سرمایه گذاری برای تولید
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سرمایه گذاری برای تولید
  • 1401/05/09
  • - تعداد بازدید: 175
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

آشنایی با دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه در گفت و گو با رئیس دانشکده

.



دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و
خدماتی شیراز تا پیش از سال 1380 با رشته های مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و مدارک
پزشکی سابق به عنوان زیرمجموعه دانشکده بهداشت فعالیت داشت، اما با گسترش گروه های
مختلف مدیریت از سال 1380 به طور مستقل فعالیت خود را آغاز کرده است.   



در این مصاحبه ضمن گفت و گو با دکتر «زهرا کاوسی» رئیس
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی با این دانشکده بیشتر آشنا می شویم.



 


آشنایی با رئیس دانشکده



دکتر «زهرا کاوسی» در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و
دکتری در رشته خدمات بهداشتی درمانی تحصیل کرده و مقطع کارشناسی را در دانشگاه
علوم پزشکی شیراز و دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه علوم پزشکی تهران
گذرانده است؛ او از فروردین 1398 به عنوان رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی
پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز منصوب شده است.



ساختار
فعالیت دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی



رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در خصوص ساختار
فعالیت این دانشکده توضیح داد: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در حال حاضر
دارای دو گروه اصلی و پنج رشته تحصیلی است؛ گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی که
علاوه بر رشته ای با همین عنوان از مقطع کارشناسی تا
PhD، رشته های اقتصاد سلامت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و سلامت در بلایا و
فوریت ها در مقطع
PhD را نیز دارا است.



دکتر کاوسی با اشاره به فعالیت گروه فناوری اطلاعات سلامت این
دانشکده نیز افزود: علاوه بر رشته فناوری اطلاعات سلامت از مقطع کارشناسی تا
PhD، رشته انفورماتیک پزشکی را نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می
دهد.



به گفته رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در این
مرکز آموزشی، 250 دانشجو مشغول به تحصیل هستند که 154 نفر در مقطع کارشناسی بوده و
از مجموع 96 دانشجوی تحصیلات تکمیلی، 63 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 33 دانشجو
نیز در مقطع
PhD تحصیل می کنند.



تعامل با حوزه صنعت



رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در خصوص تعامل
این مرکز آموزشی با حوزه صنعت نیز اظهار کرد: این دانشکده از طریق دفتر ارتباط با
صنعت، خدماتی را در زمینه های مدیریت منابع انسانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی
درمانی، مدیریت بلایا و حوادث، سنجش شاخص های خطر و ایمنی، برنامه های آمادگی و
پاسخ به حوادث و بلایا، طراحی سامانه هشدار سریع و برنامه کاهش خطر، توسعه سیستم
های تصمیم یار بیمار و پزشک، تولید محتوای آموزشی حوزه سلامت مبتنی بر تلفن همراه،
طراحی داشبوردهای مدیریتی و هوش مصنوعی و انجام مشاوره های ارزیابی اقتصادی، تدوین
برنامه های استراتژیک و عملیاتی به سایر مراکز حوزه سلامت ارائه می دهد.



توسعه نیروی علمی توانمند، گامی به سوی تعالی
آموزشی



دکتر کاووسی با بیان اینکه برنامه های ارتقای این دانشکده طی
چند سال گذشته در حیطه های مختلف پیگیری شده است، گفت: نخستین حوزه، ارتقای تعداد
اعضای هیات علمی بوده که تلاش شد هر سال با کمک دانشگاه و انتقال نیازهای دانشکده،
از ظرفیت های جذب هیات علمی استفاده شود و همین امر منجر به جذب دو عضو هیات علمی
رشته سلامت در بلایا و فوریت ها به صورت پیمانی، یک نفر در گروه فناوری اطلاعات
سلامت، سه نفر به صورت تعهدات خدمت در رشته اقتصاد سلامت و دو نفر نیز در رشته
انفورماتیک پزشکی شده است؛ در واقع طی سه سال بیش از 35 درصد، اعضای هیات علمی این
دانشکده به لحاظ کمّی ارتقاء داشته و حضور اساتیدی که انتخاب آنها از طریق
فرآیندهای پیچیده و بسیار دقیق انجام می شود، سطح کیفی آموزش را هم ارتقا بخشیده
است.  



دکتر کاوسی ادامه داد: در حوزه تجهیزات و امکانات نیز به
دلیل وابستگی آموزش واحدهای درسی رشته های گروه فناوری اطلاعات سلامت به سیستم های
رایانه ای، در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری کار توسعه سیستم های دانشکده پیگیری
شده است.



او افزود: با توجه به مواجهه با شیوع کروناویروس طی دو سال
گذشته و محدودیت حضور دانشجویان، فرصت مناسبی برای این ارتقا و به روز رسانی ها فراهم
شد؛ به طور کلی 30 سیستم در آزمایشگاه های رایانه، 21 سیستم در سایت کتابخانه، 8
سیستم در اتاق دانشجویان کارشناسی ارشد و 8 سیستم نیز در اتاق دانشجویان دکتری
قرار دارد که در نهایت 143 سیستم در دانشکده و 9 عدد لپ تاپ بهینه سازی و به روز
شده است.  



دکتر کاوسی با اشاره به اقداماتی که در حوزه کارکنان و تقویت
خدمات درون سازمانی این دانشکده صورت گرفته است، گفت: در این زمینه نیز تلاش
شده تا از نظر طراحی و ساختار اتاق های کارکنان، چیدمان میز و صندلی و تجهیزات،
اتاق ها متناسب با بودجه موجود، در سطح مناسبی تامین شود؛ همچنین تلاش شده تا با
ایجاد اعتماد و صمیمیت بیشتر از طریق مداخلات بدون هزینه، رضایت کارکنان جلب شود؛
زیرا کارکنان به ویژه در دوران کرونا در پیشبرد فعالیت های دانشکده همکاری و
مشارکت بسیار خوبی داشته اند.



کرونا و آموزش در دانشکده مدیریت و اطلاع
رسانی پزشکی



او همچنین در خصوص تاثیرات دوران کرونا بر حوزه آموزش در این
دانشکده اظهار کرد: کرونا موضوعی بود که ساختار آموزشی را به طور کلی تغییر
داد؛ در این دوره یک تغییر جهت از آموزش حضوری به آموزش مجازی ایجاد شد، اما این
تغییرات بدون هیچ اختلالی در فرایندها پیگیری شد و تمام واحدهای درسی به طور مجازی
به دانشجویان ارایه شده است؛ حتی در مورد درس هایی مانند کارآموزی که عملیاتی
هستند، در یک بازه زمانی برای دانشجویان از محیط کارآموزی فیلم تهیه شده و مربیان
در آن بخش حضور یافتند و از تمام آموزش ها فیلمبرداری کردند و برای دانشجویان بارگذاری
شد.



به گفته رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در این
دوره تمام اساتید و کارکنان با وجود تجربه شرایط جدید، تمام تلاش خود را به کار
بستند تا شرایط مانند قبل برای دفاع از پایان نامه های دانشجویان نیز فراهم باشد و
در این زمینه توضیح داد: در این بازه یک سری تجهیزات جدید برای ارائه آموزش مجازی
مناسب تر فراهم شد که در اختیار اساتید قرار گرفت تا بتوانند آموزش ها را به صورت مجازی
به دانشجویان ارائه دهند؛ تهیه فیلم های آموزشی و همچنین برگزاری وبینارهایی با
هدف رفع نیازهای علمی و آموزشی دانشجویان، از دیگر اقدامات دانشکده در شرایط بحران
شیوع کرونا بوده است.



افتخارآفرینی در عرصه های آموزشی و نرم افزاری



دکتر کاوسی با اشاره به افتخارات دانشجویان این دانشکده
از سال های گذشته در المپیاد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: مفتخریم
که در این سال ها دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی رتبه های مختلف
المپیادهای علوم پزشکی در حیطه مدیریت را کسب کرده اند؛ همچنین اساتید دانشکده به
عنوان طراحان سوالات المپیاد علوم پزشکی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
همکاری داشتند و اساتید این دانشکده به عنوان مدرسان کشوری، مسوول آموزش مدیران و
روسای بیمارستان ها بوده اند؛ علاوه بر این اساتید دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی
پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، عضو کانون ارزیابی مدیران
نیز هستند.



او یادآور شد: همچنین طراحی نرم افزارهای خاص حوزه بهداشت و
درمان به عنوان مثال نرم افزار
CPOE درICU
 بیمارستان نمازی از سوی دانشجویان تحصیلات
تکمیلی و زیر نظر اساتید گروه فناوری اطلاعات سلامت که در حال حاضر نیز مورد بهره
برداری قرار گرفته است، از دیگری افتخارات این مرکز آموزشی محسوب می شود و در حال
حاضر نیز نرم افزارها و برنامه های مختلف حوزه سلامت، با تلاش دانشجویان این
دانشکده و با همکاری اساتید طراحی شده است که امیدواریم به زودی تجاری سازی شود.



پایان خبر

 
  • گروه خبری : آخرین اخبار,اخبار وب دا
  • کد خبری : 64195
کلیدواژه
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب