموزش های روزانه اشاره کرد.
او ادامه داد: آموزش ها و
راهنمای اعتباربخشی، زمینه ساز کاهش خطاهای راهبری در اجرای صحیح سنجه ها و درک
مناسب از نحوه اجرا برای دستیابی به سیاست های کلان سازمان است.
«سید قاسم باقری» دبیر مجمع مسوولان بهبود کیفیت
استان و مسوول بهبود کیفیت بیمارستان شهید چمران شیراز نیز در این کارگاه در خصوص
مبانی اعتباربخشی با رویکرد روش صحیح شاخص نویسی مطالبی ارایه کرد.
این دوره آموزشی با همکاری واحد فناوری
اطلاعات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به صورت ویدئو کنفرانس، با حضور
مسولان بهبود کیفیت شهرستان های تابعه و قطب پنج کشوری نیز برگزار شد./105
روز بهورز در شبکه بهداشت و درمان ارسنجان
به مناسبت دوازدهم شهریور و روز بهورز، بهورزان شاغل در شبکه
بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان، تقدیر شدند.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان ارسنجان، سرپرست این
شبکه بهداشت و درمان با اشاره به نقش بهورزان به عنوان سفیران وزارت بهداشت و درمان
در مناطق و روستاهای دور افتاده، عملکرد آنان را ارزشمند خواند.
دکتر «اسمعیل اسکندری» افزود: خدمات بهورزان در پیشگیری از
بروز بیماری ها و ارتقای سلامت مردم این مناطق، باعث رشد و توسعه جامعه شده و تاثیر
مستقیمی بر شاخص های سلامت دارد.
او مراقبت از مادران باردار، سالمندان و کودکان را از جمله
مهمترین وظایف بهورزان عنوان کرد که به عنوان خط مقدم پیشگیری و مقابله با بیماری
ها، در ارتباط مستقیم با عموم مردم هستند و نتیجه عملکرد مفید بهورزان به سلامت
جامعه روستایی منجر می شود.
آیین تقدیر از بهورزان ارسنجان، در منطقه قادرآباد شهرستان
خرمبید، برگزار شد./102
بر اهمیت غربالگری به موقع شنوایی و بینایی نوزادان
کارشناس کودکان شهرستان قیروکارزین، بر غربالگری به موقع شنوایی و
بینایی نوزادان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قیروکارزین، «اطهر
نامی» در نشست آموزش مراقبت های ادغام یافته کودک سالم و بیمار در جمع بهورزان
گفت: غربالگری شنوایی و بینایی نوزادان باید در سه تا پنج روز نخست
تولد، انجام شود.
او افزود: زمان طلایی برای انجام آزمایش های تشخیصی به موقع برای
سنجش شنوایی نوزاد، سه ماهگی است و باید در صورت نیاز، تا شِش ماهگی مداخلات لازم انجام شود
تا از ناشنوایی مطلق نوزاد، جلوگیری شود.
کارشناس کودکان شهرستان قیروکارزین ادامه داد: غربالگری تنبلی چشم نیز
باید در چهار تا پنج سالگی انجام شود تا در صورت نیاز، به پزشک متخصص مراجعه و تحت
درمان قرار گیرند.
نامی اضافه کرد: در صورت انجام اقدامات لازم و به موقع، می توانیم از
عوارض و ضایعات ناشی از کم بینایی و ناشنوایی جلوگیری کنیم./102
آیین زیارت عاشورا در دهه
محرم در مرودشت
همزمان با دهه نخست محرم، آیین معنوی زیارت
عاشورا در شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت، برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه و درمان مرودشت،
رییس این شبکه بهداشت و درمان با بیان اینکه امسال نیز مانند سال
های گذشته، شبکه بهداشت و درمان مرودشت با فرارسیدن محرم سیاه پوش شد، گفت: به همین مناسبت هر روز صبح
در دهه نخست محرم آیین پرفیض زیارت عاشورا برگزار می شود و هنگام برپایی نماز
جماعت ظهر نیز، سخنرانی های مذهبی ارایه می شود.
دکتر «نیما فداکار» برگزاری آیین های مذهبی در همه مناسبت ها
را شاخص ماندگار فرهنگی عنوان کرد و با تاکید بر اخلاق مداری در انجام کارها
افزود: بی تردید اخلاق مداری و دین مداری دو رکن اصلی در انجام کارها است و باید
به گونه ای رفتار کنیم که رضایت خداوند را در پی داشته باشد، این روزها فرصتی
ارزشمند برای شناخت درست از ابعاد وجودی سالار شهیدان است تا در کنار این معرفت، همه
افراد جامعه خود را بیشتر به ایشان نزدیک کنند.
او اضافه کرد: این آیین با حضور تمام کارکنان و با مشارکت
واحدهای روابط عمومی، امور فرهنگی و بسیج جامعه پزشکی شبکه بهداشت و درمان، در
نمازخانه شبکه بهداشت و درمان، برگزار می شود./102
شوشتری با روش های مدیریت بحران
تصمیم گیری درست، در لحظه مواجهه با بحران ها،
امری است که با آموزش و تمرین به دست خواهد آمد.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان
مادر و کودک شوشتری، رییس این مرکز درمانی از برگزار کارگاه تمرینی و شبیه سازی مدیریت
بحران برای کارکنان بیمارستان خبر داد.
دکتر«محمد آفرید» اضافه کرد: برگزاری تمرین دور میزی به شیوه
سامانه تحت وب برای آمادگی کارکنان بیمارستان در پاسخ و مقابله با حوادث و بلایا، از
اولویت های آموزشی این مرکز درمانی است.
او با اشاره به بهبود عملکرد کمیته بحران، گفت: کارکنان عملیاتی و
اداری بیمارستان، با حضور دکتر «بهناز رستگار فر» معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت
های پزشکی فارس و دکتر «زهرا توفیقی» مسوول «EOC» دانشگاه، به عنوان
مدرسان این دوره، با برگزاری تمرین از راه سامانه تحت وب «EOP» با کارکردهای پاسخ در
حوادث و بلایا، آشنا شدند.
دکتر آفرید افزود: در این کارگاه، کارکنان در تیم های چند نفره،
مطابق با سناریوی از پیش تعیین شده، از وقوع یک واقعه در سطح شهر و بیمارستان،
آگاه و شیوه پاسخگویی و آمادگی آنها در این بحران، مورد بررسی و ارزیابی قرار
گرفت.
رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری، هدف از برگزاری این کارگاه های
آموزشی را افزایش سطح آموزش و میزان توان عملیاتی کارکنان برای مواجهه با شرایط
واقعی، آمادگی مقابله با بحران، مدیریت خطر و بلایا، ایجاد هماهنگی بین بخشی اعضای
تیم بحران در بیمارستان عنوان کرد./103
از
خدمات داوطلبان سلامت در خرم بید، تقدیر شد.
به
گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم بید، رئیس شبکه بهداشت و درمان
با اشاره به اینکه داوطلبان سلامت، هیچ گونه چشم داشتی به مادیات ندارند، گفت:
خدمات داوطلبانه ای که همراه با پاداش مادی نباشد، نمایش زیبایی از صفحات والای
انسانی است که جامعه را به طرف ارزش های معنوی سوق می دهد.
دکتر «علیرضا
شریعتی» افزود: داوطلبان سلامت به صورت داوطلبانه، با حضور فعال در کلاس های
آموزشی بهداشتی و انتقال پیام های بهداشتی در محله ها موجب ارتقای سطح سلامت جامعه
شهری و روستایی می شوند و برای گسترش سلامتی، بهبود زندگی سالم و خدمت به همنوع، با
شبکه بهداشت و درمان همکاری می کنند.
«محمد
اکبری» معاون بهداشتی این شبکه بهداشت و درمان نیز، تاکید کرد: داوطلبان سلامت که
به صورت افتخاری در برنامه های بهداشتی همکاری می کنند، باید بر این اعتقاد باشند
که نقش آنها در بهبود وضعیت سلامت مردم محله و در نهایت مردم شهر و روستا بسیار
مهم و تاثیرگذار است./103
انجمن های علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور در
برنامه زنگ تفریح، موفق به معرفی این دانشگاه و امکانات آن برای دانش آموزان سال
آخر دبیرستان شدند.
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه
علوم پزشکی شیراز، انجمن های علمی این دانشگاه با حضور در سیزدهمین دوره از برنامه
موسوم به «زنگ تفریح» دانشگاه شیراز و با برپایی سه غرفه، برای معرفی هر چه بیشتر
دانشگاه خود و امکانات و پیشینه این دانشگاه تلاش کردند.
دبیر انجمن علمی دانشجویی بیولوژی و کنترل ناقلان بیماری های
دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره این خبر گفت: اعضای انجمن های علمی دانشگاه علوم
پزشکی شیراز، امسال در همایش «زنگ تفریح» که برای سیزدهمین سال متوالی از سوی دانشگاه
شیراز برگزار می شود، حضوری موفق و فعال داشتند.
«سهیل افتاده» افزود: رویداد زنگ تفریح، هر ساله با هدف آشنایی
دانش آموزان سال آخر دبیرستان با رشته های دانشگاهی، شناخت بهتر موانع پیش رو و انتخاب
آینده تحصیلی با دید جامع تر از سوی دانشگاه شیراز برپا می شود.
او ادامه داد: از آنجا که بسیاری از این دانش آموزان ممکن
است که به رشته های پزشکی و زیر مجموعه های آن علاقمند باشند، تصمیم گرفتیم تا با
هماهنگی دانشگاه برگزار کننده و حضور در این رویداد سالیانه، این دانش آموزان
علاقمند را شناسایی کرده و مشاوره های لازم را به آنها ارائه کنیم.
نماینده انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز،
اظهار کرد: در ایام برگزاری این برنامه، 50 دانشجوی عضو انجمن های علمی از 11 رشته
مختلف، همکاری داشته و به سوالات دانش آموزان علاقمند پاسخ دادند.
این دانشجوی فعال علمی گفت: علاوه بر انجمن علمی بیولوژی و
کنترل ناقلین بیماری ها، انجمن های علمی دیگر نیز شامل پزشکی، داروسازی، ویروس شناسی،
بهداشت عمومی، مهندسی بهداشت محیط، تغذیه، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کاردرمانی،
رادیولوژی و فناوری اطلاعات سلامت نیز در این برنامه تاثیرگذار و کاربردی حضوری
فعال داشته و ضمن معرفی رشته تخصصی خود به معرفی آینده شغلی و تحصیلی آن پرداختند.
افتاده، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی انجمن های علمی که در
این رویداد حضوری فعال داشتند، از همکاری کانون های فرهنگی دانشجویان دانشگاه علوم
پزشکی شیراز در برنامه زنگ تفریح خبر داد.
«زنگ تفریح» امسال نیز به مدت پنج روز از روزهای سوم تا
هفتم شهریور و در محل دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز برگزار شد./105
مادر و کودک شوشتری
در زمان بحران، ایجاد
محیطی ایمن برای بیماران، همراهان و کارکنان، مستلزم برنامه ریزی در راستای
پیشگیری از بروز حوادث داخلی، کنترل و مدیریت مواجهه با حوادث و بلایا، با ایجاد
شرایط آمادگی انجام می شود.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان مادر و کودک
شوشتری، رئیس بیمارستان گفت: سوپروایزر آموزشی این مرکز درمانی، در راستای الزامات
اعتبار بخشی در این مرکز، اقدام به برگزاری سومین کارگاه آموزش مبانی بحران و
مانور دور میزی حوادث غیرمترقبه کرد.
دکتر«محمد آفرید» گروه
هدف این کارگاه را تمامی کارکنان و مسوولان واحد های اداری، مالی، درمانی و
پشتیبانی اعلام کرد و افزود: این کارگاه به صورت مانور دورمیزی و با توجه به اهمیت
مدیریت بحران در مراکز درمانی، نیاز به سیاست گذاری تمهیدات و آشنایی کارکنان با واکنش
و همچنین چالش های پیش رو، برگزار شد.
او افزود: کارکنان، با
آشنایی با انواع بلایا، به ویژه در حیطه کاری درمان، روش مدیریت بحران را آموزش دیده
و با سرفصل ها و نکات اساسی در شناسایی و مدیریت بحران داخلی و خارجی بیمارستان،
اطلاعاتی کسب کردند.
دکتر آفرید ارتقای دانش و جلوگیری از اشتباهات،
واکنش صحیح و سریع کارکنان در مواجهه با بحران را، هدف اصلی برگزاری این مانور
دانست.
در این کارگاه «مریم
دهقان» مسوول بحران بیمارستان نیز، با بررسی مدیریت بحران، به تجزیه و تحلیل برنامه
عملیاتی پرداخته و واکنش صحیح و روش های اجرای بحران را توضیح داد.
در پایان، اقدامات لازم
در راستای پیشگیری از حوادث و بحران های احتمالی و مکان های امن بیمارستان بررسی شد./103
انجام آزمایش های عدم اعتیاد در آزمایشگاه
های تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای والفجر
آزمایش های عدم اعتیاد ویژه
همسران، شاغلان و افراد متقاضی کار در آزمایشگاه های تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای
والفجر انجام می شود.
بهداشت شهدای والفجر، مسوول امور آزمایشگاه های این مرکز بهداشت گفت: مواد مخدر یا
سرخوش نما، نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی یا شیمیایی
است که اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جز مواد اعتیاد آور طبقه بندی می
شوند.
«طاهره پاکدل» با بیان اینکه
مهمترین محل اثر مواد مخدر بر مغز است که پس از مصرف، فرآیند عادی ارسال و دریافت
و پردازش اطلاعات از سوی سلول های عصبی را مختل می کند، افزود: آسیب و تاثیر سوء مصرف این مواد در زندگی به
وضوح قابل لمس است.
او با اشاره به اینکه یکی از
عوامل ضعیف کننده بنیان خانواده، اعتیاد به مواد مخدر است، ادامه داد: امروزه در
کنار آزمایش های مرتبط با خون برای تشخیص کم خونی های ارثی، آزمایش عدم اعتیاد به
مواد مخدر نیز، برای همسران انجام می شود؛ به طوری که این آزمایش ها بر روی ادرار
و برای شناسایی بسیاری از مخدرها مانند مرفین، متادون، آمفتامین و مت آمفتامین
مورد استفاده قرار می گیرد.
پاکدل در خصوص انجام آزمایش
های اعتیاد به مواد مخدر در این مرکز توضیح داد: در حال حاضر این آزمایش ها در سه
مرکز آزمایشگاه ازدواجی مرکز بهداشت شهدای والفجر، آزمایشگاه ازدواجی مرکز جامع
سلامت قمر بنی هاشم(ع) و آزمایشگاه مرکز خدمات جامع سلامت مکتب جعفری پذیرش می شود
که هزینه آزمایشگاه تحت نظارت دقیق امور آزمایشگاه های مرکز بهداشت شهدای والفجر
بوده و کنترل کیفی آنها از سوی کارشناسان انجام می شود.
مسوول امور آزمایشگاه های مرکز
بهداشت شهدای والفجر در ادامه داد: در این سه مرکز، علاوه بر تست های سه گانه مخدر
شامل مرفین، آفتامین و مت آمفتامین، آزمایشگاه ده گانه از جمله آزمایش های مواد
مخدر حشیش، متادون، ترامادول، باربیتورات، بنزودیازپین، بوپرنورفین و تری سیکلیک
اسید کوکائین نیز، پذیرش می شود./103
عزاداری کارکنان بیمارستان
نمازی در محرم 98
به
مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری محرم، مراسم پر فیض زیارت عاشورا و سوگواری سید و سالار
شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، با حضور مسوولان و کارکنان در مسجد محمد رسول
الله (ص) بیمارستان نمازی برگزار شد.
به
گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی نمازی، سرپرست مدیریت بیمارستان گفت: آیین
های سوگواری در دهه محرم، به همت شورای فرهنگی بیمارستان، همه روزه و با حضور
پرشور مسوولان و کارکنان و نوحه سرایی مداحان سرشناس استان برگزار می شود.
«بیژن
فاضل جهرمی» افزود: مراسم پرفیض زیارت عاشورا در طول سال، صبح روزهای دوشنبه نیز، برگزار
می شود./103
برپایی مراسم سوگواری ویژه محرم در بیمارستان مادرو کودک شوشتری
مراسم زیارت عاشورا و عزاداری سید و سالار شهیدان
حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در دهه نخست محرم و هر پنجشنبه تا پایان ماه صفر در
سال جاری، مطابق سال های گذشته در
بیمارستان مادر و کودک شوشتری برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان مادر و کودک شوشتری، مدیر این
مرکز درمانی گفت: در روز سوم ماه محرم، بیمارستان مادر و کودک شوشتری، غرق در عزا
و ماتم دختر سه ساله امام حسین علیه السلام شد.
«طاهره گشتاسبی» درباره این مراسم افزود: با برپا کردن سفره با
برکت حضرت رقیه (س) و با همکاری خودجوش کارکنان بیمارستان، ضمن متبرک کردن سفره به
شمع و نذورات اهدایی کارکنان با مداحی مداحان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مراسم زیارت
عاشورا برگزار و در مدح و ثنای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و دختر سه ساله ایشان، به
نوحه خوانی و مدیحه سرایی پرداختند.
او با
آرزوی توفیق الهی و سلامتی
برای کارکنان در ایام سوگواری، توضیح داد: این مراسم ها
در روزهای کاری
اداری از ساعت 7 و پانزده دقیقه تا 8 صبح با همکاری واحد فرهنگی، روابط عمومی
و حفاظت فیزیکی بیمارستان و از محل نذورات اهدایی کارکنان برگزار می شود./103
پایان
خبر
نظر دهید